در هفته‌های اخیر روزانه چندین دبیرستان دخترانه در مناطق مختلف شهر درگیر این قضیه می‌شوند، به‌طوری که آموزش و پرورش قم روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته، تمام مدارس را تعطیل کرد؛ اما روز یکشنبه بعد از پنج روز تعطیلی دوباره مسمومیت دانش‌آموزان خبرساز شد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
نماینده سقز و بانه در مجلس گفت: متاسفانه مسمومیت سریالی دانش آموزان چند ماهی است به گستردگی ایران در حال وقوع است و به موضوعی پرچالش و بدون جواب تبدیل شده است.
دکتر سعید کریمی درباره آخرین اخبار از بررسی و جمع‌بندی کمیته علمی وزارت بهداشت در زمینه بروز مسمومیت در دانش‌آموزان، گفت: کمیته علمی پیش از سال جدید به دستور مقام عالی وزارت تشکیل شد و بیش از ۳۰ نفر از بهترین متخصصان کشور شامل متخصصین ریه، سم‌شناسی، میکروب‌شناسی، عفونی، روانپزشک، بهداشت محیط و... هم در این کمیته به بررسی گزارشات و یا بازدید‌های میدانی پرداختند.
ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت از قول «غلامعلی افروز استاد دانشگاه تهران» در خصوص مسمومیت سریالی دانش آموزان نوشت: «اتفاق رخ داده در برخی مدارس دخترانه کشور در واقع، مسمومیت نیست بلکه متاثر از یک حساسیت روانشناختی و زیستی است.»
خارجی‌ها سعی کرده‌اند به طرزی زیرکانه و سریع بر این اتفاق موج‌سواری کنند و با استفاده از واژه‌هایی نظیر حمله شیمیایی به دختران یا ساختن عکس‌هایی همسان با سریال چرنوبیل، پروژه مسموم کردن افکار عمومی را سوار بر مسمومیت دانش‌آموزان پیش برند.
مشهد- مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: خبری مبنی بر مسمومیت دانش آموزان مدرسه دخترانه صداقت مشهد به دست ما رسید که در حال پیگیری هستیم.
محمدباقر باقرپور افزود: حال عمومی همه دانش آموزان مسموم شده خوب است و به صورت سرپایی در مرکز درمانی در حال مداوا هستند.
تاکنون ۳۰ دانش‌آموز دچار علائم مسمومیت بوده که به بیمارستان منتقل شده‌اند.
نهم آذر سال جاری نخستین مورد مسمومیت ۱۸ دانش‌آموز دختر در قم رسانه‌ای شد اما تکرار این اتفاق در استان و در دیگر مدارس دخترانه واکنش‌های زیادی را برانگیخت.
خزعلی نوشت: از مصوبات مهم دولت مردمی در سفر‌های استانی، کاهش بازماندگی از تحصیل ‎دختران با تامین اعتبار برای تحصیل آنان در روستا‌ها و مناطق کمتر برخوردار و ارتقای سطح آموزش بانوان است. این همان چیزی است که دشمن داعش پرور نمی‌پسندد و تحصیلات دختران و پیشرفت آنان درجمهوری اسلامی را تاب نمی‌آورد.
زیباکلام: اگر کسی آنروز به ما می‌گفت که ۴۴سال بعد در این الگوی شما عده‌ای دختران را مسموم می‌کنند که به مدرسه نروند، ما به او چه می‌گفتیم؟
عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: کارنامه جمهوری اسلامی کاهش بی سوادی و افزایش تحصیل دختران است و به نظر می‌رسد مسمومیت سریالی دانش‌آموزان این کارنامه پرافتخار را هدف قرار داده است.
کرمانشاه- در ادامه مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان در استان‌های مختلف، قصه این مسمومیت‌ها به کرمانشاه و یک دبستان دخترانه رسید که این حادثه ۱۵ دانش آموز را روانه بیمارستان کرد.
ماجرای سریالی مسمومیت دانش‌آموزان ابتدا از قم شروع شد، سپس به لرستان و حالا به اردبیل و تهران و کرمانشاه رسیده؛ مسئولان می‌گویند تاکنون مسمومیت نزدیک به ۹۰۰ دانش‌آموز تایید شده است.
بعد از انتشار خبر مسمومیت دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه خیام در پردیس تهران، مسمومیت سریالی دانش‌آموزان به مدرسه راه زینب در منطقه ۱۳ تهران رسید.
نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه در مجلس گفت: دانش‌آموزان ما را تهدید می‌کنند هرچند همانند سایر اقداماتشان هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند، اما مجلس باید به این موضوع ورود کند.
این نماینده در پاسخ به اینکه گفته می‌شود گروه های تندرو و مذهبی پشت این ماجرا هستند را قویا تکذیب کرد و گفت که چنین چیزی وجود ندارد. هر چیزی است قطعا آگاهانه و تعمدا صورت گرفته است و باید این مساله مورد بررسی قرار گیرد.
مقصودی گفت: با توجه به اینکه مسمومیت‌های پی درپی دانش‌آموزان سلامت جسم و روان آن‌ها را نشانه گرفته است، مدارس باید آنلاین شود.
محمدعلی نوبخت، در جمع خبرنگاران با رد خبر مسمومیت سریالی در مدرسه شبانه‌روزی ساری اظهار کرد: برخی از رسانه‌ها، خبر انتشار گاز مونواکسیدکربن تاریخ۱۳ آذر سال جاری در منطقه چهاردانگه را به موضوع مسمومیت سریالی شهر‌های قم و بروجرد نسبت داده‌اند.
سریال حوادث با علائم مسمومیت در مدارس قم بیش از دو ماه است که آغاز شده وچند روز پیش نیز براساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی تعدادی از دانش آموزان قمی با علائم مشکوک به مسمومیت در مراکز درمانی پذیرش شدند.
یک منبع آگاه از تکرار حادثه مسمومیت برای ۴۴ دانش‌آموز دبیرستان دخترانه «احمدیه» بروجرد خبر داد.
سخنگوی دولت گفت: وزیر اطلاعات گزارشی اولیه از بررسی‌های اولیه در زمینه حوادث رخ‌داده در دبیرستان‌های دخترانه قم ارائه کرد و در سفر امروز وزیر بهداشت به قم نیز نمایندگانی از آموزش و پرورش و اطلاعات استان قم با وی همکاری خواهند داشت.
امیرآبادی درباره اینکه آیا علت این اتفاق مسائل امنیتی است، اظهار کرد: ما از وزرای بهداشت و درمان و آموزش و پرورش و اطلاعات برای پاسخ به مجلس سوال کردیم، اما درباره بحث‌های کلی، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و درمانی استان جلسات مستمر داشته و پیگیری می‌کنند، اما هنوز نتیجه قطعی بدست نیامده است.
هنوز چیز زیادی از حوادث اخیر مدارس در قم نمی‌دانیم، می‌دانیم که اقلا یکی از اعضای شورای تامین استان قم با برخی دانش‌آموزان حادثه دیده ملاقات کرده است، می‌دانیم که دادستانی استان قم قول پیگیری داده است و همین‌طور یکی از نمایندگان قم در مجلس گفته که موضوع در حال بررسی است، دو ماه و ده روز از اولین گزارش مسمومیت در مدارس قم گذشته است. دوازده مدرسه که اغلب آن‌ها دخترانه هستند، گزارش‌هایی از مسمومیت منتشر کرده‌اند، اغلب گزارش‌های مسمومیت در ساعت‌های نزدیک ظهر اعلام شده است.
شیگلوز یا اسهال خونی باسیلی، از بیماری‌های باکتریایی روده و نوعی کولیت التهابی عفونی است که به وسیله یکی از انواع شیگلا و از جمله شیگلاسونئی ایجاد می‌شود. تمام زیرگونه‌های شیگلا، از عوامل اصلی بروز اسهال‌های حاد خونی هستند و در حالی که آلودگی آب یا غذا باعث بروز این نوع از مسمومیت باکتریایی می‌شود، راه مسمومیت با این باکتری، خوردن آب یا غذای آلوده و ورود باکتری به دستگاه گوارش است که از طریق تهاجم به سلول‌های پوششی روده بزرگ و انتهای روده باریک سبب زخم مخاطی خونریزی‌دهنده همراه با ترشحات التهابی می‌شوند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ