ناصرالدین شاه قاجار روز پنج‌شنبه ١١ اردیبهشت ١٢٧۵. ش به هنگام زیارت حرم حضرت عبدالعظیم (ع) توسط میرزا رضا کرمانی ترور شد و درگذشت.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
ملک جهان خانم ملقب به مهدعلیا مادر ناصرالدین شاه، اشرف‌الملوک معروف به فخرالدوله نوه مظفرالدین شاه، تاج الملوک ملقب به ام‌الخاقان مادر محمدعلی شاه از جمله زنان بزرگ و تاثیرگذار خاندان قاجار بودند.
تاریخ مشهد عکس از بدل ناصرالدین شاه را منتشر کرده است. این آقای سمت راست بدل ناصرالدین شاه بوده که هویتش اخیرا فاش شده! این آقا یک فرد یهودی بود که یوسف بخشی نام داشت و در اوقاتی که شاه به سفرهای طولانی فرنگ میرفت ایشون ایفای نقش میکرد! هویت این فرد رو چند سال قبل سایت جامع کلیمیان منتشر کرد!
عکس جالبی که در اینجا می‌بینید، یکی از دختران ناصرالدین‌شاه را در میان خدمتکارانش نشان می‌دهد.
«و. دی دونِی»، «آرتور جیمز»، «سرجیو لویتسکی»، «هربرت رز» و «والری» معروف‌ترین عکاسان انگلیسی بودند که شاه در جریان سفر به اروپا به آتلیه آن‌ها رفته و عکس گرفته است.
عکسی از فخرالتاج معیری نوه دختری ناصرالدین‌شاه را ببینید. عکس در سایت دنیای زنان در عصر قاجار منتشر شده است.
میدان توپخانه در خیابان امام خمینی (ره) فعلی در دوره ناصرالدین شاه ساخته شده است. تصویری نایاب و تاریخی از میدان توپخانه را می‌بینید. نام خیابان امام‌خمینی (ره) کنونی، در دوران تاریخی مختلف دستخوش تغییر شده است. اسم این خیابان ابتدا «سپه» بود و در دوره قاجار به «باغشاه» و «مریضخانه» معروف شد. حالا اینجا را به نام امام خمینی (ره) می‌شناسیم.
عکس یادگاری ناصرالدین شاه و دربارش با مجسمه باشکوه شاه قاجاری توسط آنتوان سوریوگین به ثبت رسیده است. اما تاریخ و مکان ثبت تصویر مشخص نیست.
اردوی ناصرالدین‌شاه در دشت لار، کوه دماوند در تصویر مشخص است.این عکس از آنتوان سوریوگین گرفته شده است./چندثانیه
عکسی که در زیر ملاحظه می‌کنید، صحنه‌ای از مراسم سوگواری برای ناصرالدین‌شاه در تکیه دولت تهران را به تصویر کشیده است.
اعدام با توپ بویژه در مورد راهزنان به کار برده می‌شد. بنابر تاکید ناصرالدین شاه راهزنانی که امنیت جاده‌ها را مختل می‌کردند باید به این شیوه اعدام می‌شدند که درس عبرتی برای دیگران باشد که هیچگاه هم درس عبرت نمی‌شد و راهزنی و دزدی تا زمان رونق اقتصادی هر روز بیشتر می‌شد.
این دستمال در سال ۱۳۸۷ در نگارخانه کاخ گلستان تحت عنوان بهترین آثار کاخ گلستان به نمایش درآمد.
بیشتر خواجگان در عصر قاجار بردگان سیاهپوست بودند که از آفریقا آورده شده بودند. البته گاهی هم مجرمان و کسانی که مرتکب جرایم خاصی شده بودند را به عنوان مجازات اخته می‌کردند و اگر آن‌ها زنده از این مجازات بیرون می‌آمدند احتمالا می‌توانستند در یکی از حرمسرا‌ها زندگی و خدمت کنند.
این «سلفی» قاجاری، یکی از هنرمندانه‌ترین عکس‌هایی است که آنتوان سوروگین از ناصرالدین‌شاه گرفته است. عکاس محل قرار دادن دوربین را طوری طراحی کرده که خودش و دوربینش هم در عکس حضور داشته باشند، بدون اینکه حالت عادی سوژۀ عکس به هم خورده باشد.
سمیرا حسن پور در سریال جیران نقش گلین خانم اولین همسر عقدی ناصرالدین‌شاه را بازی می‌کرد. در اینجا تصویری از چهرۀ واقعی این بانوی دربار قاجار را ملاحظه می‌کنید.
در اینجا دو مورد از عکس‌های آنتوان سوروگین را خواهید دید که شاه قاجار را در حال رسیدگی به امورات مملکتی نشان می‌دهند. (اصل عکس‌ها سیاه و سفید هستند).
در ادامه چهار عکس کمتر دیده شده از کامران میرزا پسر ناصر الدین شاه، حاکم تهران را به همراه برادرش مظفرالدین شاه و پدرش مشاهده می‌کنید.
عکسی از کامران میرزا و مظفرالدین میرزا پسران ناصرالدین شاه را مشاهده می‌کنید؛ اولی حاکم تهران شد و دومی شاه! کامران میرزا با به چوب بستن بازرگانان، باعث آغاز مشروطه شد را منتشر کرد.
در سریال «جیران» رعنا آزادی‌ور نقش تاج‌الدوله یکی از همسران ناصرالدین‌شاه را بازی کرده است.
تصویری تاریخی و کمتر دیده شده از ناصرالدین شاه و جمع زنان اندرونی را مشاهده می‌کنید.
قدمت باغ فردوس به دوره قاجار می‌رسد و سنگ بنای آن را محمدشاه گذاشت، هر چند عمر سومین شاه قجر کفاف نداد که لذت زندگی در این باغ را بچشد و ناکام از دنیا رفت. پس از مرگ محمدشاه، ناصرالدین‌شاه اراضی اطراف باغ را از مالکان خرید و آن را گسترش داد.
در آستانه پنجاهمین سال سلطنت، ناصرالدین‌شاه هنگامی که به زیارت حرم حضرت عبدالعظیم (ع) رفته بود، هدف گلوله میرزا رضای کرمانی قرار گرفت و در دم جان سپرد. پس از مضروب شدن، پیکر ناصرالدین شاه را روی یک صندلی قرار دادند و دستمالی بر زخم او گذاشتند. این صندلی و دستمالی که بقایای خون خشک شده شاه قاجار پس از ۱۲۶ سال بر آن‌ها دیده می‌شود، هم اکنون در کاخ‌موزه گلستان نگهداری می‌شود.
در این عکس تاریخی تصویری از کارمندان و پزشکان خلوت ناصرالدین شاه را مشاهده می‌کنید.
نخستین تشکیلات بهداشت و درمان عمومی در ایران کی بنیان نهاده شد؟ خیلی‌ها نمی‌دانند که در عهد ناصری بود و اسمش «مجلس حفظ‌الصحه» بود و حدود ۴۰ سال حتی بودجه هم نداشت!
در این خبر عکسی از یک بقال گیلانی عصر ناصرالدین شاه قاجار را می‌بینید.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ