مقامات آمریکایی گفته اند که پیش از این تهران، صدها پهپاد را به مسکو برای حمله به اهداف نظامی و غیرنظامی در اوکراین داده است و دولت بایدن هشدار داده که روسیه و ایران در حال توسعه یک "شراکت دفاعی تمام عیار" هستند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
طبق برآورد‌های CSIS، ساخت هواپیمای C ۹۱۹، تا امروز حدود ۴۹ میلیارد دلار هزینه داشته؛ هرچند که تعیین دقیق رقم این هزینه غیرممکن است؛ چرا که داده‌های دقیقی درباره امور مالی COMAC در دسترس نیست. البته این هواپیما، اولین هواپیمای بومی کمپانی COMAC نیست؛ اما به دلیل ابعاد بزرگ C ۹۱۹، حالا این هواپیما در کانون توجه قرار گرفته است. هواپیمای C ۹۱۹، گنجایش ۱۹۲ مسافر را دارد و می‌تواند تا ۵۵۵۰ کیلومتر پرواز کند.
در جلسه امروز هیات وزیران که به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، ضمن بررسی برخی پیشنهادات دستگاه‌های اجرایی، تصمیماتی در بخش‌های مختلف اتخاذ شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر ساخت سایت هسته‌ای در رشته‌کوه‌های زاگرس، اظهار کرد: دشمن صهیونیستی سال‌هاست این اراجیف را می‌گوید و جوسازی ایجاد می‌کند و هر زمان شرایط آنان در منطقه و در محیط خودشان تنگ و سخت می‌شود، این عملیات روانی و ادعا‌ها را تشدید می‌کنند.
«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «به لطف تحریم‌ها، تعداد موشک‌هایی که آن‌ها [روسیه]تولید می‌کند چندین بار کاهش یافته است، اما با این‌حال، چنین چالش‌هایی همچنان وجود دارد، زیرا ایران بیش از یک هزار پهپاد ساخت ایران و دیگر تسلیحات به آن‌ها [روسیه]فروخته است. سلاح‌های دیگری وجود دارد، ما اطلاعات دقیقی در این زمینه داریم، آن‌ها اخیراً چنین اقدامی کرده‌اند».
وزارت خزانه داری آمریکا یک فرد و چند نهاد را با ادعای فعالیت در برنامه ساخت پهپاد در ایران تحریم کرد.
روسیه و مصر ادعای روزنامه واشنگتن پست به نقل از وزارت دفاع آمریکا را مبنی بر تلاش قاهره برای ساخت هزاران موشک و راکت و تحویل آن به مسکو، تکذیب کردند.
مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب ماجرای توافق برای واگذاری 400 هکتار زمین جهت ساخت استادیوم اختصاصی استقلال را تأیید کرد.
ایلان ماسک یک ادعای جنجالی جدید مطرح کرد: ساخت شهر یک میلیون نفری در مریخ.
وزارت دفاع انگلیس با تکرار ادعاها درباره استفاده از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین، مدعی شد که روسیه از نیمه فوریه دیگر از پهپادهای ایرانی استفاده نکرده است!
ما برنامه ساخت پیشران های هسته ای را داریم، منظورم از پیشران، زیردریایی های هسته ای است، زیردریایی هایی که رانش آنها توسط راکتور هسته ای صورت می گیرد. این موضوع در دستور کار ما در برنامه آینده وجود دارد و توانمندی اش راهم در کشور داریم.
سنت‌کام در بیانیه‌ای تصریح کرد: «روز ۱۴ فوریه، حدود ساعت ۲:۳۰ بعدالظهر به وقت محلی، نیرو‌های آمریکا در سوریه با یک پهپاد ساخت ایرانی که در تلاش برای انجام مأموریت شناسایی از سایت پشتیبانی ماموریت کونوکو در شمال شرق سوریه بود درگیر شده و آن را ساقط کردند.»
هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره ادعای ساخت مشترک کارخانه پهپاد ایران و روسیه گفت: نمی‌توانم گزارش‌ها در خصوص طرح ایران و روسیه برای ایجاد کارخانه تولید پهپاد در روسیه را تایید کنم.
ترامپ در جدیدترین اظهاراتش مدعی شد برای محافظت از آمریکا در برابر حملات موشکی هسته‌ای "گنبدی غیرقابل نفوذ" خواهد ساخت. او همچنین ادعا کرد که می‌تواند تهاجم روسیه به اوکراین را "طی ۲۴ ساعت" پایان دهد.
دولت آمریکا در ادامه اقدام‌های ضدایرانی خود، یک شرکت چینی «تیاندی تکنولوژی» که در زمینه تولید دوربین‌های امنیتی و تشخیص چهره فعالیت دارد را به بهانه همکاری با سپاه پاسداران تحریم کرد.
در بیانیه رکن اطلاعات وزارت دفاع انگلیس که یک نسخه آن در تارنمای دولت این کشور منتشر، ادعا شده است: برای نخستین بار در سه هفته گذشته، گزارش‌هایی از حملات هواپیما‌های بدون سرنشین (پهپاد) ساخت ایران منتشر شده است. این وقایع هنوز باید بررسی شوند، اما به احتمال زیاد ذخایر قبلی روسیه از چند صد فروند شاهد-۱۳۱ و ۱۳۶ به پایان رسیده و اکنون انبار تسلیحاتی خود را از نو پر کرده است.
کارشناسان ایرانی و اوکراینی به منظور شفاف‌سازی درباره اتهامات مبنی بر استفاده از پهپادهای ساخت ایران علیه کی‌یف در جنگ روسیه با اوکراین، با یکدیگر ملاقات کردند.
دوشنبه ادعای دیمیتری گوردون روزنامه نگار اوکراینی مبنی بر ساخت پهپاد ایرانی در خاک تاجیکستان را برای استفاده در جنگ اوکراین تکذیب کرد.
مقامات روسیه این ادعا را «بی‌اساس» تلقی کرده و گفته‌اند، روسیه از پهپاد‌های ساخت خودش در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.
رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: استفاده گسترده مسکو از پهپاد‌های ساخت ایران در حملات جاری علیه اوکراین نشان‌دهنده ورشکستگی نظامی و سیاسی کرملین است.
برخی منابع خبری مدعی شده‌اند شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشستی غیرعلنی به بررسی ادعاها درباره استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران خواهد پرداخت.
یک مسئول عالی رتبه در وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این وزارت نمی‌تواند با اطمینان بگوید که پهپاد‌های به کار رفته در حمله به کی یف ساخت ایران هستند.
سخنگوی کاخ سفید درباره ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین تهران را متهم به عدم صداقت کرد و مدعی شد ایران همچنان در این باره دروغ می‌گوید.
سفارت روسیه در تهران: ماهواره «خیام» توسط شرکت های روسی به سفارش طرف ایرانی ساخته شده بود.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ