یافته‌های مرکز پژوهش‌های مجلس در نسخه‌ای که برای تصویب یکسری سیاست ضدآلودگی ارائه کرده است از «بی قانونی برای ممنوعیت مصرف سوخت غیراستاندارد در صنایع و نیروگاه‌ها» خبر می‌دهد. در این نسخه آمده است: «با توجه به اینکه میزان آلایندگی صنایع و نیروگاه‌ها غالبا به کیفیت سوخت مصرفی آن‌ها مربوط می‌شود، باید چشم انداز مناسبی برای این مهم در برنامه‌های کاهش آلودگی هوا در نظر گرفته شود. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود وزارت نفت مکلف شود برای تامین سوخت مصرفی کشور به گونه‌ای برنامه ریزی کند که تا سال ۱۴۰۵ تا شعاع ۲۰۰ کیلومتری کلان‌شهر‌ها هیچ نیروگاه یا صنایعی از سوخت مازوت یا سایر سوخت‌های غیراستاندارد استفاده نکند و تولید انواع سوخت‌های مصرفی کشور براساس استاندارد ملی مصوب، انجام شود.»
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
وزارت نیرو در تامین برق مورد نیاز کشور نه تنها از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده نکرده که به دلیل شرایط خاص تحریمی کشور، مصرف مازوت در حال افزایش است و طبق اعلام مرکز اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از ۱۶ نیروگاه کشور، ۱۴ نیروگاه مصرف مازوت دارند.
وزارت نفت استانداردهای لازم را در استفاده نیروگاه‌ها از سوخت مازوت به‌ کار نگرفته و سوخت‌های تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت گاز، نفت کوره و نفت سفید مطابق با استاندارد ملی مصوب عرضه نشده است. وزارت نیرو در تامین برق مورد نیاز کشور، نه تنها از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده نکرده است تا جایی که به دلیل شرایط خاص تحریمی کشور، مصرف مازوت در حال افزایش است.
سخنگوی کمیسیون اصل نود با اشاره به گزارش این کمیسیون درباره آلودگی‌ هوا گفت: وزارت نیرو در تامین برق مورد نیاز کشور نه تنها از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده نکرده که به دلیل شرایط خاص تحریمی کشور، مصرف مازوت در حال افزایش است و طبق اعلام مرکز اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از ۱۶ نیروگاه کشور، ۱۴ نیروگاه مصرف مازوت دارند.
موضوع بهره‌گیری از سوخت‌های بی‌کیفیت و به‌کارگیری وسایل نقلیه فرسوده منجر به تولید مقادیر زیادی دود و ذرات آلاینده در هوا می‌شود. از طرفی، تعداد زیادی کارخانه صنعتی در مجاورت محدوده شهر تهران وجود دارد که بسیاری از آن‌ها از سوخت‌های سنگین فسیلی برای ماشین‌آلات خود استفاده می‌کنند. هرکدام از این عوامل به نوع خود در افزایش سطح آلودگی هوا در تمام طول سال نقش دارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: با وجود اینکه مشکلاتی که امسال در خصوص موضوع سوخت گاز وجود داشت، اما خوشبختانه هیچ یک از صنایع بزرگ مقیاس و نیروگاه‌های تهران مازوت مصرف نکردند.
اصفهان- نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر نفت درباره مازوت سوزی نیروگاه‌ها و افت فشار و قطعی گاز ادارات و برای اصلاح این رویه باید پاسخگو باشد.‌
هرساله با نزدیک شدن روزهای سرد سال سهمیه گاز نیروگاه ها کاهش پیدا میکند و از سوخت جایگزین استفاده می‌شود که آلودگی هوا را به دنبال دارد.
رئیس سازمان حفاظت در رابطه با گزارش نمایندگان مربوط به مازوت سوزی در تهران، تاکید کرد: ما در اطراف تهران اصلاً چنین بحثی نداریم.
رئیس سازمان حفاظت در رابطه با گزارش نمایندگان مربوط به مازوت سوزی در تهران، تاکید کرد: ما در اطراف تهران اصلاً چنین بحثی نداریم.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: باید صادقانه با مردم سخن بگوییم تا آن‌ها باور کنند منابع انرژی کشور رو به اتمام است و نیازمند صرفه جویی آن‌ها هستیم برای این مهم از دو اهرم پاداش و جریمه برای کم مصرفان و پرمصرفان می‌توان استفاده کرد.
با وجود اینکه برخی کارشناسان بر این باور هستند که آلودگی در کلانشهرها به ویژه شهر تهران به واسطه مصرف مازوت رقم می خورد، اما مسئولان مرتبط با این حوزه تا حدودی چنین ادعایی را رد می کنند.
اصفهان- مصرف مازوت در نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان آغاز شده و این امرمنجر به کاهش کیفیت هوای این کلانشهر شده است.
رئیس شورای عالی استان‌ها گفت:در تهران نیروگاه‌ها به هیچ عنوان از مازوت استفاده نمی‌کنند.
اصفهان- طی روزهای اخیر که نگرانی‌ها در خصوص استفاده از سوخت مازوت در مجاورت کلانشهر اصفهان افزایش یافته، به نظر می‌رسد برخی با اظهار نظرهایی تلاش می‌کنند درمورد این مسئله آدرس غلط بدهند.
شاخص آلایندگی دی‌اکسید گوگرد در هوای پایتخت، روز پنج‌شنبه به ۵/ ۱برابر روز‌های قبل رسید و برای غرب تهران تا دو برابر شرق، افزایش یافت. این دو آمار در کنار هشدار قطع گاز صنایع، از بازگشت آلودگی مازوتی خبر می‌دهد.
آلارم مازوت سوزی در اطراف تهران به صدا درآمد. شاخص کیفیت هوای تهران به لحاظ آلاینده دی اکسید گوگرد (SO۲) که مهم‌ترین منبع انتشار آن استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ مستقر در اطراف شهرهاست، طی روز‌های پایانی هفته گذشته با افزایش قابل‌توجه روبه‌رو و میانگین آن در کل شهر تقریبا ۵/ ۱ برابر شده است.
سوزاندن مازوت و سایر سوخت‌های گوگردی، تشکیل سولفات‌ها و نیترات‌ها به شکل آئروسل یا ذرات بسیار ریز هواست که ذرات معلق موجود در هوا را سبب می‌شوند. این ذرات معلق با تشدید آلودگی هوا خطر آسم و حملات قلبی و تنفسی را افزایش می‌دهند. اثر سوم سوزاندن مازوت از منبع انتشار آن فراتر می‌رود و در این حالت اکسید‌های گوگرد به دلیل واکنش در اتمسفر و فاز محلول در آب، به اسید تبدیل می‌شوند.
محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک گفت: وزیر نفت استفاده از سوخت مازوت را به جدیت دنبال می‌کند و توجهی به سلامت و محیط زیست ندارد. وزیر نفت دلیل این اقدام خود را کمبود گاز اعلام کرده که این امر برای ما قابل قبول نیست و ما نباید کمبود گاز داشته باشیم البته اگر این امر در زمستان باشد حرفی نیست، اما در فصل پاییز قابل قبول نیست که بگویند کمبود گاز داریم.
مازوت سوزی نتیجه مصرف بی رویه گاز است
رئیس کمیسیون تسهیل کسب وکار اتاق بازرگانی تهران گفت: در شرایط کنونی بهترین حالت این است که تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی اجرا و سقف مشخصی برای مصرف گاز خانگی در نظر گرفته شود.
مشهد ـ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: میزان مازوت سوزی و استفاده از سوخت مایع در واحدهای تولیدی کشور تاکنون ۲۹.۵ درصد کمتر شده است.
کردی گفت: امیدواریم نیازی به مازوت سوزی پیدا نکنیم و یا در حداقل خود اتفاق بیافتد به گونه‌ای که هم برق مصرفی کشور تأمین شود و هم مازوت سوزی در آخرین اولویت مصرف سوخت قرار بگیرد.
اصفهان- زمزمه‌های مازوت سوزی در دو نیروگاه حرارتی بیخ گوش اصفهان همزمان با سرد شدن هوا و کمبود گاز در کشور جدی شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امیدواریم وزارت نفت با سولفورزدایی از نفت کوره (مازوت) تولیدی، در راستای کاهش آلودگی هوا گام بردارد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ