سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توییتی ضمن اشاره به اینکه همچنان برای احیای برجام دلایلی وجود دارد، جزئیات آن را دشوار توصیف کرد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
ما با جریان‌های در هم تنیده‌ای رو به رو هستیم؛ از یک سو، طیف تندروتری در ایران وجود دارند که مدام و به شکل مستقیم علیه برجام حرف می‌زنند و با هر نوع برجامی مخالف‌اند. از سوی دیگر، ایالات متحده روی روابط ایران و روسیه نیز مانور می‌دهد و این بحث را وارد ماجرای برجام کرده است. همچنین نباید فراموش کنیم که موعد زمانی بند‌های محدود کننده برجام برای ایران رو به اتمام است، بر این اساس اسرائیلی‌ها نگرانی‌های زیادی در خصوص احیای برجام دارند. اروپایی‌ها نیز به اندازه سال‌های گذشته علاقه‌ای به احیای برجام نشان نم‌دهند، اما هنوز به طور قطع مشخص نیست چه جایگزینی برای برجام در نظر گرفته شده است.
ما با جریان‌های در هم تنیده‌ای رو به رو هستیم؛ از یک سو، طیف تندروتری در ایران وجود دارند که مدام و به شکل مستقیم علیه برجام حرف می‌زنند و با هر نوع برجامی مخالف‌اند. از سوی دیگر، ایالات متحده روی روابط ایران و روسیه نیز مانور می‌دهد و این بحث را وارد ماجرای برجام کرده است. همچنین نباید فراموش کنیم که موعد زمانی بند‌های محدود کننده برجام برای ایران رو به اتمام است، بر این اساس اسرائیلی‌ها نگرانی‌های زیادی در خصوص احیای برجام دارند. اروپایی‌ها نیز به اندازه سال‌های گذشته علاقه‌ای به احیای برجام نشان نم‌دهند، اما هنوز به طور قطع مشخص نیست چه جایگزینی برای برجام در نظر گرفته شده است.
هنوز برای ایراد این ادعا که مرگ برجام فرارسیده، زود است و هنوز برجام جای نتیجه‌گیری دارد. اگرچه دولت سیزدهم در این موضوع زمان خیلی زیادی را از دست داد. این هم به دلیل نظریه‌پردازی‌های غلط و بچگانه‌ای بود مانند زمستان سرد اروپا و .... این موضوعات باعث از دست‌رفتن زمان توسط این دولت شد. اما همانگونه که اشاره کردم، اگر حکومت واقعا قائل به احیای برجام باشد، می‌تواند بدون نگاه جناحی این مساله را حل کند.
هدف میان‌‌‌مدت مسقط و دیگر بازیگران فعال را می‌توان احیای مذاکرات هسته‌‌‌ای عنوان کرد؛ زیرا احیای برجام مقدماتی نیاز دارد که هنوز طرفین به آنها دست نیافته‌‌‌اند. در همین رابطه روز سه‌شنبه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اینکه دیپلماسی همچنان بهترین راه‌‌‌ برای حل مساله هسته‌‌‌ای ایران است، تاکید کرد اما فعلا این تلاش‌‌‌ها در اولویت قرار ندارند، زیرا ایران به شکل معناداری مشارکت نمی‌‌‌کند.
جلال ساداتیان گفت: علی‌رغم وضعیت نامساعدی که اکنون میان ایران و کشورهای غربی به وجود آمده است اما با لابی‌های کشورهای همسایه مانند عمان این امید هنوز هم وجود دارد که مذاکرات احیای برجام به نتیجه برسد
رییس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: من فکر می‌کنم که اگر آمریکایی‌ها واقع‌بینانه برخورد کنند و حقوق ما رعایت شود، توافق در دسترس است و هنوز فرصت برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام وجود دارد. البته اگر آمریکایی‌ها بخواهند با تحلیل غلط حرکت کنند، فرصت برای همیشه وجود نخواهد داشت. فراموش نکنید که از سال ۲۰۱۵ تا الآن طرف ایرانی از برجام منتفع نشده است. پس این پنجره برای همیشه باز نخواهد ماند. اگر لازم باشد ما وارد پلان B خواهیم شد. ما گزینه‌های متعددی روی میز داریم، اما در واسطه‌ها و پیام‌هایی که به ما داده می‌شود، گفته‌ایم که ما همچنان آماده ایم تا در یک چارچوب منطقی در گام‌های پایانی توافق قرار بگیریم.
به نظر می‌رسد Plan B امریکا یا آنچه من از آن با عنوان «پشت سر گذاشتن برجام» یاد می‌کنم، به سرعت در حال عملیاتی شدن است. به نظر می‌رسد که ما هنوز به این مرحله نرسیدیم؛ یعنی از مرحله احیای برجام عبور کرده‌ایم، اما از سوی دیگر وارد فاز تقابل نظامی نشده‌ایم.
خبرگزاری رویترز نوشت، کرملین امروز درباره تحولات اخیر روند احیای توافق هسته‌ای در جریان مذاکرات وین گفت، هنوز برخی مسائل حل‌نشده برای بازگشت به توافق، در مذاکرات باقی مانده است.
«دیمیتری پسکوف» با تأکید بر اینکه هنوز اختلافات حل نشده ای درباره برنامه هسته ای ایران وجود دارد، گفت: احیای برجام به نفع همه طرف ها است.
معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: با ایران تفاهم نرسیده‌ایم. ما نظرات ایران درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کردیم و پاسخمان را چهارشنبه، ۲۴ اوت ارائه دادیم. حالا ایران باید پاسخ بدهد.
وزیر خارجه روسیه درباره مذاکرات احیای برجام نیز گفت: موضع ایالات متحده هنوز مشخص نیست. ایران پاسخ خود را داده و اکنون توپ در زمین آمریکاست.
«اگر ما این گزاره را بپذیریم که تیم های مذاکراتی حاضر در جریان مذاکرات اتمی وین می توانند بر حدس و تردیدها و اختلاف نظرها فائق آیند و به توافقی برسند، هنوز یک مانع اساسی دیگر در مسیر اجرایی شدنِ این توافق وجود دارد که عملا هرگونه بازگشت به برجام را پیچیده تر می کند: نقش آفرینیِ کنگره آمریکا.»
خبرنگار ارشد حوزه «امنیت ملی» شبکه سی‌ان‌ان در صفحه توییترش درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، نوشت: یک مقام ارشد وزارت امور خارجه [آمریکا]گفت، «برخی شکاف‌ها را پر کرده‌ایم، اما برخی دیگر هنوز باقی مانده‌اند».
یک مقام ارشد آمریکایی درباره آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام گفت: اکنون در مقایسه با دو هفته پیش به حصول توافق در وین نزدیک‌تر شده‌ایم، اما هنوز نتیجه نامشخص است، زیرا برخی شکاف‌ها به قوت خود باقی مانده است.
نماینده روسیه در مذاکرات وین با اشاره به وجود برخی مسائل پیچیده برای احیای برجام، گفت دولت آمریکا در دنیای کاملاً متفاوتی زندگی می‌کند، زیرا آنچه دنبال می‌کند، دست یافتنی نیست.
پورمختار گفت: گرچه هنوز متن پیشنهاد اروپا برای احیای برجام منتشر نشده اما می شود پیش بینی کرد که این پیشنهاد بیشتر در راستای منافع آمریکا و اروپا است. البته مذاکره کنندگان ایرانی نیز اطلاعاتی درباره گفتگوهای برجامی منتشر نمی کنند که همین مسئله مورد انتقاد بسیاری از مسئولان، صاحب نظران و نمایندگان مجلس قرار دارد.
روشن است که ایران هنوز نسبت به نهایی بودن آنچه روی میز در وین قرار دارد مطمئن نیست و شاید ادامه بحث درباره برخی اختلافات از جمله بر سر سوالات پادمانی آژانس را ضروری بداند. از این رو تعیین تکلیف برخی طرف‌ها برای مذاکرات با اعلام اینکه متن نهایی روی میز است چیزی از واقعیت و جدی بودن بحث کم نمی‌کند.
«میخائیل اولیانوف» در صفحه توییتری خود نوشت: «تمام دلایل با احترام به تمامی طرف‌های توافق هسته‌ای از جمله در وهله اول ایران، برای احیای برجام وجود دارد و مثل همیشه دشواری‌هایی در جزئیات وجود دارد».
پولیتیکو نوشته در پنج روز گذشته مذاکره‌کنندگان به راه‌حل‌هایی برای برخی «سوالات فنی» دست یافته‌اند که در متن نهایی برای احیای برجام هنوز باز بودند.
زیباکلام گفت: روحانی سعی کرد در یک سال گذشته مورد غضب طیف تندرو و اصول‌گرایان قرار نگیرد، اما به دلیل اینکه دولت رئیسی نتوانست به وعده‌هایی که در مورد بهبود معیشت مردم داده بود عمل کند، به طوریکه تورم نه تنها کنترل نشد، بلکه شاهد بودیم با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت‌ها در بازار کالا‌های اساسی و مایحتاج ضروری مردم با افزایش چندین برابری روبرو شد، در حوزه سیاسی خارجی نیز برجام هنوز بعد از یک سال در برزخ قرار دارد و هر روزی که می‌گذرد امید به احیای آن کم‌رنگ‌تر می‌شود، بنابراین در چنین شرایطی روحانی با انتقاداتی که از دولت رئیسی مطرح کرده، به نوعی در مقابل پاسخگویی بر آمده و اتهاماتی که یک سال گذشته به او و دولتش زده شده را جواب داده است.
هنوز سر و صدای جلسات سیاسی روحانی آرام نشده بود که خبر از جلسه اش با اعضای کابینه و صحبت ها و اظهار نظرها درباره احیای برجام دوباره توجهات را به سمت رئیس جمهور سابق جلب کرد.
امروز مطالبی همچون ده خبر مهم بورسی | شمارش معکوس برای بازگشایی استقلال، افت نرخ یورو در صرافی‌های بانکی و مجاز، پیش بینی| ریزش بورس تا کجا ادامه دارد؟، بیت کویت صعودی می‌شود؟، آریا ساسول؛ همچنان در کانال صعودی بزرگ حرکت می‌کند، دو خبر مهم برای بازار خودرو، مجمع کزغال ۱۴۰۱ | پیش بینی تولید سال جدید چقدر است؟، تحلیل هفتگی فارکس؛ طلا به کدام سمت خواهد رفت؟؛ در سایت نبض بورس قرار گرفته است.
سرمربی تیم ملی فوتبال امید گفت: اصلاً از شرایط تیم امید راضی نیستم و با این تیم نصفه و نیمه هیچ کاری نمی‌توان کرد.
در این بیانیه ادعا شده است: ما بار دیگر تاکید می کنیم که ایران هرگز نباید سلاح هسته ای تولید کند. ما متأسفیم که به رغم تلاش‌های دیپلماتیک شدید، ایران هنوز از فرصت موجود برای احیای اجرای کامل برجام استفاده نکرده است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ