سفیر چین در روسیه از کشورهای عضو ناتو خواست تا ذهنیت جنگ سرد را کنار گذاشته و از برنامه‌های خود برای گسترش این ائتلاف نظامی به سمت شرق دست بکشند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
سفارت چین در ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد که گسترش شرقی ناتو به سمت منطقه آسیا-اقیانوسیه، با منشور سازمان ملل در تعارض است.
رزمایش مشترک دریایی روسیه و چین با هدف تقویت همکاری‌های دریایی و حفظ ثبات در منطقه آسیا و اقیانوس آرام از ۲۰ تا ۲۳ ژوئیه برگزار خواهد شد.
وزارت خارجه چین با انتقاد از تلاش‌ها در راستای تضعیف نقش محوری اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا(آسه‌آن) در معماری همکاری منطقه شرق آسیا، به شدت به ناتو هشدار داد.
دولت چین در واکنش به اظهارات سران ناتو در نشست ویلنیوس تأکید کرد که چین قاطعانه از حاکمیت و منافع خود دفاع و با هر گونه گسترش ناتو در منطقه آسیا-پاسفیک مقابله می‌کند.
مدیرکل شرق آسیای سازمان توسعه تجارت گفت: با توجه به گستردگی حضور چین در اقتصاد دنیا و همکاری کشورهای مختلف منطقه با چینی‌ها ایران نیز برای حفظ این بازار باید برنامه‌ریزی دقیق داشته باشد.
سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که کشورهای آسیای مخالف شکل‌گیری ناتو در این منطقه هستند.
از سوم ماه مه، باران‌های سیل آسا بسیاری از بخش‌های استان جیانگشی در شرق چین را دربرگرفته و باعث جاری شدن سیل شده است.
سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری گفت که پیشروی ناتو در منطقه آسیا و اقیانوسیه بدون شک صلح و ثبات را تضعیف خواهد کرد.
مارگارت میرس، مدیر برنامه آسیا و امریکای لاتین در اندیشکده Inter-American Dialogue می‌گوید: «در امریکای لاتین، ما شاهد این هستیم که چین به عنوان یک آلترناتیو جدی برای ایالات متحده مطرح شده و به خصوص از نظر سرمایه‌گذاری و کمک‌های مالی اقدامات مهمی را انجام داده است.» او معتقد است اقدامات چین باعث شده است تاثیر سیاست‌های امریکا برای تغییر برخی سیاست‌ها در منطقه کم اثر شود.
وزارت خارجه چین درباره ادامه تحرکات نظامی آمریکا در منطقه شرق آسیا هشدار داد.
سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: تفکرکهنه تقابل بلوکی نباید به منطقه آسیا و اقیانوسیه نفوذ کند.
محمد کشاورززاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «در دیدار با مقامات عالی چین ضمن ارائه یادداشت اعتراضیه خواستار توجه دستگاه دیپلماسی چین به حساسیت‌های منطقه‌اش شدم. طرف چینی با تأکید مجدد به احترام به تمامیت ارضی ایران روابط دو کشور را راهبردی و برنامه ۲۵ ساله در منطقه غرب آسیا را که فقط با ایران منعقد شده را حاکی از آن دانست.»
امضای اخیر طرح "برنامه هماهنگ سازی" بین چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی با پروژه ابتکار عمل کمربند و جاده چین نمادی از تغییر بازی است. آن چه تهران را بیش‌تر آزار می‌دهد آن است که عربستان سعودی و ائتلاف عربی حیاتی‌ترین الگوی استراتژی‌های منطقه‌ای چین در منطقه غرب آسیا و آفریقا خواهند بود.
در خلاء یک سیاست‌گذاری خارجی عمل‌گرایانه از سوی تهران، چینی با رویکردی اقتصادی محور و مبتنی بر سود حداکثری، همکاری با بازیگران عرب منطقه را بر نزدیکی به تهران ترجیح داده‌اند. امضای قرارداد گازی با قطر و اخیرا امضای تفاهم‌نامه استراتژیک با عربستان، مصداق‌های این سیاست‌گذاری است؛ لذا پیام و درس دیگر برای تهران این است که شرکت‌ها و دولت چین، حاضر به پذیرش ریسک همکاری با ایران تحت تحریم را نمی‌پذیرند و آن‌جا که منافع اقتصادی آن‌ها توجیه کند، در حوزه مسائل سیاسی نیز علیه ایران موضع خواهند گرفت
وزیر دفاع کانادا تاکید کرد این کشور برای جلوگیری از گسترش نفوذ چین در شرق آسیا، به دنبال تقویت روابط با شرکای منطقه ای خود است.
نخست وزیر ژاپن اعلام کرد امنیت منطقه شرق آسیا مستلزم تقویت زمینه های مشترک همکاری با چین است.
رئیس جمهور چین تاکید کرد که منطقه آسیا-اقیانوسیه حیاط خلوت هیچ‌کس نبوده و نباید به صحنه رقابت ابرقدرت‌ها بدل شود.
آمریکا سیاست خاورمیانه‌ای خود را تغییر داده و با کاهش تعهدات امنیتی خود در منطقه غرب آسیا به دنبال حضور فعال در منطقه شرق آسیا و پیگیری راهبرد «مهار چین» است.
رئیس جمهور روسیه از اقدامات تحریک آمیز آمریکا در شرق آسیا و منطقه تایوان انتقاد کرد.
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه تنش زایی در منطقه شرق آسیا، اظهاراتی را علیه دولت چین عنوان کرد.
آیا ایالات متحده حضور خود را در خاورمیانه کاهش خواهد داد تا بر منطقه آسیا و اقیانوسیه متمرکز شود تا چین را مهار کند؟ از آنجایی که چین به عنوان رقیب اصلی جهانی ایالات متحده ظاهر می‌شود بعید به نظر می‌رسد که سطح حضور ایالات متحده در خاورمیانه کاهش یابد و حتی ممکن است با افزایش همراه باشد.
در حالیکه اقدام مشترک آمریکا و تایوان به تشدید تنش ها در منطقه شرق آسیا منجر شده، تایپه واکنش متقابل چین را در این خصوص محکوم کرد.
وزارت خارجه چین سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به منطقه شرق آسیا و بویژه منطقه تایوان را اقدامی تحریک آمیز ارزیابی کرد.
سفر پلوسی به تایوان با برنامه ریزی آمریکا برای ملتهب ساختن منطقه و به چالش کشیدن قدرت چین در حیات خلوتش انجام شد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ