هرساله با نزدیک شدن روزهای سرد سال سهمیه گاز نیروگاه ها کاهش پیدا میکند و از سوخت جایگزین استفاده می‌شود که آلودگی هوا را به دنبال دارد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
وزارت نفت استانداردهای لازم را در استفاده نیروگاه‌ها از سوخت مازوت به‌ کار نگرفته و سوخت‌های تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت گاز، نفت کوره و نفت سفید مطابق با استاندارد ملی مصوب عرضه نشده است. وزارت نیرو در تامین برق مورد نیاز کشور، نه تنها از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده نکرده است تا جایی که به دلیل شرایط خاص تحریمی کشور، مصرف مازوت در حال افزایش است.
حرمت الله رفیعی با انتقاد از پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی بلیت هواپیما گفت: چرا برای استفاده ۵ درصد از صنعت هوایی ۹۵ درصد باید از جیبشان یارانه سوخت بدهند.
وزیر نفت گفت: هیچ‌گونه محدودیتی در کارت‌های جایگاه‌داران اعمال نشده، اما از مردم می‌خواهیم از کارت سوخت شخصی استفاده می‌کنند.
وزیر نفت گفت: هیچ‌گونه محدودیتی در کارت‌های جایگاه‌داران اعمال نشده، اما از مردم می‌خواهیم از کارت سوخت شخصی استفاده می‌کنند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: اجرای آزمایشی طرح استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت احتمالا از سال آینده آغاز شود.
با مصوبه مجلس، وزارت نفت مکلف شد تدبیری اتخاذ کند که حداقل نود درصد خودروهای بنزین سوز و نود و پنج درصد خودروهای نفت گاز سوز صرفاً از کارت‌های سوخت مختص خودرو استفاده کنند.
اگر از خود می‌پرسید که هواپیما‌ها از چه نوع سوختی استفاده می‌کنند پاسخ ساده است: نوع سوخت هواپیما‌ها نتیجه مستقیم نوع موتوری است که در آن هواپیما به کار می‌رود. ساده‌تر اینکه، هواپیما‌های تجاری و جنگنده از سوخت‌های بر پایه کروسن (kerosene) یا نفت سفید استفاده می‌کنند، اما معمولاً محصولات خاصی نیز به این سوخت اضافه می‌شوند. این ترکیبات شامل ضد یخ، هیدروکربن، غیرفعال کننده‌های فلز و آنتی اکسیدن است و هر چیزی که از زنگ زدگی و یخ زدن در ارتفاعات بالا جلوگیری کند.
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: حداقل یکبار تا پایان سال ۱۴۰۱ از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنید.
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: حداقل یکبار تا پایان سال ۱۴۰۱ از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنید.
رئیس سازمان محیط زیست گفت:منابع پاکی همچون انرژی خورشیدی و باد در کشور ما وجود دارد اما متاسفانه از آنها به خوبی استفاده نشده بود اما به کمک موتورهای برقی این کار انجام می‌شود.
مشهد ـ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: در مراکز اقامتی مشهد که مشعل دوگانه دارند از سوخت جایگزین استفاده شد.
به علت وجود نیروگاه حرارتی شازند در غرب اراک، این شهر هر ساله در زمستان با مسئله مازوت سوزی و آلاینده‌ای به نام گوگرد روبروست که کیفیت هوا را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. سال گذشته این نیروگاه از ۲۷ آذر مشغول استفاده از سوخت مازوت شد در نهایت سال ۱۴۰۰، پرونده آلودگی هوا با ۱۶۵ روز ناسالم بسته شد، اما امسال از ۲۰ آبان مشغول مازوت سوزی شد و در حال حاضر سه واحد از این نیروگاه در حال استفاده از مازوت است.
یافته‌های مرکز پژوهش‌های مجلس در نسخه‌ای که برای تصویب یکسری سیاست ضدآلودگی ارائه کرده است از «بی قانونی برای ممنوعیت مصرف سوخت غیراستاندارد در صنایع و نیروگاه‌ها» خبر می‌دهد. در این نسخه آمده است: «با توجه به اینکه میزان آلایندگی صنایع و نیروگاه‌ها غالبا به کیفیت سوخت مصرفی آن‌ها مربوط می‌شود، باید چشم انداز مناسبی برای این مهم در برنامه‌های کاهش آلودگی هوا در نظر گرفته شود. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود وزارت نفت مکلف شود برای تامین سوخت مصرفی کشور به گونه‌ای برنامه ریزی کند که تا سال ۱۴۰۵ تا شعاع ۲۰۰ کیلومتری کلان‌شهر‌ها هیچ نیروگاه یا صنایعی از سوخت مازوت یا سایر سوخت‌های غیراستاندارد استفاده نکند و تولید انواع سوخت‌های مصرفی کشور براساس استاندارد ملی مصوب، انجام شود.»
اصفهان- طی روزهای اخیر که نگرانی‌ها در خصوص استفاده از سوخت مازوت در مجاورت کلانشهر اصفهان افزایش یافته، به نظر می‌رسد برخی با اظهار نظرهایی تلاش می‌کنند درمورد این مسئله آدرس غلط بدهند.
آلارم مازوت سوزی در اطراف تهران به صدا درآمد. شاخص کیفیت هوای تهران به لحاظ آلاینده دی اکسید گوگرد (SO۲) که مهم‌ترین منبع انتشار آن استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ مستقر در اطراف شهرهاست، طی روز‌های پایانی هفته گذشته با افزایش قابل‌توجه روبه‌رو و میانگین آن در کل شهر تقریبا ۵/ ۱ برابر شده است.
محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک گفت: وزیر نفت استفاده از سوخت مازوت را به جدیت دنبال می‌کند و توجهی به سلامت و محیط زیست ندارد. وزیر نفت دلیل این اقدام خود را کمبود گاز اعلام کرده که این امر برای ما قابل قبول نیست و ما نباید کمبود گاز داشته باشیم البته اگر این امر در زمستان باشد حرفی نیست، اما در فصل پاییز قابل قبول نیست که بگویند کمبود گاز داریم.
نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم اراک بخش اعظمی از سال را در هوای ناپاک تنفس می‌کنند حال اینکه استفاده از هوای پاک حق اولیه هر انسانی است؛ سوخت مازوت از نیروگاه شازند حذف شود.
نماینده مردم اراک در مجلس گفت: شورای عالی امنیت ملی نباید به وزارت نفت مجوز استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه ها را می‌داد.
نماینده مردم اراک در مجلس گفت: شورای عالی امنیت ملی نباید به وزارت نفت مجوز استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه ها را می‌داد.
پیشاهنگ گفت: از ۱۳۲ نیروگاه موجود در کشور تنها ۱۴ نیروگاه از سوخت مازوت استفاده می کنند که این ۱۰ درصد از نیروگاه های کشور است.
اراک- سرپرست اداره کل محیط زیست استان مرکزی گفت: در پی مصرف مازوت در نیروگاه شازند اخطاریه لازم زیست محیطی مبنی بر عدم استفاده مازوت به نیروگاه داده شده و اعلام شکایت به دادستانی شده است.
با وجود صراحت و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر ممنوعیت مصرف سوخت مازوت، استفاده از این سوخت در اکثر نیروگاه‌ها با فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان و همزمان با اوج آلودگی هوا به دلیل سکون و وارونگی هوا از سرگرفته می‌شود و نیروگاه‌ها بر شدت وضعیت بحرانی آلودگی هوا می‌افزایند.
مشهد ـ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: میزان مازوت سوزی و استفاده از سوخت مایع در واحدهای تولیدی کشور تاکنون ۲۹.۵ درصد کمتر شده است.
سخنگوی صنعت آب مشخصا اعلام می‌کند که پایتخت کشور تنها برای ۳ ماه ذخیره آب آشامیدنی دارد اما این تنها بخشی از بحران است. او در ادامه اظهارات خود به احتمالی نگران کننده درباره بارندگی‌های پاییز هم عنوان کرد احتمال بارش‌های زیر نرمال در پاییز بالاست.اما این تمام ماجرا نیستاز سوی دیگر گزارش‌های جهانی حاکی از آن است که ۱۷ کشور در دنیا دچار تنش‌های آبی هستند و ایران نیز جزو ۹ کشور آسیب‌پذیر در برابر تغییرات اقلیمی است.علاوه بر این افزایش حجم استفاده از سوخت مازوت و فرونشست زمین هم در ایران نگران کننده است.فرو نشستی که در جهان بر حسب میلیمتر است، اما در ایران با سانتی متر گزارش می‌شود.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ