رئیس کل دادگستری تهران گفت: در تعیین مجازات‌ها به صورتی عمل شود که خلل و یا مانعی در مسیر فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی ایجاد نشود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
اتفاقی که در حال رخ‌دادن است و احکامی که در این زمینه صادر می‌شود، برای تحقیر فرد است، نه تنبیه او. اما نباید فراموش کرد که این نوع مجازات‌ها -چه تنبیهی، چه تحقیری- به نتیجه‌ای نمی‌رسد. وقتی قاعده درست نباشد، نمی‌توان انتظاری هم از نتیجه آن داشت و درنهایت طراحان آن مجبور می‌شوند از مواضع خود کوتاه بیایند. مسئله این است که همین حکم‌های صادره، می‌تواند سلامت روان افراد را تحت‌تاثیر قرار دهد.
اتفاقی که در حال رخ‌دادن است و احکامی که در این زمینه صادر می‌شود، برای تحقیر فرد است، نه تنبیه او. اما نباید فراموش کرد که این نوع مجازات‌ها -چه تنبیهی، چه تحقیری- به نتیجه‌ای نمی‌رسد. وقتی قاعده درست نباشد، نمی‌توان انتظاری هم از نتیجه آن داشت و درنهایت طراحان آن مجبور می‌شوند از مواضع خود کوتاه بیایند. مسئله این است که همین حکم‌های صادره، می‌تواند سلامت روان افراد را تحت‌تاثیر قرار دهد.
باید فهمید که فلسفه این قانون چیست؟ حدود تعریف شده برای پوشش تا چه حد سلیقه‌ای است؟ مجازات‌های مزبور براساس چه منطقی است؟ نظرات مردم کجا لحاظ شده است؟ مخالفان طرح چه می‌گویند؟ تناسب جرم و مجازات در این موارد چیست؟ هدف از مجازات‌های مالی تامین منابع مالی بودجه است یا هدفی بازدارنده دارد؟ نظرات نخبگان فقهی، جامعه‌شناسی و... چیست؟
تمرکز لایحه «عفاف‌وحجاب» بر جرایم نقدی سنگین، بدون دستگیری یا حکم جلب است و بنا دارد مجازات‌ها به گونه‌ای بازدارنده باشد که اعلام آن خود به خود در ترک جرایم مؤثر باشد.
آذر منصوری نوشت: لایحه حجاب‌وعفاف نه تنها توجیه‌گر رفتار‌های سلبی است که تا فاجعه مرگ مهسا اعمال می‌شد، بلکه مجموعه‌ای گسترده از مجازات‌ها را برای به اصطلاح متخلفان در نظر گرفته که به تعبیر بسیاری از دلسوزان کشور به مثابه اعلام جنگ با جامعه است.
عباس عبدی : مجازات‌های کلان مالی برای پوشش زنان نتیجه ندارد و این کار به نوعی پول درآوردن برای کسری بودجه است که نه قانونی است و نه اخلاقی. به جای آنکه تولید را تقویت کرد، دنبال کاستن از جیب مردم رفته‌اند. می‌دانید چرا؟ چون نمی‌توانید شلاق بزنید و زندان کنید، مردم برای نقض قواعد پوشش تعریف شده؛ چنین مجازات‌هایی را ناپسند می‌دانند، لذا راه میانبر پول درآوردن از طریق جریمه نقدی برگزیده شده است. غافل از اینکه جریمه مربوط به تخلفات و جرایم درجه پایین و عموما بدل از حبس است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره مجازات‌های در نظر گرفته شده برای بی حجابان در لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ حجاب و عفاف پرداخت.
مجازات‌های کلان مالی برای پوشش زنان نتیجه ندارد و این کار به نوعی پول درآوردن برای کسری بودجه است که نه قانونی است و نه اخلاقی. به جای آنکه تولید را تقویت کرد، دنبال کاستن از جیب مردم رفته‌اند. می‌دانید چرا؟ چون نمی‌توانید شلاق بزنید و زندان کنید، مردم برای نقض قواعد پوشش تعریف شده؛ چنین مجازات‌هایی را ناپسند می‌دانند، لذا راه میانبر پول درآوردن از طریق جریمه برگزیده شده است. غافل از اینکه جریمه مربوط به تخلفات و جرایم درجه پایین و عموما بدل از حبس است.
​صالح نیکبخت حقوقدان می‌گوید: برخی دادگاه‌ها با اعمال مجازات‌های تکمیلی مانند الزام به حضور در غسالخانه‌ها و شستن میت یا مراجعه به روان‌پزشکان و اخذ گواهی سلامت روانی که هیچ تناسبی با مجازات قانونی مقرر ندارد، نشان می‌دهند که از دانش حقوقی لازم بهره‌ای ندارند.
درحالی که کشورهای دنیا برای توهین به پرچم‌شان، مجازات‌های مختلفی را در نظر گرفته‎‌اند، اما شبیه این مجازات‌ها در قوانین ایران صراحتا وجود ندارد.
در صورت محکومیت قطعی فردی به یکی از مجازات‌های مندرج در این قانون، به استثنای مجازات مندرج در بند الفماده ۶ هیات رسیدگی به تخلفات در آزمون ها، قبولی وی در آزمون را ابطال می‌کند.
محمد تقی نقدعلی گفت: بسیاری از تغییرات جدی در ماهیت مجازات‌ها در ارتباط با حجاب و عفاف به نظر باید رخ بدهد مثل نگاه به مسئله حجاب دربحث مباحث فرهنگی، که در کنار مسائل قضایی باید دیده شود، بحث حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و تقویت قوای نظامی انتظامی و بسیج مردمی، همچنین قاطع بودن در برخورد قضایی زمانی کار به مراحل قضایی می‌رسد از مواردی است که فکر می‌کنم تغییر خواهند کرد.
رئیس پلیس راهور فراجا از لزوم افزایش جرایم برای پیشگیری از تصادفات خبر داد و گفت: بنا داریم تا برای آن دسته از رانندگان که در تخلف کردن حرفه‌ای شده‌اند از مجازات‌های جایگزین استفاده کنیم.
رئیس سازمان زندان‌ها عنوان کرد: همکاران قضایی باید مدد کرده و اهتمام بیشتری در استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای استفاده از پابندهای الکترونیک داشته باشند.
رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه گفت: مجازات‌های جایگزین حبس در جامعه باید به گفتمان تبدیل شود.
جرم «کشف حجاب» یکی از جرایم مشهود است و مأموران انتظامی مکلفند در اجرای تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۵ و قسمت اخیر ماده ۴۴ قانون آئین دادرسی کیفری مرتکبان جرایم مشهود را دستگیر و جهت اعمال مجازات به مراجع ذیصلاح قضائی معرفی نمایند
در راستای توسعه مجازات‌های جایگزین حبس در دادگستری سیستان و بلوچستان، بازسازی و تعمیر کتابخانه شهرستان راسک مجازات جایگزین حبس شد.
به تازگی یک عکاس خبری بازداشت شده در حوادث اخیر اعلام کرده که در بخشی از حکم دادگاهش به پاکبانی محکوم شده است. یک فعال حقوق زنان هم در هفته گذشته در بخش مجازات‌های تکمیلی حکمش به ممنوعیت استفاده از تلفن همراه هوشمند محکوم شده.
ایتمار بن گویر وزیر افراط گرای صهیونیست شب گذشته به منظور حصول اطمینان از تشدید مجازات‌ها علیه اسرای فلسطینی از زندان نفحه بازدید کرد.
با رأی دادگاه ۱۰۱ کیفری ۲ اشنویه استان آذربایجان غربی ۳ نفر از دامداران منطقه به جرم چرای غیرمجاز به تهیه غذا برای ۳ ماه «پیروز»، توله یوزپلنگ ایرانی به ارزش ۲۲۰ میلیون ریال محکوم شدند.
رئوف بداوی، وبلاگ‌نویس سعودی بدلیل انتشار یک مطلب انتقادی به ۱۰ سال زندان محکوم شد. یک نوجوان ۱۷ ساله در عربستان به دلیل حضور در تجمع اعتراضی دستگیر شد و درحالی‌که وکیل هم نداشت، حکم مرگ او صادر شد.
عضو کمیسیون آموزش مجلس در رابطه با مطرح شدن تهیه طرحی با هدف تشدید مجازات‌ها برای دانشجویان از جمله ممنوع‌الخروجی ۱۰ ساله گفت: چنین طرحی را ندیده‌ام، بعید می‌دانم که مطرح باشد.
محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه امام صادق گفت: قانون فعلی جرم انگاری کرده، زندان دارد. مجازات‌ها درست نیستند، نحوه برخورد پلیس با شهروندی که تخلف می کند مشخص نیست. دایره شرعی درست است.
دلیل عدم برخورد قاطع با این فجایع تکان‏دهنده را در طول سالیان دراز از طرف مسئولانی که مردم مردم می‌کنند نمی‌دانم، ولی از نگاه بدبینانه، این اشرار، چون هنگام دریدن مردم با قمه، شعارساختارشکنانه نمی‌دهند تقابلی با نظام ندارند و الّا مسئولان با نمایش چهره به محض دستگیری، محکومیت‌های عبرت‌آموز و اطلاع‌رسانی از مجازات‌ها چشم فتنه را درمی‌آوردند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ