نای‌شکافی یا تراکستومی، در پزشکی به عمل جراحی گفته می‌شود که طی آن نای در قسمت زیر گلو، برش داده می‌شود. تراکستومی به‌طور عمده برای ایجاد راه تنفسی به غیر از مجرای عادی آن (بینی و دهان) ایجاد می‌شود. گاه به منظور جستجو و درآوردن جسمی خارجی٬ نمونه‌برداری بافتی یا برداشتن یک ضایعهٔ موضعی از دیگر دلایل نای‌شکافی می‌تواند باشد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
این اولین‌باری است که از فناوری «چرخش الکتریکی» برای ساخت یک چهارچوب به‌منظور رشد سلول‌های RPE استفاده شده است. پژوهشگران امیدوارند که این سلول‌ها بتوانند برای درمان بیماری «تباهی لکه زرد» استفاده شوند. این بیماری یکی از رایج‌ترین عوامل بروز مشکلات بینایی در دنیا محسوب می‌شود.
قطعی یک فاز، دو فاز و کلی برق به کسب و کار‌های مردم آسیب می‌زند و مثل مورچه روی مغزشان راه می‌رود. بسیاری بر این باورند که وقتی کسب و کارها آسیب می‌بیند، وقتی قطعی‌های ناگهانی تولید دردسر می‌کند، وقتی بیماری با واکر، خسته و گرمازده و پر از درد، به آسانسور خاموش فیزیوتراپی چشم می‌دوزد، تیرهای انتقاد به سمت دولت نشانه می‌روند و ناکارامدی دولت در نظر مردم پررنگ می‌شود.
برخی بیماری‌ها مانند آرتریت روماتوئید، سندروم شوگرن، بیماری تیروئید و لوپوس، بلفاریت (زمانی که پلک‌ها متورم یا قرمز شده اند)، یا قرار گرفتن در معرض دود، باد یا آب و هوای بسیار خشک، نگاه کردن به صفحه رایانه برای مدت طولانی و حتی استفاده از لنز‌های تماسی می‌تواند باعث خشکی چشم شود. همین‌طور مصرف برخی دارو‌ها برای فشار خون بالا، دارو‌های آلرژی و سرماخوردگی، دارو‌های اضطراب و ضد افسردگی و... هم می‌تواند علت این مشکل باشد.
دکتر «لورا شفر»، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: «ما تصمیم گرفتیم برای درمان خشکی چشم بر روی یک سویه باکتریایی پروبیوتیک در روده تمرکز کنیم زیرا مطالعه قبلی ما ارتباط عملکردی بین باکتری‌های روده و علائم بیماری خشکی چشم را نشان داد.»
دختر نوجوانی که سیزده قرن قبل بر اثر بیماری در سرزمینی غریب چشم از جهان فروبسته بود، حالا دوباره چشمانش را باز کرده و به ما خیره شده است.
لیلا قوجازاده، متخصص چشم و فلوشیپ گلوکوم با تاکید بر اینکه گلوکوم یا آب سیاه بصورت برگشت ناپذیر، عصب چشم را تخریب می‌کند و اگر زود تشخیص داده شود می‌توان از عوارض شدید آن جلوگیری کرد، می‌گوید: گلوکوم با افزابش فشار چشم اتفاق می‌افتد، ولی لزوما در همه موارد افزایش فشار چشم به آب سیاه منجر نمی‌شود. اما افزایش فشار چشم ربطی به فشار خون بالای شخص ندارد و متخصص با تشخیص نوع گلوکوم در کسانیکه ریسک فاکتور‌های ابتلا به این بیماری را دارند ابتدا درمان دارویی، درمان لیزری و در صورت بروز گلوکوم پیشرفته، درمان جراحی را برای جلوگیری از آسیب شدید به عصب چشم برای بیمار ارایه می‌دهد.
بیرون زدگی کره چشم از حدقه چشم یکی از بیماری‌های چشمی است که اغلب در بیماری گریوز یا نوعی پرکاری تیروئید دیده می‌شود. میزان بیرون زدگی چشم با وسیله‌ای بنام "اگزوفتالومتر" سنجیده می‌شود. از دیگر علائم بیماری گریوز نبض سریع و نامنظم، کاهش وزن، عصبانیت، چشم‌های متورم و پف کرده است.
آب‌سیاه زمانی در یک فرد ایجاد می‌شود که علاوه بر بالارفتن فشار چشم، عصب بینایی هم آسیب ببیند و با آسیب تدریجی عصب، دید محیطی از دست می رود.
بیماری حرکت زمانی رخ می دهد که مغز شما نمی تواند اطلاعات ارسال شده از چشم، گوش و بدن شما را درک کند. حرکات زیاد در ماشین، هواپیما، قایق یا حتی یک پارک تفریحی، می تواند باعث شود که حالت تهوع یا بیماری داشته باشید؛ برخی افراد حتی در نهایت استفراغ می کنند .
بیماری دژنراتیو شبکیه یا تباهی لکه زرد مشکلی برای میلیون ها نفر در سراسر جهان است زیرا بر اثر آن سلول های حساس به نور به نام گیرنده های نوری در پشت چشم بدون وجود هیچ گونه جایگزینی می میرند. اکنون اما به مدد تحقیقات تازه راهکاری فراهم شده که نشان می دهد ممکن است پیدا کردن راه حل نهایی برای رفع این مشکل دور از دسترس نباشد.
دکتر سورن امین زاده، متخصص چشم می‌گوید: روزه داری و کم آبی روی سلامت چشم تاثیر منفی ندارد و نهایتا می‌تواند کمی خشکی ایجاد کند که با استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی قابل رفع است. اما مبتلایان به دیابت که بیماری شان به چشم هایشان سرایت کرده بدلیل افزایش عوارض ناشی از دیابت بدنبال روزه داری و تاثیر ثانویه آن بر چشم‌ها نباید روزه بگیرند.
مطالعه جدید نشان می‌دهد لکه‌های زرد کوچک در چشم می‌تواند نشانه اولیه دمانس یا زوال عقل باشد.
رتینوپاتی دیابتی بار زیادی به بیماران و سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی در سطح جهان وارد میکند. این بیماری در بیش از نیمی از جمعیت دیابتی ایجاد می‌شود و عامل اصلی نابینایی در بزرگسالان است که به دلیل تغییرات در عروق خونی کوچک شبکیه (لایه حساس به نور در پشت چشم) ایجاد می‌شود.
یک فوق تخصص بیماری های قرنیه، در خصوص خشکی چشم، توضیحاتی ارائه داد.
محققان دریافته‌اند که اضافه وزن می‌تواند سلول‌های سیستم ایمنی افراد را با افزایش سن برای چشم‌هایشان مخرب کند.
محققان دریافته‌اند بیماری خشکی چشم می‌تواند نحوه بهبود قرنیه را تغییر دهد.
محققان روشی برای توسعه بافت چشم از سلول های بنیادی با کمک چاپ ۳ بعدی یافته اند. به گفته آنها این روش به دستاوردهای نوینی در درمان طیف وسیعی از بیماری های دژنراتیو چشم کمک می کند.
بیرون زدگی چشم زمانی به وجود می‌آید که یک یا هر دو چشم به علت برخی از انواع ضایعات و اختلالات چشمی از قبیل تورم عضلات شرقی و بافت‌های پشت چشم از درون کاسه چشم بیرون بیاید.
دکتر مصطفی فقهی، جراح و متخصص بیماری‌های چشم گفت: یکی از مشکلات در کنترل دیابت، تشخیص دیرهنگام بیماری است و گاهی مبتلایان به دیابت با عوارض شبکیه‌ای به پزشک مراجعه می‌کنند که این مساله نشان می‌دهد فرد سال‌ها به دیابت مبتلا بوده و متوجه نشده است بنابراین افراد بالای ۴۰ سالی که فردی از خانواده آن‌ها به دیابت مبتلا است، حتما باید قندخون خود را بررسی کنند.
معاینات می‌توانند برخی از بیماری‌های جدی را که ممکن است فرد تجربه کند، از جمله بیماری قلبی، دیابت، سرطان، فشار خون بالا، بیماری ام اس، بیماری‌های خودایمنی، بیماری‌های مقاربتی و آلزایمر نشان دهد.
متخصص جراحی بیماری‌های چشمی گفت: یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی که با غربالگری به موقع و مداخله مناسب می‌توان از بروز عوارض جبران ناپذیر آن جلوگیری می‌کند، رتینوپاتی (آسیب شبکیه) نوزادان نارس است. بسیاری از نوزادان نارس در گذشته، به دلیل نبود دانش کافی بر اثر این عارضه با آسیب‌های جدی بینایی یا حتی نابینایی مواجه می‌شدند، اما اکنون با پیشرفت علم غربالگری این بیماری در مراحل اولیه قابل تشخیص و کنترل است.
صالح نیکبخت، وکیل مدافع خانواده امینی گفت: بر اساس اعلام پزشکان متخصص و کارشناسان مستقل، مرگ مهسا هیچ ارتباطی با بیماری قبلی ایشان که برداشتن یک خال یا غده کوچک در بالای چشم ایشان بوده، ندارد. ضمن اینکه مهسا در گذشته هیچ سابقه بیماری قلبی و عروقی و کلیوی نداشته است.
بهنام قرار بود پراید بخرد مسافرکشی کند. اما آگهی‌های روزنامه کار دستش داد. یک روز که در جستجوی خرید پراید بود میان آگهی‌ها چشمش به آگهی کار روی آمبولانس افتاد. شغلی که نوشته بود درآمد ماهیانه اش دست کم ۵ برابر حقوق یک کارمند است. خب او ازدواج کرده بود و فرزند دومش هم در راه بود. این در آمد وسوسه اش کرد. تماس گرفت و پیگیری کرد. وقتی به آدرس محل استخدام رفت متوجه شد آمبولانس نعش کشی است نه حمل بیمار. او تصور می‌کرد منظور از کار روی آمبولانس، حمل بیمار است!
رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تعداد زیادی از مبتلایان تب کریمه کنگو، بدون علائم هستند، تصریح کرد: افرادی که دچار علائم می‌شوند در فاز اولیه دچار تب ناگهانی، لرز، سردرد، درد عضلانی، درد عضلات شکم و کمر، گیجی، حالت تهوع، استفراغ و پرخونی مخاط می‌شوند. اگر بیماری وارد فاز حاد شود، خونریزی زیر پوستی، کبودی بدن، خونریزی داخل ملتحمه چشم، خونریزی مخاط، خونریزی از مجاری بدن و در نهایت درگیری چندین ارگان بدن مثل سیستم گوارشی، ادراری و تنفسی بروز می‌کند که اگر درمان مناسب انجام نشود، ممکن است منجر به مرگ بیمار شود.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ