وزیر امور خارجه عربستان سعودی در اظهاراتی گفت که تصمیم اخیر اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت صرفا اقتصادی بوده است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
یک مقام سوری اعلام کرد: در پی تصمیم صادره از سوی عربستان، حدود یک هزار و ۲۰۰ کامیون یخچال‌دار همچنان در مرز نصیب سرگردان هستند.
پپ گواردیولا با تمجید از ریاض محرز اعلام کرد که تصمیم او برای جدایی از سیتی را درک می کند.
وزیران خارجه آمریکا و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با صدور بیانیه مشترکی ضمن تأکید بر اهمیت تلاش برای کاهش تنش در منطقه، از تصمیم ایران و عربستان برای احیای روابط دیپلماتیک استقبال کردند.
آمریکا و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با صدور بیانیه مشترکی ضمن تأکید بر اهمیت تلاش برای کاهش تنش در منطقه، از تصمیم ایران و عربستان برای احیای روابط دیپلماتیک استقبال کردند.
منابع آگاه از طرح هسته‌ای آرامکو اخیراً به پایگاه سِمافور گفته‌اند که این موضوع به دلیل اعتقاد ریاض مبنی بر اینکه در صورت مخالفت ایالات متحده می‌تواند با چین یا روسیه شریک شود، پیچیده‌تر شده است. واشنگتن و پکن درگیر رقابت شدیدی بر سر نفوذ در خاورمیانه و آسیا هستند. این افراد می‌گویند تصمیم بن سلمان برای متحدشدن با چین در زمینه انرژی هسته‌ای می‌تواند عربستان را برای همیشه در جناح چین قرار دهد.
یک کارشناس مسائل منطقه‌ای معتقد است در شرایط فعلی رخدادهایی عربستان و شخص ولیعهد سعودی منجر به تصمیم ریاض برای ارتباط و گرایش به سمت تهران شده است.
منابع روس به نقل از یک تحلیلگر لبنانی از افزایش احتمال سفر بشار اسد به ریاض باتوجه به تصمیم اتحادیه عرب برای بازگشت دمشق به آغوش جهان عرب خبر دادند.
هیئت مدیره باشگاه النصر در حال تصمیم‌گیری برای برکناری رودی گارسیا، سرمربی فرانسوی این تیم هستند.
در بیانیه رسمی وزارت امور خارجه مالدیو، ضمن استقبال از بیانیه سه جانبه ایران، چین و عربستان و توافق تهران و ریاض برای از سرگیری روابط دیپلماتیک، آمده است: در روشنی این تحولات مثبت و خوشایند، دولت مالدیو تصمیم گرفته است روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی ایران از سر بگیرد.
هرچند فرآیند تنش‌زدایی در روابط خارجی عربستان سعودی از دو سال پیش با آشتی با قطر و در پی آن ترکیه آغاز شد، اما عبور از مرز رقابت خصمانه با ایران، گامی بود که نیاز به بازاندیشی در پویایی‌های ژئوپولیتیک منطقه و ذهنیت حاکمان سعودی نسبت به جایگاه‌شان در منطقه داشت. آشتی تهران و ریاض، از این جنبه اهمیت دارد که رهبران عربستان سعودی تصمیم گرفته‌اند بر خلاف جریان همیشگی سیاست خاورمیانه حرکت کنند و یکی از بحران‌هایی را که مشخصه خاورمیانه بود حل کنند تا محیط را برای رشد و توسعه کشور خودشان امن‌تر کنند.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی جدید عنوان کرد که عادی سازی روابط تل آویو و ریاض به تصمیم سران سعودی مرتبط است و این اقدام روند سازش در اراضی اشغالی را تقویت خواهد کرد.
وقتی رهبران سعودی چشم‌انداز ژئوپلیتیک را بررسی می‌کنند، تصویری که می‌بینند به‌طور قابل‌توجهی با تصویری که همتایان آمریکایی‌شان می‌بینند، متفاوت است. برای نخبگان واشنگتن که به حمایت تقریبا تضمینی عربستان از ایالات‌متحده عادت کرده بودند، این واقعیت جدید یک شوک است، به همین دلیل است که برخی از سیاستمداران واکنش هیستریک به تصمیم اوپک‌پلاس نشان دادند.
در سال‌های ۲۰۱۴- ۲۰۱۵ با کاهش شدید قیمت انرژی، مسکو و ریاض تصمیم گرفتند تا برای بازگشت قیمت‌ها به وضعیت عادی و شکستن سلطه شرکت‌های آمریکایی سازوکاری به نام «اوپک پلاس» (۲۰۱۶) ایجاد کردند.
دولت آمریکا قصد دارد تا به منظور تنبیه عربستان بابت تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید نفت، گزینه کاهش کمک نظامی به ریاض را مورد بررسی قرار دهد.
وزیر انرژی عربستان سعودی پس از تصمیم جدید اوپک پلاس درخصوص کاهش تولید نفت و تاثیر آن بر بازار جهانی نفت، با همتای چینی خود تماس گرفت و خواستار همکاری بیشتر با این کشور شد.
عربستان و قطر از تصمیم استرالیا در باره قدس استقبال کردند.
پسر عموی ولیعهد عربستان سعودی در بحبوحه موضع‌گیری غرب علیه ریاض درباره تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولیدات نفت، پیامی تهدیدآمیز منتشر کرد.
مقامات عربستان سعودی تصمیم دارند نماینده سابق حماس در ریاض و از رهبران این جنبش فلسطینی را که از سال ۲۰۱۹ در بازداشت قرار دارد، آزاد کنند.
خبرگزاری سی‌ان‌ان در گزارشی پاسخ‌های آمریکا به عربستان در واکنش به تصمیم کاهش تولید نفت را بررسی می‌کند و معتقد است مجازات‌های اعلام شده چندان «واقعی» نیستند.
روابط میان دو متحد قدیمی یعنی آمریکا و عربستان این روزهای بحرانی است و ریاض تصمیم به نادیده گرفتن خشم آمریکا برای نخستین بار گرفته است.
با وجود اینکه ریاض اعلام کرده تصمیمش صرفا اقتصادی است، اما الگوی رفتاری عربستان در برهه‌های مختلف به ویژه در مقطع کنونی نشان می‌دهد که مقامات آل سعود راهبرد چندوجهی را از این تصمیم جدید خود دنبال می‌کنند که یکی از اضلاع این راهبرد تاثیرگذاری بر روند مذاکرات احیای برجام است که در حال حاضر در وضعیت بن‌بست قرار دارد.
پس از تصمیم عربستان و اوپک پلاس برای کاهش تولید روزانه نفت، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد که ریاض پیامدهای این تصمیم را خواهد دید و واشنگتن در حال بازبینی روابط خود با این کشور است.
عادل الجبیر در واکنش به انتقادات مقامات آمریکا از تصمیم اخیر اوپک پلاس اظهار کرد: روابط آمریکا و ریاض راهبردی و مبتنی بر مشارکت و ائتلاف است و این فکر که عربستان برای آسیب رساندن به آمریکا تولید نفت خود را کاهش می‌دهد، صحت ندارد.
یک سناتور آمریکایی از دولت این کشور خواست که تمام نیروهای خود را از عربستان سعودی خارج کند، تا ریاض از این پس برای حمایت خودش از پوتین کمک بگیرد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ