اهواز - دود ناشی از آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم، زندگی را برای مردم شهرهای پیرامون تالاب سخت کرده است و مسئولان باید برای حل این مشکل چاره‌اندیشی کنند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
اهواز- معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با توجه به مشاهده لکه‌های آتش در بخش عراقی تالاب هورالعظیم، احتمال سرایت آتش به بخش ایرانی آن وجود دارد.
میرشکار با بیان اینکه تعداد تلفات پرندگان به ۱۷۰ قطعه رسیده است، عنوان کرد: این پرندگان شامل گونه‌های مختلف مانند فلامینگو، پلیکان سفید، حواصیل ارغوانی، حواصیل خاکستری، اگرت ساحلی، کاکایی صورتی و حواصیل شب بوده‌اند.
اهواز- استاندار خوزستان گفت: قرار است تا پایان سال آبی جاری یک یا دو مرحله دیگر رهاسازی آب در حوضه سد کرخه و سد مارون انجام شود تا آب به تالاب‌های هورالعظیم و شادگان برسد.
اهواز- فرمانده مرزبانی خوزستان از کشف یک محموله سلاح و مهمات جنگی در تالاب هورالعظیم خبر داد.
نصر عبیات، فعال محیط‌زیست در خوزستان درباره پروژه سهراب گفت: امیدوارم سناریو پروژه آزادگان که باعث خشک‌شدن قسمت وسیعی از هورالعظیم شده، در پروژه سهراب تکرار نشود. در آینده نزدیک، وزارت نفت خود را برای بهره‌برداری از ۲۰ حلقه چاه نفت در پروژه سهراب آماده کرده است. من به جناب آقای سلاجقه می‌گویم اگر مجوز کوبیدن آخرین میخ بر تابوت هورالعظیم بدون استاندارد‌های محیط‌زیست زده شود، مطمئن باشند آیندگان ایران و مناطق مرزی مظلوم، کوتاهی شما را فراموش نخواهند کرد.
خشک شدن تالاب هورالعظیم بعید نیست؛ زمانی که آب به تالاب نرسد و تبخیر زیاد وجود داشته باشد، خطر خشک شدن تالاب وجود دارد، اما خطر‌های بالاتر از خشکی تالاب نیز داریم که شامل تبدیل زمین‌ها به کانون‌های ریزگرد، دخل و تصرف در بخش‌های خشک تالاب، آتش‌سوزی و آلودگی هوا و خطراتی است که برای زیست‌مندان ایجاد می‌شود و از این بابت نگران هستیم.
سید عادل مولا معاون محیط‌زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان گفت: مهمترین عاملی که باعث شده است تالاب هورالعظیم وضعیت نامناسب امروز را داشته باشد، کشت غیرمجاز محصولات آب‌بر در بالادست حوضه آبریز کرخه در سال آبی جاری بوده است که در این میان، کشت شلتوک (برنج) بسیار بیشتر از سایر محصولات آب‌بر به منابع آبی استان ضرر می‌زند.
کنشگر محیط زیست گفت: جریانی وجود دارد که از خشک شدن تالاب‌ها خیلی خوشحال هستند، برای اینکه بتوانند با هزینه کمتر نفت و گاز استخراج کنند یا حتی بروند لیتیوم استخراج کنند. واقعیت این است که بلایی که سر هورالعظیم می‌آید، دارد بر سر تالاب شادگان هم می‌آید. یکی از تالاب‌های ارزشمندمان و بزرگ‌ترین تالاب ثبت شده در کنوانسیون رامسر که دارد قربانی تاخت و تاز‌ها می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه تمامی تالاب‌های خوزستان به استثنای تالاب هورالعظیم بیش از ۹۰ درصد آبگرفتگی دارند، گفت: وزارت نیرو به تامین حق‌آبه تالاب هورالعظیم به عنوان یک اولویت نگاه نمی‌کند و در حال حاضر آب را پشت دریچه سدها برای تامین آب مصارف کشاورزی در تابستان و پاییز نگهداری می‌کند.
رئیس مرکز بین الملل و امور کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست بر گسترش ارتباطات بین المللی برای رفع مشکلات تالاب هورالعظیم تاکید کرد.
اهواز- استاندار خوزستان گفت: یک فروند هواپیمای آبپاش برای خاموش کردن آتش در هورالعظیم بخش عراقی وارد خوزستان شد.
اهواز - دود ناشی از آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم، زندگی را برای مردم شهرهای پیرامون تالاب سخت کرده و مسئولان باید برای حل این مشکل چاره اندیشی کنند.
نماینده اهواز در مجلس با اشاره به تحت تاثیر قرار گرفتن سلامت مردم به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر در پی آلودگی هوا افزود: در پیگیری‌ها عنوان شد که این آتش‌سوزی‌ها در بخش عراقی تالاب هورالعظیم بوده و دود آن به سمت خوزستان می‌آید که به دولت تذکر داده‌ام فکری به حال این آتش‌سوزی‌ها و دود ناشی از آن کند تا چنین شرایطی در خوزستان رخ ندهد.
دبیر کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای خوزستان گفت: تصمیم برای تعطیلی مدارس و ادارات هویزه، صبح امروز، درپی شدت یافتن غلظت دود در این شهرستان گرفته شد.
اهواز - مدارس و ادارات شهرستان هویزه به دلیل آلودگی شدید هوا ناشی از دود آتش‌سوزی در بخش عراقی هورالعظیم امروز دوشنبه تعطیل شدند.
علیرضا آذریان افزود: به احتمال قریب به یقین، این دود ناشی از تداوم آتش‌سوزی در بخش عراقی هورالعظیم است اما یک تیم از اداره کل نیز در حال بررسی بیشتر موضوع است.
مدیرکل محیط زیست استان خورستان گفت: اصلی‌ترین دلیل آتش سوزی در نیزار‌های تالاب در قسمت عراقی هورالعظیم خشکسالی است که در سطح ملی مکاتبات به منظور کمک برای مهار حریق در بخش عراقی انجام شده، اما هنوز نتیجه‌ای به دست نیامده و عراق همکاری لازم را نداشته است.
صبح امروز بوی تند دود آتش سوزی و هاله دود ناشی از آن شهر‌های خوزستان به خصوص شهر‌های اطراف تالاب مثل دشت آزادگان، هویزه، حمیدیه و اهواز را فراگرفت و نفس کشیدن را برای آن‌ها که مشکلات تنفسی دارند سخت و تنگ کرد.
اهواز - امروز صبح مردم خوزستان بازهم با بوی نامطبوع دود ناشی از آتش سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم صبح خود را آغاز کردند
معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: اثر منفی حریق در بخش عراقی تالاب هورالعظیم از جمله سرایت آتش‌سوزی به بخش ایرانی و انتشار دود آن که گاهی علاوه بر شهر‌های مرزی، اهواز را هم درگیر می‌کند، بر ایران نیز تأثیر می‌گذارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: این دود در هوای شهر‌های هویزه، دشت آزادگان، حمیدیه و اهواز قابل مشاهده است.
اهواز - دود ناشی از آتش‌سوزی در نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم برخی از شهرهای استان خوزستان را تحت تأثیر قرار داد.
نشست «کم‌آبی و مدیریت منابع آب» با حضور مسئولان مرتبط در دولت،مجلس و کارشناسان در خبرگزاری مهر برگزار و در آن به مشکلات حوزه‌های آبی مختلف از زاینده‌رود تا هورالعظیم، دز و ارومیه پرداخته شد.
اهواز- مسئول منطقه حفاظت شده هورالعظیم گفت: سه دام گاه زنده گیری غیرمجاز پرندگان مهاجر در تالاب هورالعظیم توسط محیط بانان شناسایی و تخریب شدند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ