بحث سفر نانسی پلوسی به ارمنستان یا به طور کلی مواضع ایالات متحده در خصوص جنگ آذربایجان و ارمنستان، الزاما در چارچوب روابط سرد و متشنج میان امریکا و روسیه تعریف نمی‌شود و یک ضلع سومی به آن‌ها اضافه می‌شود
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
روند تحولات به نحوی است که احتمال بروز تنش خطرناک که ممکن است ناتو و روسیه را به سوی درگیری مستقیم در بلاروس بکشاند، بیش از پیش افزایش پیدا کرده است.
معاون سخنگوی شورای فدراسیون روسیه می‌گوید در صورتی که در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا یکی از احزاب به رای بیشتری نیاز داشته باشد، احتمالا واشنگتن جنگ اوکراین را در این بازه تشدید خواهد کرد.
کاخ سفید اکنون به دنبال کنترل اوضاع تا یک زمان خاص، یعنی انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر ۲۰۲۴ است. تا آن زمان، هدف این است که اطمینان حاصل شود شرایط بحرانی نمی‌شود. با این تفاهم، تهران به سمت تولید سلاح هسته‌ای نمی‌رود و احتمال حمله اسرائیل به ایران نیز به شدت کاهش می‌یابد. واشنگتن امیدوار است از این زمان برای تمرکز بر دو جبهه‌ای که به نظرش جبهه‌های اصلی است، یعنی چین و جنگ روسیه-اوکراین، استفاده کند. انتظار اولیه آمریکا از اسرائیل این است که مداخله‌ای نکند.
یک مقام ارشد کاخ سفید با تأکید بر اینکه اولویت کنونی آمریکا مقابله با احتمال شعله‌ور شدن جنگ جهانی سوم است، مدعی شد واشنگتن از عملیات اوکراین در داخل خاک روسیه حمایت نمی‌کند.
هم روسیه و هم غرب نتوانسته‌اند دیپلماسی را به همان اندازه هدفمند و سرسختانه دنبال کنند که جنگ را دنبال کرده‌اند. هر دو طرف در حال تعمیق بحران هستند، ترس از نابودی هسته‌ای را دامن می‌زنند و درگیری را به عنوان یک موقعیت «برنده یا بمیر» در نظر می‌گیرند. با توجه به اختلافات آشتی‌ناپذیر روسیه و غرب، جنگ به احتمال زیاد حداقل نه در آینده قابل پیش‌بینی به توافق صلح ختم نمی‌شود.
این کارشناس بین‌الملل درباره دوستی اتحادیه عرب با ایران برای دور ماندن از خشم ایران در جنگ احتمالی با اسرائیل، تاکید کرد: «اسرائیل دنبال این بود که آمریکا را به جنگ با ایران بکشاند. آمریکایی‌ها، اما تمایلی به این جنگ نداشتند، چون درگیر جنگ اوکراین هستند تا در جنگ نیابتی ناتوی اروپا را وارد جنگ کنند و روسیه را به زانو درآورند. از طرف دیگر جبهه دوم آن‌ها (قبل از جنگ اوکراین) مسئله چین بود که در ابعاد مختلف اقتصادی آمریکایی‌ها را نگران کرده بود.
احتمال جنگ دوباره میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بالا گرفت/ باکو: ایروان محموله‌های نظامی از ارمنستان به قره‌باغ منتقل کرده / حضور ۱۰ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه یک نگرانی جدی است
نمایندگی دائم ایران اعلام کرد:" ایران پس از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۹۸۸، از تعدادی از کشور‌ها درخواست کرد احتمال فروش هواپیما‌های جنگنده به ایران را بررسی کنند و روسیه اعلام کرد که برای فروش آن‌ها آماده است".
در مقابل اوکراین بر این نکته پافشاری دارد که می‌تواند روسیه را در میدان نبرد شکست دهد و تاکید کرده اگر حمایت غرب ادامه یابد، این کار را احتمالا ظرف یک سال آتی انجام می‌دهد.
«استفاده احتمالی ارتش اوکراین از تسلیحات شیمیایی در قالب جنگ با روسیه، انحلال پرابهام گروه نظامی خصوصی "موزارت" به عنوان یک شرکت آمریکایی فعال در جنگ اوکراین، و البته بازی دو جانبه دولت بایدن با مساله اعطای جنگنده‌های اف ۱۶ به اوکراین، سه اتفاق مشکوک و قابل تاملی هستند که جنگ اوکراین در روز‌های اخیر شاهد وقوع آن‌ها بوده و تحلیل آن‌ها جهت خوانشِ دقیق‌تر روند‌های جاری و آتی در قالب جنگ مذکور، کاملا ضروری است.»
اسناد تازه منتشر شده حکایت از آن دارد که دیپلمات ارشد دولت بوش پدر نسبت به جنگ روسیه با اوکراین به عنوان یک احتمال خطرناک هشدار داده بود.
سفیر اسبق سوئد در روسیه، پیشنهاد بحث‌برانگیز پیوستن استکهلم به ناتو را شتابزده خواند و هشدار داد که در صورت وقوع جنگ بین این ائتلاف نظامی و روسیه، سوئد در «خط مقدم» جبهه قرار خواهد گرفت!
قهرمان‌پور در پاسخ به این سوال که تلاش‌های غرب برای هزینه‌دار کردن روابط تهران و مسکو را چقدر باید جدی بگیریم؟ در این رابطه چقدر می‌توانیم به روسیه اعتماد داشته باشیم؟ در صورت افزایش فشار‌ها چقدر احتمال دور زدن ایران توسط مسکو وجود دارد، گفت: در اینکه این فشار‌ها جدی است، هیچ تردیدی نیست. در واقع بعضی نظریه‌پرداز‌ها که از ظهور جنگ سرد جدید حرف می‌زنند، حتی مساله را فراتر از فشار سیاسی می‌دانند. بلکه معتقدند جنگ نانوشته جدیدی شروع شده و دو طرف کاملا در این جنگ جدی هستند.
استاد دانشگاه مسائل ژئوپلیتیک در خصوص اینکه آیا مذاکرات به سمت فشار بر ایران خواهد رفت و ایران در شرایط فعلی به سمت نوعی تسامح خواهد رفت؟ گفت: این امکان وجود دارد با توجه به حرف‌های آقای بورل و آنچه شنیده و خوانده ایم شروط اعلام شده است. این امکان وجود دارد که در داخل مسائلی مطرح شود. روسیه یکی از شروط مطرح شده است. ایران می‌گوید پهباد‌ها را برای جنگ اوکراین به روسیه نداده است. جوزپ بورل می‌گوید ایران باید بیشتر با طرف اوکراینی مراوده داشته باشد. آن‌ها از طرف اوکراین هم زیر فشار هستند رئیس جمهور اوکراین در روز‌های اخیر فعال شده و مرتب به ایران حمله می‌کند. در کنگره آمریکا سخنرانی کرد و سخنان تندی بر علیه ایران به زبان آورد علاوه بر این اروپا و غرب مشکلاتی دارند.
برگمان ارزیابی کرد که اگر اوکراین به دستاورد‌های بزرگ ادامه دهد و به کریمه نزدیک شود سناریوی تهدیدات هسته‌ای بسیار جدی‌تر خواهد شد. این تحلیلگر می‌افزاید که باور دارد پوتین در آن صورت به احتمال زیاد به استفاده از تسلیحات هسته‌ای متوسل می‌شود هم چنین اگر فراخوان بسیج بخشی از ذخایر روسیه در جنگ بی‌اثر شود احتمال دارد این کار را انجام دهد.
نشریه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی نوشت که عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، ضعف‌های صنایع دفاعی آمریکا و پاشنه آشیل این کشور در جنگ احتمالی با چین را برملا ساخته است.
کشور‌های غربی در حال در نظر گرفتن سناریو‌های محتمل انتخابی از سوی "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه در مورد جنگ اوکراین هستند: از تسریع کشتار غیر نظامیان در اوکراین گرفته تا خرابکاری در اروپا و طرح‌های مسکو برای صبر کردن و خرید زمان.
مشاور امنیت ملی سابق آمریکا بر این باور است که رئیس جمهور این کشور درباره احتمال وقوع جنگ هسته‌ای، اغراق کرده و در عین حال، رئیس جمهور روسیه درباره آن بلوف می‌زند.
یک خبرنگار آمریکایی در گزارشی به بررسی تنش های میان آمریکا و روسیه در سطح فضایی پرداخته و از احتمال تاثیرگذازی جنگ اوکراین به افزایش تقابل میان مسکو و واشنگتن در فضا صحبت کرده است.
منطق روند اوضاع می‌گوید با نزدیک‌شدن به روزهای سرد سال، جنگ ترکیبی غرب و روسیه علیه هم در حوزه انرژی هم داغ‌تر می‌شود و احتمالا این نبرد به خیابان‌ شهرهای اروپا هم خواهد رسید.
نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که در نتیجه جنگ اتمی احتمالی بین آمریکا و روسیه، بیش از پنج میلیارد نفر به دلیل قحطی جان خود را از دست خواهند داد.
نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که در نتیجه جنگ اتمی احتمالی بین آمریکا و روسیه، بیش از پنج میلیارد نفر به دلیل قحطی جان خود را از دست خواهند داد.
بر اساس تحقیق منتشر شده در مجله «نیچر فود» در جنگ هسته‌ای احتمالی میان آمریکا و روسیه بیش از ۵ میلیارد نفر جان خواهند باخت، زیرا دود و خاکستر ناشی از سوختن شهر‌ها وارد اتمسفر می‌شوند و جلوی نور خورشید را می‌گیرند.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هفتم مرداد ماه برای نخستین بار پس از جنگ اوکراین با یکدیگر تلفنی گفت وگو کردند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ