خدمه ماموریت فضانوردی جدید اسپیس ایکس وارد مقر پرتاب شدند. طی این عملیات که «کرو-۵» نام گرفته قرار است کپسولی حامل۴ فضانورد از پد ۳۹A مقر فضایی کندی به فضا پرتاب شود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
ماموریت آتی اسپیس ایکس برای ارسال فضانوردان به فضا تا اواخر ماه آگوست ۲۰۲۳ میلادی به تاخیر افتاده است.در این ماموریت ۴ فضانورد به ایستگاه فضایی بین المللی می روند.
قرار است فضانوردان تا اواخر سال ۲۰۲۵ میلادی با ماموریت «آرتمیس-۳» به کره ماه بروند. این درحالی است که برخی تحقیقات از احتمال وجود حیات میکروبی در ماه حکایت دارند، اما منشاء این حیات جایی است که شاید کمتر فکر آن را کرده باشید.
کلینیک فضایی تولوز در فرانسه با هدف شبیه‌سازی ریزگرانشی در فضا و تحقیقات مربوط به بهبود شرایط فضانوردان از افراد داوطلب می‌خواهد برای دو ماه در این کلینیک روی تخت دراز بکشند. ماری پیر باریل، رئیس کلینیک فضایی تولوز به خبرگزاری فرانسه گفت: ما می‌خواهیم شرایط و فعالیت‌های مختلف در فضا را بر بدن انسان روی زمین شبیه‌سازی کنیم تا به بهبود شرایط زندگی فضانوردان در طول ماموریت فضایی کمک کنیم. شرکت‌کنندگان در آزمایش به نوبت، گاهی سوار بر دوچرخه‌ای که برای رکاب زدن دراز کشیده طراحی شده است، گاهی در سانتریفیوژ می‌روند و همچنین بازی‌های ویدئویی انجام می‌دهند.
‌دومین ماموریت اسپیس‌ایکس و اکسیوم‌اسپیس به فضا از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به پایان رسید. دو فضانورد اهل عربستان از اعضای تیم چهارنفره‌ای هستند که بامداد امروز چهارشنبه ۱۰ خرداد، به زمین بازگشتند. یکی از این فضانوردان ریانه برناوی، ۳۴ ساله که در زمینه سرطان پستان پژوهش می‌کند، به عنوان نخستین زن عرب که به فضا سفر کرده، نام خود را در تاریخ ثبت کرد. این پروژه ده روزه با حمایت و هماهنگی آژانس فضایی عربستان سعودی و مشارکت اسپیس‌ایکس، ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی ژاپن، با موفقیت به پایان رسید.
با پرتاب ماموریت شنژو ۱۶ چین سه مسافر دیگر در روز دوشنبه (۲۹ اردیبهشت) به مدار زمین اضافه شدند و جمعیت حاضرین در مدار به ۱۷ نفر افزایش یافت.
۴ فضانورد ماموریت خصوصی Ax-۲ به ایستگاه فضایی بین المللی طبق برنامه ریزی قبلی همراه کپسول دراگون روی اقیانوس فرود آمدند.
فضانوردان عربستانی با موشک اسپس‌ایکس عازم ایستگاه فضایی بین‌المللی شدند. ریانه برناوی، اولین فضانورد زن عربستانی است که به فضا می‌رود. همسفران او در این ماموریت، علی قرنی، دیگر فضانورد عربستانی، پگی ویتسون، فضانورد بازنشسته ناسا و جان شافنر هستند.
دومین ماموریت خصوصی ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی انجام شد.
شرکت آکسیوم اسپیس آماده انجام دومین ماموریت خصوصی به ایستگاه فضایی بین المللی است. این نخستین عملیات از مجموعه پرتاب های برنامه ریزی شده توسط شرکت است.
در یکی از عکس‌هایی که از دیدار شیخ زاید بن سلطان با فضانوردان ماموریت آپولو ۱۷ موجود است، وجود یک کتاب با نامی خاص بر روی میز جلب توجه می‌کند.
فیلم «چالش» با موضوع اعزام یک جراح به ایستگاه فضایی برای جراحی فضانورد آسیب‌دیده روز پنجشنبه ۳۱ فروردین‌ماه در سینما‌های روسیه به نمایش درآمد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه در اکتبر ۲۰۲۱، یک بازیگر و یک کارگردان را برای ۱۲ روز به ایستگاه فضایی اعزام کرد تا برداشت صحنه‌هایی از نخستین فیلم فیلمبرداری شده در فضا انجام شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که تیم روسی، پروژه هالیوودی «ماموریت غیرممکن» با حضور تام کروز و مشارکت ناسا و اسپیس اکس را شکست داده‌اند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در نمایش خصوصی این فیلم در اوایل ماه جاری از آن تمجید کرده بود.
فضانوردان سعودی پیش از انجام ماموریت تاریخی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دیدار کردند.
فضانوردان ماموریت آرتمیس آژانس فضایی ناسا که روی بازگشت دوباره انسان به‌ماه پس از ۵۰سال متمرکز است، معرفی شدند.
نام چهار فضانورد ماموریت آرتمیس ۲ امروز دوشنبه، سوم آوریل در ساعت ۱۱ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۸:۳۰ به وقت ایران) اعلام شد.
ناسا قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۵ فضانوردان را به سطح ماه بازگرداند. آن‌ها برای ماموریت آتی خود قطب جنوب ماه را هدف خواهند گرفت، جایی که گمان می‌رود دهانه‌های تاریک و دائمی آن مملو از آب یخ‌زده باشند.
ماموریت ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی با کپسول اسپیس ایکس حداقل یک روز به تاخیر افتاد.
دو فضانورد چینی روز پنج شنبه یک پیاده روی فضایی ۷ ساعته انجام دادند که در حقیقت نخستین راهپیمایی فضایی در ماموریت «شنژو ۱۵» به حساب  می آید.
ه فضانورد روسی در ۶ ژوئن ۱۹۷۱ ماموریت سایوز ۱۱ را آغاز کردند و پرتاب ماموریت سایوز ۱۱ از پایگاه فضایی بایکونور در جمهوری سوسیالیستی قزاقستان شوروی انجام شد. در ۷ ژوئن ۱۹۷۱ نیز فضانوردان به ایستگاه فضایی سالیوت ۱ رسیدند و آن‌ها در آن زمان رکورد طولانی‌ترین اقامت پرواز فضایی را شکستند، اما پس از بازگشت به زمین در ۳۰ ژوئن ماموریت موفق آن‌ها با سرنوشتی تلخ به پایان رسید.
به گفته بزرگترین پیمانکار فضایی چین، این کشور احتمالا  یک موشک با قابلیت انجام نخستین ماموریت سرنشین دار به ماه را در ۲۰۲۷ میلادی به فضا بفرستد.
پس از ردیابی نشتی در یک کپسول سایوز که فضانوردان را به ایستگاه فضایی برده بود، روسیه تصمیم دارد با انجام یک ماموریت نجات ۳ خدمه را به زمین بیاورد.
فضانوردان ماموریت شنژو ۱۴ دانه برنج تولید شده در فضا را به زمین بازگرداندند. اکنون دانشمندان می‌توانند برای تولید منابع غذایی پایدار از این گیاه استفاده کنند. همچنین رشد این گیاه در فضای بدون گرانش می‌تواند به دانشمندان در شناخت اثر ریز گرانش بر رشد گیاه کمک کند.
چین یک کپسول باری جدید به ایستگاه فضایی تازه تکمیل شده خود ارسال کرده است. این عملیات مقدمه ای بر ماموریت ارسال فضانوردان به ایستگاه در آینده نزدیک است.
شب گذشته اسپیس ایکس  خدمه ماموریت «کرو-۵» را به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاد.
موشک Soyuz-۲.۱ a که حامل فضاپیمای MS-۲۲ است از مرکز فضایی بایکونور سفر خود به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی را آغاز کرد. خدمه فضاپیمای روسی متشکل از فضانوردان آژانس فضایی روسکاسموس روسیه، سرگئی پروکوپیف (Sergey Prokopyev) و دیمیتری پتلین (Dmitry Petelin) و فضانورد ناسا فرانسیسکو روبیو (Francisco Rubio) است. ماموریت فضایی آن‌ها تا روز ۲۸ مارس به مدت ۱۸۸ روز به طول خواهد انجامید. این فضاپیما علاوه بر سرنشینان خود، حدود ۱۲۰ کیلوگرم محموله را نیز به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد برد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ