عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: دولت رئیسی مسائل کشور از جمله اقتصاد را به برجام گره نزده و دیپلماسی خارجی دولت بسیار فعال است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
عباس عبدی و بسیاری دیگر از اصلاح‌طلبان طی هشت سال دولت روحانی مسئولیت سفیدشویی از اقدامات وزرا و برنامه‌هایی را داشتند که به تشدید اوضاع بد اقتصادی منجر شد. نکته جالب توجه آن است که این چهره‌ها و روزنامه‌های زنجیره‌ای در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم با کمترین انتقاد از عملکرد فاجعه‌آمیز تیم حسن روحانی، اقدام به دستاوردسازی از توافق ضعیفی، چون برجام کردند و حالا حتی سفر‌های استانی هیأت دولت و افتتاح پروژه‌های ملی را هم سانسور می‌کنند!
روزی که رییسی جلوی دوربین هیجانی شد و گفت ما اقتصاد را به برجام گره نمی‌زنیم، در جایی نوشتیم کسی که چنین ادعایی می‌کند نگاه علمی به اقتصاد ندارد و بدتر از آن مناسبات حاکم بر نظام بین‌الملل در جهان امروز را نمی‌شناسد و امروز رییسی مواجه است با این نقد که قیمت گوجه و خیار چه ربطی به برجام دارد، اما چه پاسخی می‌تواند به منتقدان بدهد؟
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: علیرغم آنکه رئیس جمهور شعار می‌دهد «ما مثل دولت قبل مسائل اقتصادی را به برجام گره نخواهیم زد»، واقعیت‌ها نشان داده که در عمل، بند ناف دولت نه‌تنها به برجام بلکه به دلار نیز متصل است و باید هرچه سریعتر راه‌حلی برای آن پیدا شود.
دولت موجود فاقد نظریه اقتصادی است، بدترین کار‌های دولت‌های قبل را تکرار می‌کند، بدون اینکه به تبعات آن‌ها واقف باشد. در این مدیریت حداقل‌های صلاحیت علمی و حرفه‌ای اداره اقتصاد کشور دیده نمی‌شود. برای اثبات این ادعا کافی است که آقای رئیسی توضیح دهند که چگونه می‌خواهند تورم را کنترل کنند و چرا تاکنون نتوانسته‌اند؟ شما که نفت را به اندازه دوران برجام می‌فروشید، چرا دنبال مولدسازی و فروش مدرسه و زمین و... هستید تا قدری کسری بودجه را تخفیف دهید؟ چرا دنبال غرق کردن بانک‌ها در پرداخت اعتبار برای مسکن‌های وعده داده شده هستید.
به نظر می‌رسد که همزمان با شدت گرفتن دیپلماسی پنهان برای احیای برجام و تلاش میانجی‌گر‌ها برای سرعت بخشیدن به حل‌وفصل بحران در یمن که دو مساله عادی‌سازی رابطه تهران و ریاض و ثبات امنیتی و اقتصادی در منطقه به آن گره خورده، دولت بایدن تلاش می‌کند با تماس‌های دیپلماتیک مداوم با بازیگران منطقه‌ای محتوای بسته رایزنی‌های برجامی و غیربرجامی با ایران را بررسی و ذیل چارچوب نقشه کلان تعیین‌شده برای ایران در هر دو حوزه قرار دهد.
عبدی نوشت: برجام که دو سال پیش و در دولت روحانی قابل احیا بود و اگر می‌شد، تاکنون صد‌ها میلیارد دلار تفاوت اقتصادی برای کشور داشت و امید به آینده را زنده می‌کرد، ولی اسیر این نگاه آخرالزمانی شد و به محاق رفت. نگاهی که مثل کاشتن بذر در کویر و به امید آمدن باران و رویش دیم آن بذر است. اکنون که برجام به این وضع افتاده، مذاکره‌کننده اصلی خواهان احیای آن است. نه می‌توانند گامی پیش بروند و نه گامی پس بردارند. با تاخیر در برجام نیز اجازه دادند که اعتراضات ضربه سنگینی را به اعتبارشان در سطح داخل و خارج بزند.
طرح جایگزین دولت بایدن برای مدیریت پرونده برجام شامل افزایش تصاعدی فشار‌های اقتصادی و دیپلماتیک و ایجاد اجماع منطقه‌ای و غربی علیه ایران می‌شود. فعلا بحث مکانیسم ماشه مطرح نیست، اما در آینده اگر اوضاع متشنج شود، فعال‌سازی این مکانیسم هم دور از انتظار نیست
افقه گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه برجام به نوعی به بن بست خورده و درآمد‌های نفتی با کاهش زیادی مواجه خواهد، به دلیل تشدید تحریم‌ها، دولت می‌خواهد نشان دهد که این مسئله تاثیری بر روی اقتصاد کشور نداشته، چرا که مالیات را جایگزین نفت کرده است. طبیعتاً در چنین وضعیتی با توجه به اینکه ما زیرساخت‌های لازم در حوزه مالیات را نداریم، باز هم راحت‌ترین کار برای افزایش درآمد‌های مالیاتی فشار بر مردم و کسب و کار‌های خُرد و به طور کلی بخش مولد اقتصاد است که دولت آن را انجام می‌دهد.
«اگر بخواهیم دلایل عمده افزایش قیمت خودرو را بررسی کنیم، باید به عواملی همچون ادامه سیاست‌های نادرست پولی دولت، رکود تورمی موجود در اقتصاد کشور و همچنین افزایش انتظارات تورمی در اقتصاد کشور اشاره کنیم. از سوی دیگر وضعیت داخلی و همچنین ابهامات گسترده‌ای که در مورد احیای برجام وجود دارد همگی مزید بر علت شده تا قیمت‌ها در بازار‌های مختلف از جمله خودرو طی چند وقت اخیر سیر صعودی به خود بگیرد.»
دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: این اقتصاد غلط با برجام نیز حل نمی‌شود چون برجام یک سری موانع را از سر راه بر می‌دارد اما فرمول اقتصادی ما را درست نمی‌کند.
تضمین حقوقی و اقتصادی برای برجام ممکن نیست. دولت کنونی آمریکا به لحاظ حقوقی نمی‌تواند دولت بعدی را بدون شکل‌گیری یک عهدنامه با دو‌سوم آرای سنا به چیزی متعهد کند.
مرتضی افقه کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه دولت قصد دارد، از هرآنچه که می‌شود، مالیات اخذ کند، اظهار داشت: در گذشته با وجود درآمد‌های نفتی به دلیل دردسر‌هایی که اخذ مالیات داشت، دولت‌ها کمتر به سراغ آن می‌آمدند و با همان درآمد‌های نفتی مملکت را اداره می‌کردند، اما بعد از تشدید تحریم‌ها در سال ۹۷ و همزمان با خروج ترامپ از برجام، با کاهش درآمد‌های نفتی، دولت روحانی و در ادامه دولت رئیسی نیز روی به افزایش فشار مالیاتی آوردند.
معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای اداره کشور با برجام یا بدون برجام دولت برنامه‌ریزی کرده است، گفت: دولت بنا بر کارهای بزرگ دارد و قیام سوم مردم اقتصادی است.
معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای اداره کشور با برجام یا بدون برجام دولت برنامه‌ریزی کرده است، گفت: دولت بنا بر کارهای بزرگ دارد و قیام سوم مردم اقتصادی است.
رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه دولت مسئله اقتصاد را به برجام گره نزد و با خودکفایی و تکیه بر نیروی جوان کار خود را آغاز کرد، اظهار کرد: امیدواریم این روند بهبود یابد.
نقوی حسینی گفت: دولت مذاکرات را خوب مدیریت کرد و آنهایی که می گویند «دولت برای پسااحیای برجام برنامه ندارد» شاهد و مدرکی ارائه بدهند و بگویند «به این دلایل دولت توانمندی بهره مندی کامل از مزایای اقتصادی برجام را ندارد».
اگر آمریکا در سال ۹۷ از برجام خارج نمی شد و اقتصاد ایران را گروگان نمی گرفت، دولت روحانی، یکی از برترین دولت های پس از انقلاب می شد
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: جریان رقیب دولت آقای روحانی اشتباه محاسباتی داشته و به تصور آنکه یک هفته بعد از آمدنشان همه چیز بر وفق مراد می‌شود، این اشتباهات و موانع را ایجاد کردند و امروز هم می‌بینید اگر آقایان تصمیم قوی و پایدار داشتند، امروز به این شکل سکوت نمی‌کردند و به همین دلیل دو سال فرصت‌های کشور از دست رفت و مردم ما امروز زیر فشار اقتصادی، تورمی و بحران‌های ارزی قرار گرفتند. این موارد دستاورد مجلس یازدهم و عدم محاسبه دقیق جوانب کار و فضای بین‌المللی است.
والیبالیست های پیکان در مرحله حذفی با شکست اربیل عراق به نیمه نهایی رسیدند.
طلا و نقره در بحبوحه کاهش اندک دلار آمریکا در بازده اوراق قرضه، شاهد افزایش قیمت بودند.
عدم دسترسی به نرخ‌های متعارف که از معاملات قطعی به دست می‌آید در هفته‌های اخیر بازار مسکن را دچار نوعی سردرگمی کرده و در این بین هنوز گزارش اردیبهشت ماه بانک مرکزی از تحولات مسکن شهر تهران ارایه نشده است.
قیمت سکه طرح جدید امروز با ۴۳۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته به ۱۵ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان رسید.
در مقام عمل هم، گویا در صادرات نفت به چینی‌ها (و تا حدی هند) دل بسته‌ایم و در تامین برخی محصولات کشاوری به روسیه. همسایگان نیز با اینکه فقط شش درصد از اقتصاد جهان مال آنهاست، شرکای تجاری خوبی هستند و... در چنین شرایطی دولت ناگزیر از اتخاذ یک تصمیم و تدوین یک راهبرد است که تکلیف خود را به‌طور کامل و برای یکبار با برجام روشن کند و از قایم‌باشک‌بازی دست بردارد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ