زاهدان- با احداث باند دوم زابل به زاهدان و براساس نظرکارشناسان، احتمال خروج شهر سوخته از لیست جهانی یونسکو وجود دارد و این زنگ خطری در حوزه گردشگری و باستانشناسی است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
در طول تاریخ با بسط حمایت‌گرایی در اقتصاد، قدرت اقتصادی به‌طور پیوسته رو به وخامت رفته است. مقررات‌زدایی، سهولت کسب‌وکار، حقوق مالکیت، آزادی رقابت اقتصادی، کاهش ادراک فساد و رقابت‌پذیری جهانی هرکدام درجای خود می‌توانند عامل یا مانع رشد و توسعه باشند و لذا در سایه یک حکمرانی درست این عوامل می‌توانند در خدمت رشد و توسعه کشور باشند؛ چیزی که متاسفانه به‌دلیل اقتصاد دولتی و نیمه‌دولتی سرشار از رانت ناشی از دخالت در اقتصاد، مهم‌ترین مانع ارزش افزوده و پیشرفت سریع کشورمان شده است.
تراتورنیس یک پرنده شکاری بزرگ در آمریکای شمالی بود. این پرنده ماقبل بال‌هایی به طول ۳ متر داشته است. تراتورنیس موجوداتی به اندازه یک خرگوش کوچک شکار می‌کرد و آن‌ها را به طور کامل می‌بلعید.
این اثر باستانی زمانی پیدا شد که کارگران تحت نظارت حفاظت شهری شهرداری نِمی مشغول تمیز کردن دریاچه بودند. این مجسمه برای بررسی دقیق به متخصصان تحویل داده شد. مقامات شهر هنوز اطلاعات خاصی از جمله قدمت این مجسمه ارائه نکرده‌اند. با این حال، درباره اهمیت تاریخی آن گمانه‌زنی‌هایی شده است.
میان اشیای سالمی که کارشناسان کشف کردند، سرامیک، کاسه برنزی، تیر، نیزه و تعدادی شمشیر به چشم می‌خورد.
باستان‌شناسان اداره‌ی حفاظت از بنا‌های تاریخی باواریا از کشف یک شمشیر عصر برنز در شهر نوردلینگن آلمان خبر دادند که به شکلی باورنکردنی سالم باقی مانده مانده است.
کرج- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز از ثبت دستکندهای صخره‌ای تاریخی اشتهارد در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.
حدود دو هفته پیش یک مقبره باستانی ساخته‌شده از سنگ گرانیت سیاه‌رنگ در کشور مصر کشف شد. این مقبره در حین کاوش‌های مناطق ساحلی شهر اسکندریه شناسایی‌شده و در آن، یک تابوت سنگی به طول ۱۰ فوت در حدود ۳ متر به دست آمد که تاریخ آن به دوره حکومت بطالسه در مصر و حدفاصل سال‌های ۳۰۵ تا ۳۰ پیش از میلاد بازمی‌گردد. این تابوت در حدود ۲ متر ارتفاع داشته و وزن آن نیز حدود ۳۰ تن تخمین زده می‌شود.
اسکلت‌های تازه کشف شده نشان می‌دهند که شهر متروک ایتالیا با رویداد‌های لرزه‌ای خشن پیرامون فوران تاریخی در سال ۷۹ پس از میلاد از بین رفته است. این استخوان‌ها متعلق به مردان حداقل ۵۵ ساله در زیر دیواری یافت شد که باستان شناسان معتقدند قبل از غرق شدن زیر خاکستر آتشفشان، فرو ریخته است.
در پی افشای اخیر اطلاعات محرمانه وزارت دفاع آمریکا، وب‌سایت شبکه الجزیره گزارشی را درباره پنچ افشاگری اطلاعاتی بزرگ در آمریکا منتشر کرد.
مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: از درس‌های مهمی که به همراه نمرات احمد شاه قاجار و دیگر همکلاسی‌های او در کارنامه آمده است، می‌توان به تاریخ، مشق نظام، حساب هندسه، زبان روسی و فرانسه، جغرافیا، نقاشی، مشق خط، شرعیات (عربی و فارسی) و اخلاق اشاره کرد.
چشمه‌علی در دوره‌های مختلف تاریخی پابرجا بوده است و همین موضوع به ارزش آن اضافه می‌کند، اما تنها دلیل اهمیت چشمه‌علی پشتوانه تاریخی آن نیست. این چشمه مکانی است که برای مردم محلی از نظر فرهنگی اهمیت دارد. مثلاً همین شستن فرش یکی از سنت‌هایی است که در قدیم کنار چشمه‌علی انجام می‌شد. فرش‌فروشان و سایر مردم باور داشتند که آب چشمه‌علی باعث درخشان‌تر و خوشرنگ‌تر شدن فرش‌ها می‌شود.
در بازی تیم ملی اردن و تاجیکستان در رقابت‌های جوانان آسیا، بکر کمال کلبونی، مهاجم اردنی در ثانیه ۵ کارت قرمز گرفت. این یکی از سریع‌ترین اخراج‌های تاریخ فوتبال است.
دانشمندان موفق شدند نمونه‌های ۵۰ هزار ساله یخ را از اعماق یک یخ‌تاق در قطب جنوب بیرون بکشند. این استوانه عظیم یخ، دریچه‌ای به گذشته دور است و از طریق آن می‌توان به تاریخچه تغییرات آب و هوای زمین و سطوح گاز‌های گلخانه‌ای و حتی دمای زمین پی برد.
طبق داده‌های تاریخی در دههٔ ۱۶۵۰ تا ۱۷۳۰ میلادی، دو گروه از دزد‌های دریایی بر آب‌های جهان تسلط داشتند. در غرب اغلب دزدی‌های دریایی بزرگ توسط ملوانان اروپایی انجام می‌شد و بیشتر آن‌ها نیز فرانسوی و انگلیسی بودند. در شرق نیز اکثر دزدی‌های دریایی توسط چینی‌ها صورت می‌گرفت. البته در اواخر ۱۷۳۰ میلادی برخی ملوانان آمریکایی و کانادایی نیز دزدی دریایی را آغاز کردند.
به غیر از آنچه که در کتاب‌های مقدس دربارۀ پادشاهی حضرت داوود ذکر شده، تا امروز دو سنگ‌نوشتۀ حدودا ۳ هزار ساله نیز یافت شده‌اند که در آن‌ها از «خاندان داوود» نام برده شده است.
گروهی از متخصصان تولید عطر در ترکیه موفق شدند فرمول یک عطر باستانی بین‌النهرینی را بار دیگر تولید کنند. در ساخت این عطر سه‌هزار و ۲۰۰ ساله از گیاهان بومی منطقه بین‌النهرین استفاده شده است. این عطر اکنون در کلیسای تاریخی «سنت جورج» واقع در شهر دیاربکر کشور ترکیه به نمایش گذاشته شده است.
در تاریخ مکتوب چند هزار ساله بشری، قدرت‌های بزرگ پدیده کمیابی نیستند. قدرت‌های بزرگ می‌آیند و می‌روند. در مواردی یکی از قدرت‌های بزرگ، در قله اوج توانمندی می‌نشیند ودیگران از سر ترس یا با رضامندی به برتری یا به اصطلاح هژمونی آن تن می‌دهند و البته این به سادگی به دست نمی‌آید؛ رسیدن به قله هژمونیک، از دهلیز جنگ‌ها و خونریزی‌ها و همچنین تلاش‌های گوناگون می‌گذرد. ایران هخامنشی در بیش از ۲۵ قرن پیش چنین بود.
هیس‌طوری ۵ میلیارد تومان جایزه نقدی برای نفرات برگزیده در نظر گرفته است. نفرات اول تا سوم به ترتیب ۴۰ تا ۲۰ میلیون دریافت خواهند کرد.
شمال اروپا یکی از این مناطق است؛ تاریخ این ناحیه پر از رازها، وقایع جالب توجه و چیز‌های غیرمنتظره است. شاید وقتی اسم «ایرلند» را می‌شنوید اصلا ذهنتان به سمت آثار باستانی و تاریخ نرود، اما شاید با خواندن این مطلب دیدگاهتان کمی تغییر کند. در اینجا چند مورد از جالب‌ترین واقعیت‌های تاریخی و باستان‌شناسی مربوط به کشور ایرلند را معرفی کرده‌ایم.
حجامت اصطلاحا روشی از خون‌گیری است که برای درمان بعضی از بیماری‌ها به کار می‌رود و دارای سابقه تاریخی هفت هزار ساله است. این روش درمانی به ظاهر ریشه در طب چینی دارد؛ اما باتوجه به احادیثی که در باره آن از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است، امروز این روش در میان مسلمانان کشور‌های اسلامی بیشتر استفاده میشود.
در ادوار مختلف جام‌جهانی اتفاقاتی رخ داده که برای همیشه از آن به عنوان رویدادی عجیب و فراموش نشدنی یاد می‌شود. از گلی که بازیکن فقید آرژانتین با دست زد تا بازیکنی که حریف را گاز گرفت!
یکی از برترین کشتی گیران آزاد تاریخ ترکیه در ۹۱ سالگی درگذشت.
ضرغامی گفت: در طول تاریخ چند هزار ساله ایران، هر گروه و سلسله‌ای روی کار آمده با تکیه بر سرپنجه هنرمندان ایرانی یک معماری مشخص را رقم زده است، حتی در دوره پهلوی با یک معماری روشن مواجه هستیم، اما بعد از انقلاب معماری ما به کلی نابود شد. من متوجه این خطر هستم.
مدیر پایگاه میراث‌جهانی شوش از انتقال اشیای گور پیش از تاریخ چگاسفلی (خاتون) به موزه شوش خبر داد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ