کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند منجر به خستگی، ضعف، کاهش وزن، کرخت شدن دست و پاها، مشکل در حفظ تعادل، سردرگمی و سرگیجه، و حافظه ضعیف می‌شود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
محققان این تحقیق ۳۷۰ شرکت‌کننده بالای ۷۵ سال را به مدت سه سال مورد بررسی قرار داد. در آن زمان، ۷۸ نفر به بیماری آلزایمر مبتلا شده بودند که بیش از نیمی از آنان کمبود ویتامین B۱۲ یا فولات داشتند.
به طور کلی، با افزایش سن افراد، مغز آنها کمتر کار می‌کند ولی داشتن سطوح کافی ویتامین B۱۲ می‌تواند به محافظت از مغز در برابر تخریب عملکردی آن کمک کند. همچنین معلوم شده که کمبود این ویتامین با کوچک شدن مغز و بیماری آلزایمز نیز ارتباط دارد.
به تازگی دانشمندان عنصر حیاتی گمشده در رژیم غذایی گیاهخواری را کشف کردند. این عنصر حیاتی و مکمل طبیعی که «جلبک» نامیده می‌شود را می‌توان برای جبران کمبود ویتامین B۱۲ در رژیم های غذایی گیاهی استفاده کرد.
آمپول نوروبیون را برای بیماری‌های سیستمیک عصبی به دلیل کمبود شدید ویتامین B ۱، B ۶ و B ۱۲ استفاده می‌کنند.
کمبود برخی دیگر از ویتامین‌ها نیز با درد مفاصل ارتباط دارد. این امر بویژه در افراد با رژیم و تغذیه نامناسب رایج است. ویتامین B ۱ و ویتامین E، ویتامین‌های B ۶ و ویتامین B ۱۲ از این دست هستند. با این حال درد مفاصل می‌تواند ناشی از مشکلات جدی دیگر هم باشد بنابراین؛ اگر با جبران ویتامین‌ها همچنان دچار درد مفاصل بودید، حتما به پزشک مراجعه کنید.
متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران درباره تاثیر ویتامین‌ها روی کیفیت خلق و خو توضیحاتی داد.
ویتامین‌های گروه B نقش مهمی در کمک به مغز در تولید سطح کافی مواد شیمیایی مورد نیاز برای مدیریت خلق و خو و سایر عملکرد‌ها دارند؛ بنابراین ویتامین‌های گروه ب در خلق و خو به دلیل نقشی که در متابولیسم بدن دارند بسیار تاثیرگذارند.
کمبود ویتامین B۱۲ به راحتی با مکمل‌ها یا با تغییرات در رژیم غذایی برطرف می‌شود.
بدن از ویتامین B ۱۲ برای ساخت گلبول‌های قرمز و حفظ سلامت سیستم عصبی استفاده می‌کند و سایر علائم رایج کمبود ویتامین B ۱۲ شامل تجربه ضعف عضلانی و یبوست است. بیش از نیمی از افراد شرکت‌کننده در این مطالعه کمبود ویتامین B ۱۲ داشتند.
تحقیقات رابطه قوی بین افزایش میزان چربی شکمی و سطوح پایین‌تر ویتامین D را نشان می‌دهد.
ویتامین D ویتامین بسیار مهمی است که تاثیر زیادی روی چند سیستم بدن دارد و تک تک سلول‌های بدن، گیرنده‌ای برای آن دارند.
از آنجایی که بدن شما ویتامین B ۱۲ نمی‌سازد، باید آن را از غذا‌های حیوانی یا مکمل‌ها دریافت کنید. در حالی که B ۱۲ تا پنج سال در کبد ذخیره می‌شود، اگر رژیم غذایی شما به حفظ سطح این ویتامین کمک نکند در نهایت ممکن است دچار کمبود آن شوید.
بهترین روش فعلی برای تشخیص وضعیت ویتامین دی (به شکل 25(OH)D) اندازه‌گیری میزان آن در خون است و به طور کلی افرادی که غلظت 25(OH)D در خون آنها کمتر از ۱۲ نانوگرم در میلی‌لیتر (۳۰ نانومول در لیتر) باشد، در معرض خطر کمبود ویتامین دی هستند.
مکمل‌های ب ۱۲ در اشکال مختلفی مثل کپسول، قرص، آمپول، قرص‌های ژلاتینی، قطره و حتی اسپری به بازار عرضه می‌شوند. چنانچه کمبود نداشته باشید، مصرف این مکمل‌ها ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی زیر شود.
ویتامین B ۱۲ یکی از ویتامین‌های مهم و ضروری برای بدن است که کمبود آن مشکلاتی را برای سلامتی به وجود می‌آورد، به همین دلیل مصرف آمپول و مکمل‌های حاوی این ویتامین ضروری است.
معمولا به افراد گیاه‌خوار توصیه می‌شود در صورتی که میزان کافی از ویتامین B ۱۲ را از طریق رژیم غذایی دریافت نمی‌کنند، مصرف قرص ویتامین B ۱۲ را در برنامۀ روزانۀ خود قرار دهند.
کمبود برخی دیگر از ویتامین‌ها نیز با درد مفاصل ارتباط دارد. این امر بویژه در افراد با رژیم و تغذیه نامناسب رایج است. ویتامین B ۱ و ویتامین E، ویتامین‌های B ۶ و ویتامین B ۱۲ از این دست هستند. با این حال درد مفاصل می‌تواند ناشی از مشکلات جدی دیگر هم باشد بنابراین؛ اگر با جبران ویتامین‌ها همچنان دچار درد مفاصل بودید، حتما به پزشک مراجعه کنید.
بدن انسان روزانه تنها به ۲.۴ میکروگرم از این ویتامین نیاز دارد که مقدار بسیار بسیار کمی است. با این حال کمبود همین مقدار اندک از ویتامین B ۱۲ در بدن هم می‌تواند بر سلامت و کیفیت زندگی تاثیر منفی بگذارد.
یکی از علائم اولیه کمبود ویتامین B۱۲ خستگی است؛ سطحی از خستگی که آنقدر عمیق است که بر زندگی روزمره تاثیر می‌گذارد. علائم دیگر عصبی هستند و ممکن است شامل سوزن سوزن شدن در اندام ها، گیجی، از دست دادن حافظه، افسردگی و مشکل در حفظ تعادل باشد.
این دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: در منابع گیاهی به هیچ وجه ویتامین ب ۱۲ وجود ندارد و فقر آن در سالمندان موجب آنمی کشنده می‌شود و عوارض عصبی غیرقابل برگشتی بروز می‌دهد.
مقدار توصیه شده روزانه ویتامین D به سن فرد بستگی دارد. از ۱ تا ۷۰ سالگی، فرد باید روزانه ۱۵ میکروگرم ویتامین D دریافت کند. این مقدار برای بزرگسالان ۷۱ سال و بالاتر به ۲۰ میکروگرم افزایش می‌یابد.
کمبود ویتامین D در ۸۰ درصد ایرانیان
تحقیقات گذشته سطوح پایین فولات در خون را با افسردگی مرتبط دانسته است؛ و هنگام ارزیابی بیماران از نظر افسردگی، برخی از متخصصان سلامت روان آزمایش خون را برای اندازه گیری فولات و همچنین ویتامین D و B ۱۲ تجویز می‌کنند، زیرا کمبود این مواد مغذی با علائم افسردگی نیز مرتبط است.
مطالعه‌ای از دانشکده پزشکی دانشگاه ایالتی وین نشان داد که افسردگی، زوال عقل و اختلالات ذهنی اغلب با کمبود ویتامین B مرتبط هستند. راجاپرابهاکاران راجارتینام، روانپزشک و نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: «کمبود ویتامین B ۱۲ به عنوان یک علت مشکلات شناختی اثری بسیار بیشتر از آن چیزی دارد که ما فکر می‌کنیم، به ویژه در میان سالمندانی که تنها زندگی می‌کنند و به درستی غذا نمی‌خورند.»

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ