رهبران سیاسی اروپا در سال2022 با نشانه‌هایی از کنش تردیدآمیز در ارتباط با ایران و برجام رفتار کرده‌‌اند. موضوع برجام به گونه تدریجی تابعی از رقابت‌های ساختاری سیاست بین‌الملل شد. جدال سیاسی و ژئوپلیتیک کشورهای اروپایی و روسیه، بحران‌های منطقه‌ای را گسترش داده است. در فرآیند بحران امنیتی جدید امکان مدیریت چالش‌های اقتصادی و امنیتی ایران در چارچوب برجام، با نشانه‌های جدیدی از ابهام ساختاری در نظام بین‌الملل مواجه شده است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
حداقل ۳۶ نفر در معدن یشم در شمال میانمار پس از رانش زمین به سمت دریاچه جان باخته‌اند.
حداقل ۳۶ نفر در معدن یشم در شمال میانمار پس از رانش زمین به سمت دریاچه جان باخته‌اند.
همکاری‌های موردی و موضوعی ایران و آژانس از اواخر ماه مه و نهایی شدن مساله تبادل زندانیان در ۱۰ اوت در چارچوب توافق محدودسازی تنش، بار دیگر امیدها را در بین محافل رسانه‌ای و سیاسی ایجاد کرده است که گزینه احیای برجام می‌تواند بار دیگر روی میز قرار گیرد.
پرونده هسته‌ای ایران یکی از چالش‌برانگیزترین و پرفرازونشیب‌ترین و پیچیده‌ترین مذاکرات دیپلماتیک تاریخ بوده است.
خروج امریکا از برجام بر بستر تحولاتی صورت گرفت که در ایران، جریانات رقیب و مخالف برجام، آن‌ها را تدارک دیده بودند. بدون تردید یکی از دلایل آن همین اشتباهات داخلی و برخی تنگ‌نظری‌های سیاسی بود.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: برای مردم روشن است که توافق برجام نه تنها عایدی اقتصادی و معیشتی نداشت، بلکه باعث عدم همکاری همسایگان در شرایط تداوم تحریم بود.
وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به فرودگاه مسکو در جمع خبرنگاران از دستاورد مثبت یک سال گذشته مناسبات مسکو و تهران گفت و توسعه برنامه دفاعی را یکی از اولویت‌های فیمابین دو کشور دانست.
"جورجیو کافیرو" تحلیلگر ارشد آمریکایی و مدیر اجرایی موسسه تحلیل وضعیت خلیج فارس نیز گفت که توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین باید از دریچه تحولات از سال ۲۰۲۰ در خاورمیانه به سمت "تصمیم گیری عملگرایانه سیاست خارجی و تعامل دیپلماتیک میان کشور‌هایی که مشکلات عمده‌ای در روابط خود داشته اند" درنظر گرفته شود.
حالا بیش از هر زمان دیگر برای همگان آشکار شده که اولویت در حل مشکلات اقتصادی و معیشت جامعه ایرانی از دریچه سیاست خارجی خواهد گذشت. طی سال‌های متمادی این در آمد‌های چند ده میلیارد دلاری از صادرات و فروش نفت بوده که کشور را مدیریت کرده و نه جادوی مسئولین
در شرایط فعلی دستیابی به برجام منطقه‌ای شامل طیف وسیعی از ابعاد امنیتی، اقتصادی و فرهنگی بین ج. ا. ا با کشور‌های عرب جنوبی یک اولویت راهبردی و ضرورت تام برای صیانت از منافع ملی در وضعیت بحرانی و پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود.
نماینده مردم شهرکرد در مجلس گفت: برجام فریب بزرگ آمریکایی‌هاست و باید بر شرطی‌سازی اقتصاد خط بطلان بکشید و به فشار اقتصادی تحمیلی برجامی پایان داد.
دکتر مهدی مطهرنیا گفت: بعد از برجام تحریم‌های سپاه پاسداران رخ داد و سپس آمریکا از برجام خارج شد، اما نکته اساسی آنجاست که اکنون با توجه به فشار‌های بین المللی پرونده حقوق بشری ایران سنگین‌تر از پرونده هسته‌ای به جریان افتاده است. سپاه پاسداران از طرف هلند تحریم شده است و انگلستان اعلام کرده است که کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در تحریم قرار داده است لذا موج جدیدی از تحریم‌ها در پرونده حقوق بشر هویدا شده است و به زودی کشور‌های دیگری مثل آلمان هم به این دریچه خواهند پیوست.
این کارشناس ارشد مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که به نظر وی مهم‌ترین چالش‌های پیش رو در عرصه بین‌الملل در سال ۲۰۲۳ چه خواهد بود؟ تصریح کرد: احتمالا در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه جنگ اوکراین و تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس و مذاکره بین روسیه و اوکراین مهمترین و دامنه‌دارترین و اثرگذارترین تحول در عرصه بین‌المللی خواهد بود.
اگر برجام واقعا از بین رفته قلمداد شود ایالات متحده به زودی باید از میان طیف وسیعی از گزینه‌های بد یکی را انتخاب کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ایران از یک سال پیش اعلام کرده بود برجام در رده اول سیاست‌ها و برنامه‌های جمهوری اسلامی قرار ندارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ایران از یک سال پیش اعلام کرده بود برجام در رده اول سیاست‌ها و برنامه‌های جمهوری اسلامی قرار ندارد.
با وجود عدم برنامه‌ریزی مدون برای گفتگو‌های برجامی، اکنون نیویورک به محفلی برای تبادل مواضع در خضور ادامه مذاکرات و توافق تبدیل شده است. از یک سو، مقامات ایرانی با نشان دادن پالس‌های مثبت، آمادگی خود را برای حل اختلافات نشان داده و از سوی دیگر، غربی‌ها نیز با آگاهی نسبت به این‌که فرصت چندانی برای نجات توافق هسته‌ای وجود ندارد، نسبت به گام برداشتن در مسیر حل اختلافات با تهران روی خوش نشان داده‌اند.
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت:‌ قطعا باید فضا برای کسانی که صاحب نظر هستند و همچنین با فضای بین‌المللی آشنایی دارند فراهم شود. رسانه‌هایی چون صدا و سیما، خبرگزاری‌ها باید از تمام شخصیت‌های موافق و مخالفت برجام به دور از فضای برچسب زنی دعوت کرده تا این موضوع را به گفت‌وگو و چالش گذاشته تا نظرات همگان شنیده شود
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت:‌ قطعا باید فضا برای کسانی که صاحب نظر هستند و همچنین با فضای بین‌المللی آشنایی دارند فراهم شود. رسانه‌هایی چون صدا و سیما، خبرگزاری‌ها باید از تمام شخصیت‌های موافق و مخالفت برجام به دور از فضای برچسب زنی دعوت کرده تا این موضوع را به گفت‌وگو و چالش گذاشته تا نظرات همگان شنیده شود
آقابزرگی با تاکید بر اینکه روند بورس را اقدامات سیاستگذاران بازار سرمایه رقم می‌زند، گفت: در حال حاضر اراده بر این است که بورس کنترل شود. علیرغم اینکه از ابتدای سال تا خردادماه بازار با یک بازدهی مناسب روبرو بود، اما در فصل تابستان نزول را شاهد بودیم. به نظر می‌رسد متولیان بازار و همچنین و دولت تمایل داشته باشد که بورس اگر قرار باشد در مسیر رشد نیز قرار بگیرد، به صورت کنترل شده برخوردار است.
رئیس‌جمهور فعلی آمریکا که با وعده‌ی بازگشت به برجام پا به عرصه‌ی رقابت‌های ریاست‌جمهوری گذاشت، تاکنون عملکردی همسو با پیشینیان خود در اعمال فشار حداکثری علیه ملت ایران داشته است.
حزب ندای ایرانیان با اعلام حمایت از مذاکرات احیای برجام تایکد کرد که برجام نباید ابزار تسویه حساب‌های سیاسی داخلی شود.
نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه روند مذاکرات کش و قوس زیادی پیدا کرده لازم است این موضوع در صحن مجلس مورد بررسی قرار گیرد.
اگر نگاهی به واردات مواد اولیه واحد‌های تولیدی بیاندازیم به صورت کامل متوجه می‌شویم که چالش بزرگی بر سر راه واردکنندگان این مواد قرارگرفته است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ