موضوع حق‌آبه هیرمند از زمان جدایی هرات از خاک ایران در سال ۱۸۵۷ میلادی جدی شد. سال ۱۳۵۱ قراردادی موسوم به کمیسیون دلتا افغانستان را ملزم کرد که از جریان هیرمند ثانیه‌ای ۲۶ مترمکعب یعنی سالانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب آب در اختیار ایران قرار بدهد تا اینکه سال ۱۳۹۶ هنگام آغاز به کار ساخت سد کمال‌خان؛ مسئولان دولت غنی ارتفاع تاج سد را از آنچه مورد نظر بود بالاتر بردند و این اتفاق بر خشکی هامون اثر زیادی گذاشت.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
کارشناسان سازمان ملل با انتشار نامه‌ای عنوان کرده‌اند که استفاده از اصطلاح «طالبان اصلاح‌ شده» برای این گروه اشتباه بود.
وزارت خارجه هیات حاکمه سرپرستی افغانستان در بیانیه‌ای ضمن اشاره به بازدید هیات فنی ایران از ایستگاه آب سنجی دهراود، ادعا کرد که هیات ایرانی بعد از مشاهده و اندازه گیری جریان آب سال جاری آبی را به مراتب کمتر از سال نرمال آبی ارزیابی کرده است.
یک مقام طالبان اعلام کرد که در یک سال گذشته، بیش از ۹۵۲ هزار پناهنده افغان از کشورهای جهان، از جمله از ایران و پاکستان، به کشور بازگشته‌اند.
سخنگوی طالبان می‌گوید مقامات پاکستانی به جای تقویت امنیت کشور خود، انگشت اتهام را به سمت افغانستانی‌ها گرفتند.
در چند روز اخیر برخی رسانه‌ها از متوقف شدن فعالیت دفاتر کمیته امداد امام خمینی (ره) در شهر‌های کابل، مزار شریف و هرات توسط طالبان خبر دادند. معاون رسانه‌ای نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان گفت: انتظار می‌رود طالبان علت محرومیت و عدم فعالیت دو ماه اخیر کمیته امداد در افغانستان را شفاف بیان کند.
طالبان خواستار ازسرگیری فعالیت‌های سفارت‌خانه‌های چندین کشور در افغانستان شد.
گویا دستگاه دیپلماسی ایران در شرایطی که پای چپ ایران در سیستان می‌لنگد، هنوز دست‌هایش را در دستان طالبان گره زده و از حسن همجواری می‌گوید.
ملک فاضلی، نماینده مجلس یازدهم، درباره ماجرای حقابه ایران از هیرمند به تابناک گفت: بیش از پنجاه سال است که این چالش بین ایران و افغانستان حل نشده است و اکنون با ادامه این روند، زنگ خطر تامین آب شرب در سیستان به صدا درآمده است.
"عبداللطیف منصور" سرپرست وزارت انرژی و آب دولت طالبان بر حل موضوع حق‌آبه ایران از راه گفتگو و مطابقت با معاهده سال ۱۳۵۱ تاکید کرد.
افغانستان بر خلاف معاهده اجازه دسترسی به آمار و اطلاعات ایستگاه آب‌سنجی دهراوود را به کمیسار و متخصصان آبی ایران نمی‌دهد؛ لذا برخلاف ادعا‌های همیشگی مقامات افغانستان (چه قبل و چه طالبان) آن‌ها متأسفانه به معاهده پایبند نبوده و همیشه مانع اجرای مفاد معاهده شده‌اند
طالبان قصد دارد با تبلیغات گسترده از موضوع حق‌آبه برای تحریک شهروندان و کسب پشتیبان برای خود بهره می‌گیرد. حملات اخیر مرزی نیز در همین راستا قابل تحلیل است. قبل از طرح مساله حق‌آبه از سوی ایران، گزارش‌ها از اقدام طالبان به حملات مرزی نیز حکایت دارند
طالبان همچنان همان ماهیت پیشامدرن و سازش‌ناپذیر خود در عرصه حکمرانی و تعاملات خارجی را حفظ کرده است؛ لذا انتظار تعامل منطقی از سوی طالبان با ایران در موضوع حق‌آبه هیرمند، بیش از آن‌که واقع‌بینانه باشد، بیشتر در دایره همان خوش‌بینی‌های خارجی از واقعیت قرار می‌گیرد
متقی همچنین ادعا کرد: خشکسالی در افغانستان و منطقه جریان دارد که نباید از نظر دور داشت. بر اساس آخرین گزارش سازمان بین‌المللی نجات، افغانستان سومین کشور آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیم در سطح جهان است و بیشترین اثر مخرب تغییرات اقلیم بر منابع آبی کشور وارد شده است.
امیرخان متقی، ‏سرپرست وزارت امور خارجه‌ی طالبان در اشاره به حق‌آبه ایران گفت همان اندازه که دل‌سوز مردم خود هستیم، دل‌سوز مردم سیستان و بلوچستان نیز هستیم و درد آن‌ها را درد خود می‌دانیم.
طالبان همچنان همان ماهیت پیشامدرن و سازش‌ناپذیر خود در عرصه حکمرانی و تعاملات خارجی را حفظ کرده است؛ لذا انتظار تعامل منطقی از سوی طالبان با ایران در موضوع حق‌آبه هیرمند، بیش از آن‌که واقع‌بینانه باشد، بیشتر در دایره همان خوش‌بینی‌های خارجی از واقعیت قرار می‌گیرد
مجلسی در خصوص اینکه آیا ایران و طالبان بر سر حقآبه هیرمند کنار می‌آیند؟ گفت: مساله فی ما بین ایران و طالبان فقط هیرمند نیست. طالبان با در پیش گرفتن سیاستی ضد ایرانی که متاسفانه این سیاست ضد ایرانی، ایران را در جهان از منظر سیاست بین المللی در انزوا قرار داده است، این پیش بینی‌ها را به وجود می‌آورد که در آینده طالبان در داخل کشور افغانستان با درگیری با جمعیت بالای خراسانی و تاجیک مواجه کند.
با روی کار آمدن طالبان، سهم حق‌آبه ایران نادیده گرفته شد. البته در همان آغاز روی کار آمدن طالبان، برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند از آنجا که طالبان به‌هیچ‌یک از قوانین بین‌المللی پایبند نیست، در بحث آب رودخانه هیرمند نیز زیاده‌خواهی کند؛ که این‌چنین نیز شد.
امیرعبداللهیان: باید هیئت فنی از وزارت نیروی ما به طور مشترک با طرف افغانستانی از سد کجکی بازدید کنند و میزان آب را بسنجند و بر مبنای آن اعلام کنند که آیا در صورت رهاسازی آب این آب به منطقه سیستان وارد می‌شود یا نمی‌شود.
ابراهیم رئیسی در سیستان و بلوچستان: به حاکمان افغانستان اخطار میکنم، حق‌آبه مردم سیستان و بلوچستان را بدهند. اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود. حرف من را جدی بگیرید تا بعداً گلایه نکنید.
در بسته خبری امروز «تابناک» تیتر‌هایی مانند امام جمعه شیراز: یک جریان خاص در وسط خیابان می‌خواهد ما را از فکر کردن به پیمان شانگهای و گشایش اقتصادی‌اش دور کند / پس از دانشگاه تهران، کلاس درس دانشگاه شهید بهشتی هم آنلاین شد / فارس: اگر کسی از پوشش دیگران هیچ اثری نمی‌پذیرد، باید گفت که عادی نیست، اگر نگوییم بیمار است و ... را می‌خوانید.
در بسته خبری امروز «تابناک» تیتر‌هایی مانند: امام جمعه شیراز: یک جریان خاص در وسط خیابان می‌خواهد ما را از فکر کردن به پیمان شانگهای و گشایش اقتصادی‌اش دور کند/پس از دانشگاه تهران؛ کلاس درس دانشگاه شهید بهشتی هم آنلاین شد/پس از دانشگاه تهران؛ کلاس درس دانشگاه شهید بهشتی هم آنلاین ش/فارس: اگر کسی از پوشش دیگران هیچ اثری نمی‌پذیرد باید گفت که عادی نیست، اگر نگوییم بیمار است و ... را می‌خوانید.
عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران گفت: عملکرد طالبان ثابت کرد که نه فقط کشور افغانستان بلکه دولت‌های خارجی دیگر و جریان‌های سیاسی مختلفی در این سیاست‌گذاری دخیل هستند و ممکن است آمریکا، رژیم صهیونیستی و حتی ترکیه و پاکستان نیز در پشت پرده این تصمیم باشند؛ کشور‌هایی که منافع آن‌ها در ضدیت با کشور ماست سعی دارند تا از این موضوع سوء‌استفاده کنند و دولت افغانستان را برای تحت فشار گذاشتن کشور ما پیش قدم کرده‌اند.
عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس گفت: در موضوع حق‌آبه هیرمند طالبان نیز رویه شبیه به اشرف غنی را در پیش گرفته و حق‌آبه ایران را به شوره‌زار جاری کرد.
یک مهلت یک ماهه به افغانستان، و در این فاصله، لایروبی انهار و آماده‌باش یگان‌های مرزی، موضوع را یکبار برای همیشه حل و فصل خواهد کرد. این تمرینی برای هنگ‌های مرزی ما، و گواهی است عملی بر اقتداری که سالیان سال است از آن دم می‌زنیم. وقتی طالبان در پروژه‌های توسعه‌ای و آبیِ خویش، حسن هم‌جواری را کناری نهاده، جای مهندس ایرانی از تکنوکراتِ ترک و هندی بهره می‌برند تا ایرانی را از مایۀ حیات و ابزار معیشت خویش محروم کنند، بایستی در انتظار پهپاد و جنگندۀ ایرانی باشند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ