احمد غلامی نوشت: اعتراضات اخیر را می‌توان نوعی فعلیت‌بخشیدن به توان خود، برای ابراز وجود و موجودیت خود دانست. موجودیتی که در قوانین سلسله‌مراتبیِ نفی و انکار نمی‌گنجد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
انگیزه تجار و صرافان در مخالفت با بانک زیاد و چندجانبه بود. آن‌ها به‌صورت مجرد، مخالف بانک نبودند و از مزایای داشتن بانک به درستی آگاه بودند؛ اما می‌خواستند بانک ملی توسط آن‌ها اداره شود نه توسط خارجیان این‌ها احساس می‌کردند که با شرایط و امور تجاری کشور آشنایی بیشتری دارند؛ بنابراین نیاز‌های کشور را بهتر از رقبای جدید که نسبت به این شرایط و امور غریبه بودند، درک می‌کردند.
تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه اینهایی که می‌گویند رفراندوم همه مدعی روشنفکری هستند که در فتنه ۸۸ دیدید با دموکراسی هم بد هستند، گفت: فتنه ۸۸ قبل از اینکه کودتا علیه نظام باشد کودتا علیه دموکراسی و رأی مردم بود.
رئیس هیئت فوتبال استان تهران در خصوص برکناری‌اش از این هیئت توضیحاتی ارائه داد.
رهبر گروه الاهوازیه در اعترافاتش به همراهی و همکاری با منافقین اعتراف می‌کند، اما بیشتر از همه از مأموران امنیتی موساد و مأموران امنیتی سوئد یاد می‌کند. مشکل این است که طرح و برنامه‌شان با شکست روبه‌رو شده، به‌ویژه این ناکامی برای آن‌ها خیلی گران تمام‌شده، چون رهبر این گروه را به ایران آوردیم و مجازات کردیم. سوئدی‌ها باید بدانند که همان‌گونه که این‌ها را آوردیم، می‌توانیم مأموران امنیتی آن‌ها را هم بیاوریم.
امام جمعه موقت تهران تحرکات در ماه‌های اخیر در فضای سیاسی کشور را در راستای هدف قرار دادن امنیت کشور دانست و گفت: «پلیس کشی» و «بسیجی کشی» یعنی چه؟ مگر برای اعتراض سطل آشغال آتش می‌زنند؟ آقا گفتند دشمن با تبلیغات و دروغ کار خود را پیش می‌برد. این‌ها در مدتی کوتاه ۳۸ هزار دروغ علیه ایران گفتند. ما هم در مقابل باید جهاد تبیین داشته باشیم و هر کس که صدایی دارد، از حوزه و دانشگاه و صدا و سیما یا حتی در خانواده‌ها باید جهاد تبیین داشته باشیم.
عیسی کلانتری گفت: در زمینه‌های نافرمانی پرونده وجود دارد، اما در زمینه جاسوسی و مالی پرونده‌ای ندارم. خودم هم صبح برای اولین‌بار دیدم و تعجب کردم. این‌هایی که مدت‌ها تلاش کردند و می‌خواستند تسلیم شویم و نشدیم حالا از این کانال وارد شده‌اند.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به اغتشاشات سه ماه اخیر گفت: این‌ها اعتراض نبود بلکه اغتشاش بود، زیرا طبق قانون اساسی اعتراض در کشور ما آزاد است؛ اما این‌ها به بهانه اعتراض اغتشاش کردند و هرکسی که این اغتشاشات را اعتراض بخواند اغتشاش دیگری است.
او با اشاره به اولین دیدارش با حاج قاسم سلیمانی برای نمایش فیلم «بادیگارد» بیان کرد: در این فیلم می‌خواستم ارادتم را به نوعی به ایشان نشان دهم یعنی آشکارا عکس ایشان را برای خودمان گذاشتیم و گریمور ما کاملا بر اساس آن روی چهره بازیگر اصلی (پرویز پرستویی) کار کرد. البته اینطور نبود که این شخصیت فیلم همان حاج قاسم باشد و فقط میخواستم کمی به او نزدیک شود. در دیداری هم که داشتیم (در دفتر شهید سیلمانی) فیلم را دید و پسندید و خیلی محبت کرد. بعد من هم سوژه فیلم «به وقت شام» را مطرح کردم و می‌خواستم اجازه داده شود که تحقیق کنم. شکایت کردم که من می‌خواهم منطقه را ببینم و در جریان فضا باشم اما راه نمی‌دادند و سخت می‌گرفتند. هرچند علت آن را از جهت مسائل امنیتی و اینکه اسم و رسمی داشتیم و مشکلاتی ممکن بود پیش آید، می‌فهمیدم ولی دیگر التماس کردم و در آن اولین جلسه که ایشان را دیدم خیلی صریح اعتراض کردم. ایشان با تحمل گوش داد و گفتم به جای اینکه مرا تشویق کنید، من باید التماس کنم و به هر دری بزنم که چرا راه جلوی من باز نیست؟ در نهایت اجازه داد و حتی یکی از بزرگترین افرادی که داشتند و در منطقه هم خیلی موثر بود کنار من گذاشت و او از مبنای شکل‌گیری اتفاقات در سوریه با تمام جزئیات برایم گفت. اتفاقی که در آنجا افتاد و من بابتش تکان خوردم این بود که ناگهان دیدم بچه‌هایی که می‌شناختم و جز در فیلم‌های روایت فتح دیگر ندیدم، آنجا هستند. انگار زمان پس و پیش شده بود و این برایم خیلی جالب بود که متوجه شدم این‌ها تمام نشده‌اند و راه هنوز ادامه دارد.
فرشاد مومنی، اقتصاددان گفت: اگر ظرفیت خرد و دانایی مناسب در این‌ها وجود داشت باید از اینکه مطالبات اقتصادی مطرح نمی‌شود، به خود بلرزند. این علامت خطرناکی است و نشان دهنده یاس و سرخوردگی از وعده‌های دولت است.
برای مثال درباره اعتراضات می‌توان به راحتی گفت که این‌ها اندک هستند، یا از خارج پول می‌گیرند و هدایت می‌شوند و صدای مردم جای دیگری است. نمی‌دانیم که برداشت آنان از عینیت اجتماعی همین است یا این بیان نوعی از تبلیغات، با هدف قلب کردن واقعیت است. ولی از بخت بد برای آنان اینکه همه امور چنین نیست، به ویژه در اقتصاد که به راحتی می‌توان گفت وضع مردم خوب یا راضی هستند یا بیکاری در فلان شهر صفر است (هر حرفی را که مدیران دولتی می‌زنند رییس‌جمهور نباید باور و آن را تکرار کند، حتما باید از طریق کارشناس خبره و صاحب‌نظر راستی‌آزمایی کند)، ولی واقعیت اقتصادی را باید در قالب آمار و ارقام رسمی جست‌وجو کرد.
امام جمعه مشهد گفته بود: این‌هایی هم که روسری از سر برمی‌دارند و برای رضایت آمریکا کشف حجاب می‌کنند، بدانند که آمریکا به آنان به چشم همان روسپی‌های کودتای ۲۸ مرداد نگاه می‌کند!
رهبر معظم انقلاب در جمع مردم اصفهان گفت: اینهایی که در صحنه اغتشاشات هستند و آنهایی که پشت صحنه هستند، بسیار حقیرتر از آن هستند که بتوانند به نظام آسیب بزنند.
امام جمعه مشهد گفت: دیگر نقشه کودتای ۲۸ مرداد دوباره جواب نخواهد داد. در مقابل، این‌هایی هم که روسری از سر برمی‌دارند و برای رضایت آمریکا کشف حجاب می‌کنند، بدانند که آمریکا به آنان به چشم همان روسپی‌های کودتای ۲۸ مرداد نگاه می‌کند. آیا راضی هستید که عفت خود را رها کنید تا آمریکا خوشش بیاید؟
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم درخصوص برنامه مسئولان پس از پایان اعتراضات، گفت: ممکن است ما غفلت‌ها و نقص‌هایی داشته باشیم یا بر ما تحمیل شده باشد، این‌ها هیچکدام قابل انکار نیست. اما از سوی دیگر گفتمان انقلاب، نظام و قانون اساسی ما به نام سازمان جمهوری اسلامی ایران ظرفیت بسیار زیادی برای ترمیم و اصلاح دارد. به نظر من ما باید چنین نگاهی به اعتراضات داشته باشیم.
همزمان با هفتمین روز بزرگداشت شهادت شهدای حمله تروریستی شاهچراغ (ع) ، راهپیمایی ۱۳ آبان امسال با شعار "حماسه ایستادگی ، مقاومت و استکبارستیزی" همزمان در تهران و سایر استان‌ها برگزار شد.رئیسی با بیان اینکه چند ساعت قبل متوجه شدم رییس جمهور آمریکا سخنانی را گفته است، درباره ایران که شاید از حواس پرتی این‌ها را گفته باشد، افزود: او پشت تریبون رسمی گفته است که بنا داریم ایران را آزاد کنیم! آقای رییس جمهور، ایران ۴۳ سال قبل آزاد شد
همزمان با هفتمین روز بزرگداشت شهادت شهدای حمله تروریستی شاهچراغ (ع) ، راهپیمایی ۱۳ آبان امسال با شعار "حماسه ایستادگی ، مقاومت و استکبارستیزی" همزمان در تهران و سایر استان‌ها برگزار شد.رئیسی با بیان اینکه چند ساعت قبل متوجه شدم رییس جمهور آمریکا سخنانی را گفته است، درباره ایران که شاید از حواس پرتی این‌ها را گفته باشد، افزود: او پشت تریبون رسمی گفته است که بنا داریم ایران را آزاد کنیم! آقای رییس جمهور، ایران ۴۳ سال قبل آزاد شد
میرسلیم درباره شکایت نیروی انتظامی از چهار نماینده‌ای که درباره اعتراضات اخیر اظهار نظر‌هایی داشتند، گفت: اینکه این چهار نماینده احساس وظیفه کردند که آن مطالب را مطرح کنند؛ بنابراین نمی‌شود به این‌ها ایراد گرفت.
تقی آزاد ارمکی، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در صحبت هایی جنجالی گفت: این‌هایی که کف خیابان‌ها بودند نه اغتشاشگرند نه نمایندگان غرب‌اند نه مزدوران موساد؛ این‌ها بچه‌های کشورند. ما همه‌چیز را سیاسی کردیم و خودمان این بازی را شروع کردیم.
تقی آزاد ارمکی، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران گفت: این‌هایی که کف خیابان‌ها بودند نه اغتشاشگرند نه نمایندگان غرب‌اند نه مزدوران موساد؛ این‌ها بچه‌های کشورند. ما همه‌چیز را سیاسی کردیم و خودمان این بازی را شروع کردیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس افزود: یکی از خبرگزاری‌ها پایش کرده است که شبکه‌های رسانه‌ای بیگانه در ۲۰ روز اول ۱۷ هزار دروغ مخابره کردند. ابزار اصلی آنها دروغ است و این‌ها را باور نکنید.
تحلیلگر مسائل سیاسی اجتماعی گفت: یکی از اشتباهات حکومت این است که فکر می‌کند معترضین همین تعدادی هستند که در خیابان اعتراض می‌کردند؛ می‌شمرد که این‌ها ۴۰ هزار نفر بیشتر نیستند، این اشتباه است
دکتر «محمد فاضلی»؛ جامعه‌شناس گفت: جامعه‌ای تحت فشار اقتصادی به مدت چندین دهه و بالاخص در دهه اخیر، به شدت تحت فشار تحریم و با تجربه انباشت انواعی از نارضایتی‌ها که منشأ عمده آن‌ها در کیفیت و شیوه حکمرانی است، به یکباره با مرگ «ژینا امینی» آتش گرفت. این عوامل ساختاری دخالت زیادی داشته‌اند و در همان حال باید توجه داشت که جامعه سال‌هاست از گشت ارشاد متنفر شده است و ده‌ها فیلم درباره برخورد مأموران گشت ارشاد منتشر شده بود که وجدان جمعی جامعه را به درد آورده بود. همه این‌ها آتش اعتراض را برانگیخته است.
حسینی، استاد دانشگاه در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه بخشی از بدنه اجتماعی که اعتراض میکنند اعضای همین اجتماع هستند، گفت: به نظر می‌رسد در فضای تصمیم‌گیری حکومتی اشتباهی شده‌است. رنج سنی معترضان بین ۱۵ تا ۲۰ سال بوده، این رنج سنی در فضای مجازی زیست کرده و این‌ها افرادی هستند که در همین جامعه ما رشد کردند و نباید آن‌ها را در تحلیل‌ها نادیده بگیریم. / آخرین خبر
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: اعتراضات مدنی باید در مسیر خودش هدایت شود. البته اعتراض یعنی نقد و نقد هم باید مبانی داشته باشد. از سوی دیگر ما هم باید بین این‌ها تکفیک ایجاد کنیم و با هر بخش متناسب با ویژگی‌های آن بخش رفتار کنیم، مهم این است بعد از مدیریت صحنه بنشینیم عالمانه بررسی کنیم و ببینیم منشا مشکلات کشور کجاست؟

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ