پرونده هنر سوزن دوزی بلوچ توسط ایران با همکاری کشور عمان در حال تدوین است تا فروردین ماه سال جاری به عنوان میراث ناملموس در فهرست پیشنهادی یونسکو قرار گیرد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
حجت‌الاسلام سید «عبدالمهدی موسوی» گفت: پرونده موسوم به آرمستان اراک منتهی به قرار جلب دادرسی شد و امروز پرونده در محاکم اراک ثبت خواهد شد.
زاهدان- مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان گفت: پرونده ثبت معنوی قیام مردم سیستان به‌عنوان نخستین خون‌خواهان امام حسین(ع) توسط کارشناسان میراث‌فرهنگی در حال تکمیل است.
قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در دیدار شهردار همدان، آخرین نکات پیرامون پرونده ثبت جهانی هگمتانه را بررسی و بر رفع موانع موجود، تأکید کرد.
امروز ۱۸ تیر ماه سالروز ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در فهرست میراث یونسکوست. در پرونده ثبت جهانی این شهر آمده که یزد از مدرنیته ویرانگر فرار کرده و اصالت خود را حفظ کرده است.
امروز ۱۸ تیر ماه سالروز ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در فهرست میراث یونسکوست. در پرونده ثبت جهانی این شهر آمده که یزد از مدرنیته ویرانگر فرار کرده و اصالت خود را حفظ کرده است.
مشهد ـ مدیر ثبت میراث فرهنگی استان خراسان رضوی از مستندسازی و تهیه پرونده ثبت زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های اصیل خراسان رضوی در فهرست میراث ناملموس ملی خبر داد.
پرونده میراث فرهنگی ناملموس «تولید سنتی گلاب و سنت‌های اجتماعی و فرهنگی وابسته به آن» از سوی ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانی ناملموس به یونسکو ارسال شد.
رفع این مانع تازه تولید شده باید اقدام ابتدایی وزارت اقتصاد باشد. هم مرکز ملی پایش و بهبود محیط کسب و کار که متولی درگاه ملی مجوزهای کشور است و هم سازمان امور مالیاتی که متولی صدور گواهی ماده ۱۸۶ قانون مالیاتی که زیرمجموعه وزارت اقتصاد می‌باشند.
عضو هیأت کارشناسی شورای ملی ثبت آثار میراث فرهنگی ناملموس، از ثبت پرونده ترانه لری« دایه دایه وقت جنگه» در فهرست میراث ناملموس خبر داد.
پرونده ثبت‌جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» به منظور درج در فهرست میراث‌جهانی تحویل یونسکو شد.
کارشناس گردشگری استان کرمانشاه می‌گوید: طاق بستان از لحاظ ارزش هنری، معماری و تاریخی جزو آثار برجسته ایران و نزدیک به دو دهه است که پرونده آن برای ثبت جهانی یونسکو در جریان است. متاسفانه در این بازه زمانی باتمام تلاش ها، توفیقی حاصل نشده است.
بعد از آنکه یونسکو اجلاس میراث جهانی را به تعویق انداخت؛ هنوز زمان مشخصی را برای اجلاس بعدی معین نکرده است. چهار پرونده ایران نیز مانند پرونده‌های کشور‌های دیگر سرنوشتی نامعلوم دارند.
سفیر سابق ایران در عراق گفت: اقدام آمریکایی‌ها در ترور سردار سلیمانی یک جنایت بزرگ بود که در تاریخ ثبت شده است و این پرونده باید از ابعاد مختلف بررسی شود.
معاون میراث فرهنگی گفت: ما هم مثل کشورهای دیگر پرونده چای و نخل ایران را با همکاری کشورهای دیگر ثبت جهانی می‌کنیم.
یکی از پرونده های پرچالش کمیته میراث ناملموس یونسکو، ثبت جهانی یلدا به عنوان پرونده مشترک ایران و افغانستان بود که بررسی آن ۴۰ دقیقه طول کشید و نماینده ۱۳ کشور درباره آن نظر دادند.
قائم مقام وزارت میراث فرهنگی پس از تایید پرونده عود که با همکاری سوریه به ثبت جهانی رسید؛ در سخنرانی خود شعری از مولانا را درباره عود خواند.
هفدهمین کمیته میراث جهانی یونسکو در حوزه میراث ناملموس برپا شده و پرونده هنر ساخت و نواختن ساز «رباب» به نام ایران، ازبکستان و تاجیکستان برای ثبت جهانی بررسی اما به ثبت نرسید.
پرونده جشن مهرگان که پیش از این نیز توسط کارشناسان یونسکو ثبت نشده بود این بار نیز فرصت جهانی شدن را پیدا نکرد.
پرونده ثبت جهانی هنر سوزن دوزی ترکمن (ترکمن دوزی) با همکاری ایران و ترکمنستان و پرونده نوغان داری با همکاری ۷ کشور به ثبت جهانی رسیدند.
سازمان ثبت احوال اعلام کرد که با تشکیل بیش از ۸۰۰۰ پرونده برای ایرانیان فاقد شناسنامه موضوع تخصیص شناسه و صدورکارت موقت برای فاقدین شناسنامه پیگیری خواهد شد.
شب «یلدا» که با همکاری ایران و افغانستان به عنوان پرونده چند ملیتی تهیه شده بود لحظاتی پیش در کمیته میراث ناملموس یونسکو بررسی و ثبت شد.
پرونده عود یا بربط در فهرست میراث ناملموس یونسکو به نام ایران و سوریه قرار گرفت و ثبت جهانی شد.
هفدهمین نشست کمیته میراث ناملموس یونسکو در حالی فردا افتتاح می شود که ایران در ۶ پرونده مشارکت داشته و در نظر دارد آنها را به صورت پرونده‌های چند ملیتی برای ثبت جهانی ارائه کند.
رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با اشاره به این که سامانه سخا کمک بسزایی به ساماندهی مددجویان کرده است، از ثبت پرونده بیش از ۲۷۰۰ نفر در دو هفته اخیر در این سامانه خبر داد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ