وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در هنگام آغاز اجرای طرح دارویار تمامی مردم کشور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و همچنین بیش از ۹ هزار قلم داروی تولید داخل قیمت گذاری شد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با اجرای طرح دارویار قیمت دارو افزایش نمی‌یابد.
وقتی دارویار با سروصدای زیادی میدان‌دار وضعیت دارویی کشور شد خیلی‌ها گفتند می‌تواند مشکلات دارو، اعم از مشکلات تولید کننده و مصرف کننده را حل کند. قرار شد به‌جای ارز ۴۲۰۰ تومانی، شرکت‌های سازنده دارو با ارز نیمایی مواد اولیه خود را تامین کنند و در عوض برای جبران افزایش قیمت‌ها و برای این‌که هزینه‌های دارو به‌سمت جیب مردم سنگینی نکند پوشش شرکت‌های بیمه بیشتر شود. اما شواهد نشان می‌دهد در هر دو بخش مشکلات زیادی وجود دارد.
معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی از تسویه مطالبات طرح دارویار داروخانه‌های مستقل سرپایی طرف قرارداد این سازمان تا پایان آذر ماه خبر داد.
یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده پس از اجرای طرح دارویار به مدت دو ماه فروش یک نوع آنتی‌بیوتیک خود را به بهانه عدم صرفه قیمت تولید و افزایش قیمت (اگرچه این شرکت در خردادماه ماده محموله حد واسط تأمین آنتی‌بیوتیک را با ارز دولتی وارد کرده و علاوه بر آن موجودی مناسبی نیز از قبل داشته) متوقف کرده است. این اقدامات منجر به عدم تأمین مواد اولیه برای کارخانه‌های تولیدکننده دارو شده و در‌نهایت منجر به کمبود گسترده دارو در مهر‌ماه سال ۱۴۰۱ شد.
مدیر کل درمان غیر مستقیم سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه بزرگترین طلبکار از دولت هستیم ، گفت: اعتباری که قرار بود برای اجرای طرح دارویار به تامین اجتماعی بدهند به درستی محقق نشد.
رئیس‌جمهور در جلسه نظارت ستادی بر وزارت بهداشت گفت: اجرای طرح دارویار، افزایش ظرفیت پزشکی در کنکور و نسخه الکترونیک از دستاوردهای بزرگ دولت مردمی در حوزه سلامت است.
بحران دارو به اوج خود رسید؛ آن‌چنان‌که نمایندگان مجبور شدند وزیر بهداشت را به مجلس فرا بخوانند و او را درباره طرح دارویار مورد بازخواست قرار دهند؛ اما توضیحات وزیر قانع‌کننده نبود و در نهایت محمدباقر قالیباف تا ابتدای زمستان به وزیر فرصت داد تا بحران موجود را حل و فصل کند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در طرح دارویار قرار بر این بود که مابه‌التفاوت ارز ترجیحی با ارز نیمایی در اختیار بیمه قرار گیرد تا پرداختی بیماران برای دارو افزایش پیدا نکند.
وزیر بهداشت و درمان گفت: هدف طرح دارویار برطرف کردن وابستگی به ارز ترجیحی و رانت ناشی از تفاوت نرخ ارز ترجیحی بود، چراکه تخصیص ارز ترجیحی بی‌حساب و کتاب به تولیدکنندگان مشکل‌ساز شده بود.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نارسایی یکی از علل نارسایی در اجرای طرح دارویار را، عدم هماهنگی میان دستگاهی دانست و بر ضرورت فرماندهی واحد برای انجام هماهنگی فرابخشی تاکید کرد.
نام‌آشناترین‌های این فهرست که امروز در داروخانه‌ها نایاب شده آلومینیوم هیدروکساید سوسپانسیون خوراکی، دایجستیو قرص انتریک، سایمتیکون (دایمتیکون فعال شده) آنتی‌هستامین دکونژستانت، اکسپکتورانت شربت خوراکی، دیفن هیدرامین هیدروکلراید محلول خوراکی، اشک مصنوعی و محلول سدیم کلراید و لیدوکایین هیدروکلراید بود، اما دیروز یکی از مسوولان سازمان بیمه سلامت ایرانیان اعلام کرد که برخلاف وعده‌های دولت، این فهرست مفصل ۳۰۰ و خرده‌ای قلم از پوشش بیمه‌ای خارج شده، چون طی ۴ ماه گذشته و در جریان اجرای طرح دارویار، اصلا شورای عالی بیمه جلسه‌ای نداشته که بخواهند فهرست جدید از دارو‌های پرمصرف و ایجاد پوشش بیمه‌ای برای آن‌ها را بررسی و تایید و تصویب کنند.
ورود دستگاه‌های نظارتی به موضوع دارو و گزارش سازمان بازرسی در شرایطی است که طرح دارویار با هدف تسهیل دسترسی به دارو از ۲۳ تیرماه در کشور کلید خورد و مسوولان وزارت بهداشت وعده دادند با اجرای این طرح کمبود‌های دارویی در بازه زمانی دو تا سه ماهه، به حداقل کاهش یابد؛ وعده‌ای که با گذشت حدود چهار ماه از اجرای جراحی بزرگ حوزه دارویی کشور، نه تنها محقق نشد، بلکه از ابتدای فصل پاییز و سرد شدن هوا، در دسترسی به اقلامی اساسی نظیر آنتی بیوتیک‌های کودکان که خود نیز تولیدکننده آن هستیم، مشکلاتی بوجود آمد و اخیرا نیز نایب رییس انجمن داروسازان از کمبود شربت‌های استامینوفن، بروفن و دیفن‌هیدرامین در حوزه کودکان نیز ابراز نگرانی کرده است.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: البته از چند ماه قبل و با حذف ارز ترجیحی، بنا شد که مبنای ارز واردات مواد اولیه به نیمایی تغییر کند. البته در این زمینه مردم نباید هیچ نگرانی داشته باشند، زیرا در چارچوب طرح دارویار، دولت مابه التفاوت این رقم را پرداخت می‌کند و برای مصرف کننده نهایی مشکلی به وجود نمی‌آید.
آیا قابل قبول است که هنوز چندماه از اجرای طرحی نگذشته و در حالی که سهم پرداختی مردم در خرید دارو افزایش یافته، با چنین کمبودی از دارو و سرم مواجه شویم و از زبان رئیس کمیسیون بهداشت بشنویم که هم کمبود مواد اولیه داریم، هم مشکلات بانکی و بیمه ای، هم با انباشت مطالبات تسویه نشده مواجهیم و هم تعرفه بازرگانی و حمل و نقل سربار این طرح شده و گریبان مردم را گرفته؟!
آیا طرح دارویار می‌تواند مانع شکل‌گیری بحران دارو شود؟
یکی از دلایل طرح استیضاح وزیر بهداشت، مدیریت‌های ضعیف در سطح کشور اعم از مدیریت‌های ستادی در سطح استانی و کشوری است که تحول در این زمینه به ایجاد تغییرات نیاز دارد ولی چنین عزمی دیده نمی‌شود. این در حالی است که وزارت بهداشت مستقیم با مردم در ارتباط است.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی آخرین جزئیات پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد و داروخانه‌ها در طرح دارویار و... را اعلام کرد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی آخرین جزئیات پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد و داروخانه‌ها در طرح دارویار و... را اعلام کرد.
اجرای این طرح به نفع بیماران اعلام شد. با این حال برخی اجرای این طرح را نجات صنعت داروی کشور دانستند که افزایش قیمت آن‌ها و پرداخت یارانه به داروخانه تا حدی موجب کمک به این صنعت خواهد شد. همچنین به گفته برخی از مسئولان انجمن‌های حمایتی از بیماران اجرای این طرح موجب شده است تا برخی از بیماران به مضیقه بیفتند.
طبق اعلام وزارت بهداشتی‌ها، اتباع خارجی که مجوز قانونی اقامت در کشور را دارند، می‌توانند برای برقراری پوشش بیمه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند. اتباع غیر مجاز هم با ثبت مشخصات خود و با تایید وزارت کشور می‌توانند از بیمه برخوردار شوند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: یکی از ایرادات طرح دارویار، نداشتن بیمه برای یکسری از اقشار جامعه است که باید ایرادات آن را رفع کرد تا این طرح بتواند به اصلاح نظام توزیع دارو کمک کند.
با تصویب مجلس و اقدام دولت، قرار شد از امسال ارز دولتی تخصیص داده شده برای تامین دارو و مواد اولیه آن، به جای پرداخت به واردکنندگان و شرکت‌های داروسازی، به بیمه‌ها داده شود و آن‌ها هم با پشتیبانی از داروخانه‌ها، این یارانه حمایتی دارو را مستقیما در هنگام دریافت نسخه پزشکی، به خود مردم بپردازند.
قالیباف پس از قرائت گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره طرح دارویار با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی دارو غلط‌ترین حرف ممکن در اجرای طرح دارویار است، گفت: مردم عزیز باید بدانند ما در حوزه دارو و یارانه‌ها به هیچ عنوان ظرفیت ارز را حذف نخواهیم کرد، در حقیقت یارانه‌ها به صورت مستقیم به خود افراد پرداخت می‌شود.
رئیس جمهور برخی کار‌های انجام شده در این دولت را از آرزو‌های دیرینه کشور برشمرد و گفت: از بین بردن زمینه رانت و قاچاق دارو با اجرای طرح دارویار، ساماندهی صدور مجوزها، اجرای بخش‌های اصلی سامانه جامع تجارت، از جمله مواردی است که باید به خوبی برای افکار عمومی تبیین شود.
توافق استراتژیک گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایران‌خودرو

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ