تفاهم نامه حج تمتع ۱۴۰۲ برای اعزام حجاج کشورمان میان رئیس سازمان حج و زیارت و وزیر حج و عمره عربستان به امضا رسید.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
اینکه چرا پس از توافق نهایی و سیاسی دو کشور در این زمینه که حتی به صورت مکتوب درآمده، مهدی تاج دوباره از امضای تفاهم‌نامه جدید با عربستانی‌ها صحبت کرده، کمی عجیب است، ولی به هر روی چنین موضوعی پایانی خواهد بود بر قریب به سه هزار روز جنجالی که عده‌ای در تهران راه انداخته و روابط سیاسی- ورزشی دو کشور را به خطر انداختند
عربستان سعودی از رئیس جمهور ایران برای سفر به این کشور دعوت کرده است و محمد بن سلمان حتی در فکر زمینه سازی برای سرمایه گذاری عربستان در ایران است.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا دولت بایدن بازگشایی سفارت‌خانه ایران در عربستان سعودی در پی توافق دو کشور برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک را به عنوان یک کانال ارتباطی با ایران در نظر می‌گیرد و آیا این موضوع می‌تواند موجب تسهیل امور در این زمینه شود، گفت: «ما همواره گفتمان مستقیم و دیپلماسی را، از جمله میان ایران و دولت‌های منطقه تشویق کرده‌ایم. تبادل سفرا گام تعجب‌آوری در روند این گونه گفتمان نیست.»
وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر امور خارجه عربستان سعودی در حاشیه اجلاس وزرای امور خارجه گروه بریکس با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.
توافق عادی سازی ایران و عربستان یک نقطه عطف مهم در زمینه درگیری‌های بین‌المللی به سمت تضعیف هژمونی آمریکا و به رسمیت شناختن نقش احتمالی برای ابرقدرت‌های در حال ظهور به نمایندگی از چین است. چالش‌های زیادی پیش روی دو کشور برای پیشرفت در پرونده‌های پیچیده بین آن‌ها وجود دارد و همچنین مشکلاتی پیش روی آمریکا و اسرائیل در یافتن ابزار‌های فشار یا اغواء برای برهم زدن توافق وجود دارد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اظهارات سلطان عمان مبنی بر تمایل مصر برای ازسرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تاکید کردند: ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اظهارات سلطان عمان مبنی بر تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تاکید کردند: ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اظهارات سلطان عمان مبنی بر تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تاکید کردند: ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اظهارات سلطان عمان مبنی بر تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تاکید کردند: ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.
وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با بیان اینکه در زمینه عادی‌سازی روابط بین تل آویو و ریاض فقط مسأله زمان مطرح است،مدعی شد که ایران دشمن شماره یک عربستان و توافق ریاض- تهران فقط مسأله ای ظاهری است.
وقتی مردم امید بیشتری داشته باشند، حمایت بیشتری از سیستم می‌کنند؛ بنابراین مشارکت بیشتری در انتخابات خواهند داشت و نسبت به تحولات سیاسی و اجتماعی و... حساس می‌شوند. حل این معادلات به نام هر جناحی که تمام شود به نفع مردم و کشور است. همان‌طورکه روابط منجمد با عربستان ذوب شد و هیچ خدشه‌ای به اقتدار ملی ایرانیان وارد نشد، حل مشکلات با کشور‌های غربی به خصوص امریکا هم اقتدار منطقه‌ای و بین‌المللی ایران را ارتقا می‌بخشد و زمینه پایان دادن به تحریم‌های اقتصادی را فراهم می‌سازد.
امیر عبداللهیان با اشاره به نقش عمان در تسهیل گفتگوهای ایران و عربستان و گفتگوهای منطقه‌ای و بین المللی از تلاش‌های عمان در زمینه تسهیل گفتگوهای منطقه‌ای قدردانی کرد.
بنابراین توافق دوجانبه ایران و عربستان نشان داد که سعودی‌ها با ارزیابی از وضعیت بلاتکلیف برجام و تخفیف دادن آثار آن به سمت تجدید روابط با ایران حرکت کرده و طبیعتا انتظار بحرانی شدن آن را نیز از نظر دور نگه نداشته‌اند. اما در این میان خوش‌بین بوده که با تنش‌زدایی فراگیری که در منطقه در حال اتفاق افتادن است، زمینه برای بازگشت طرفین به میز مذاکره مجددا فراهم شود
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به توافقات اخیر ایران و عربستان برای از سرگیری روابط و بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و ریاض اظهار کرد: بر اساس توافق صورت گرفته بین ایران و عربستان، هیئت فنی عربستان سعودی در روز شنبه وارد تهران شد و این هیئت در تهران و مشهد، اکنون مشغول بررسی شرایط و زمینه سازی برای بازگشایی سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد است
منابع کویتی اعلام کردند که طرحی در دست بررسی است که به موجب آن، حجاج چند کشور از جمله ایران خواهند توانست برای انجام مراسم حج، از کویت به عربستان سفر کنند.
استراتژیست برجسته آمریکایی در سخنانی به توافق ایران و عربستان سعودی در زمینه از سرگیری روابط دیپلماتیک که با میانجیگری چین انجام شد، واکنش نشان داد.
استراتژیست برجسته آمریکایی در سخنانی به توافق ایران و عربستان سعودی در زمینه از سرگیری روابط دیپلماتیک که با میانجیگری چین انجام شد، واکنش نشان داد.
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با میزبانی از هیئت های دو کشور در پکن و همچنین با زمینه سازی های قبلی توام با حسن نیت و پیام هایی که میان طرفین ایران و عربستان مبادله کرد.
تحلیلگران مسائل منطقه معتقدند توافق اخیر ایران و عربستان سعودی در زمینه ازسرگیری روابط دیپلماتیک ضربه ای مهلک به تلاش ها و اهداف نتانیاهو وارد کرده است.
وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه ای از توافق ایران و عربستان سعودی در زمینه ازسرگیری روابط دیپلماتیک استقبال کرد و آن را گامی در راستای تقویت ثبات و امنیت منطقه دانست.
در بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی آمده است که بن فرحان و پرانک تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه از جمله تقویت صلح و امنیت جهانی را بررسی کردند.
فؤاد حسین ضمن تأکید بر روابط خوب کشورش با ایران، از پایان دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان و زمینه سازی برای برگزاری دور جدید این مذاکرات خبر داد.
رئیسی در گفتگو با الجزیره اظهار داشت: هر توافقی باید با یک تضمین همراه باشد / رفع تحریم‌ها باید، با حل و فصل موضوعات پادمانی همراه باشد / اگر مسئله پادمانی حل و فصل شود، طبیعتا زمینه توافق وجود دارد / تیم مذاکره کننده‌ ما همچنان پای میز مذاکره حضور دارد / ما یک دور مذاکره مستقیم را تجربه کردیم؛ فایده‌ای بر مذاکره مستقیم مترتب نمانده / ما هیچ‌گونه فایده‌ای برای مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها نمی‌بینیم و نفع ملت خودمان را هم در مذاکره نمی‌بینیم / ما به میزبانی عراق، در حال گفتگو با عربستان هستیم / با چین برنامه همکاری ۲۵ ساله داریم و به دنبال اجرای این برنامه هستیم
سفیر کشورمان گفت: موضوع از سرگیری مذاکرات و برگزاری دور ششم مورد اتفاق نظر است، اما ما منتظر فراهم شدن زمینه مناسب برای مذاکرات در عراق هستیم. کمیسیون‌های ایرانی و سعودی آماده از سرگیری مذاکرات هستند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ