یکی از مشکلات همیشگی صنعت پتروشیمی نرخ خوراک بوده است به نظر می رسد باید با یک فرمول منعطف که هم به نفع درآمدهای دولت باشد و هم صنعت پتروشیمی این مشکل را حل کرد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس‌جمهور مصوبه هیات وزیران درباره تعیین نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها را مغایر با قانون دانست.
یکی از مشکلات همیشگی صنعت پتروشیمی نرخ خوراک بوده است به نظر می رسد باید با یک فرمول منعطف که هم به نفع درآمدهای دولت باشد و هم صنعت پتروشیمی این مشکل را حل کرد.
به دنبال صحبت های وزیر اقتصاد در رابطه با برگزاری جلسات متعدد با پتروشیمی ها در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی نامه ای سرگشاده به وزیراقصاد نوشت.
افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها همواره چالش هایی را به دنبال داشته است، اما اکنون ماجرا کمی متفاوت شده زیرا کارشناسان امر می گویند نرخ ۷هزار تومانی خوراک ورشکستگی متانولی ها را به دنبال دارد.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در خواست پتروشیمی ها درباره اصلاح نرخ خوراک را از طریق ریاست مجلس پیگیری می کنیم؛ هیچ واحد صنعتی نباید تعطیل شود.
سخنگوی اقتصادی دولت از پیشنهاد وزارت اقتصاد برای نرخ گذاری خوراک پتروشیمی ها خبر داد.
دیداری گفت: نرخ خوراک پتروشیمی در ایران مناسب نیست ما تلاش کردیم فرمول آن تغییر و از تک نرخی بودن خارج شده و تابعی از نرخ بین المللی باشد.
سخنگوی اقتصادی دولت از پیشنهاد وزارت اقتصاد برای نرخ گذاری خوراک پتروشیمی ها خبر داد.
آیا هاب‌های پتروشیمی ایران، به شهرهای سوخته تبدیل می‌شوند؟ آیا صدها‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پتروشیمی، فدای سودآوری چند انحصارگر (مثلا در تولید یوتیلیتی) می‌شود؟ آیا ناقوس مرگ پتروشیمی‌ها با ناکارآمدی مدیران بالادستی، به‌‌‌‌‌‌صدا در می‌آید؟ روی پل اقتصاد و صنعت، چه کسی ایستاده است و در صدد تخریب چیست؟
خبر نرخ خوراک صنعت پتروشیمی وضعیت این گروه و بازار را در معاملات فردا مشخص خواهد کرد.
وزیر نفت تأکید کرد: تولید نفت کشور از آغاز فعالیت دولت سیزدهم طی ۲۰ ماه به بیش از ۳ میلیون بشکه و تولید گاز خام به بیش از یک میلیارد مترمکعب رسیده است.
نرخ تسعیر ارز پتروشیمی‌ها از طرف بانک مرکزی در محدوده ۲۸۵۰۰ تومان تعیین شد که این تصمیم با چالش‌های مختلفی روبه‌رو است.
دولت در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ نرخ خوراک صنایع پتروشیمی را با در نظر گرفتن منافع ملی و در راستای حمایت از بازار سرمایه تعیین کرده است.
رئیس سابق کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران معتقد است: باید حمایت‌های دولت از این شرکت‌های پتروشیمی به روش‌های دیگری به غیر از اعطای یارانه فرآیندی باشد؛ مثلاً تسهیلات در اختیار آن‌ها قرار دهیم یا مالیات بر عملکرد آن‌ها کاهش یابد.
رئیس سابق کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران معتقد است: باید حمایت‌های دولت از این شرکت‌های پتروشیمی به روش‌های دیگری به غیر از اعطای یارانه فرآیندی باشد باشد. مثلاً تسهیلات در اختیار آن‌ها قرار دهیم یا مالیات بر عملکرد آن‌ها کاهش یابد.
طبق بند الف تبصره ۱۴ هدفمندی یارانه‌ها نرخ خوراک پتروشیمی ها به میزان ۷ هزار تومان برای هر متر مکعب است.
جمشیدیان گفت: منطقی نیست نرخ خوراک گازی شرکت‌های پتروشیمی در کشوری که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز دنیا است، با هاب‌های مصرف کننده مقایسه شود. نرخ خوراک گازی پتروشیمی های ما تقریباً به اندازه ۲ هاب تولیدکننده یعنی هنری هاب و آلبرتا است و این ذهنیت که رانتی به پتروشیمی‌ها تخصیص یافته و خوراک ارزان قیمت در اختیار پتروشیمی های ایران قرار می‌گیرد، نادرست است.
مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی حدود ۱۲ میلیارد دلار خوراک تحویل‌شده به این صنعت در سال گذشته را به حدود ۲۳ میلیارد دلار محصول با ارزش تبدیل کرده است.
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: متاسفانه صنایع ما از ارزش افزوده بالایی برخوردار نیستند بلکه گرفتن بازارهای صادراتی به دلیل رانت خوراک و سوخت ارزان مورداستفاده است که این موضوع در رابطه با شدت مصرف بسیار بالای انرژی در ایران خود را نشان می‌دهد. در واقع با اعطای رانت سوخت و خوراک ارزان به صنایع برای صادرات، عملا به خریداران خارجی یارانه می دهیم.
مهدوی ابهری گفت: با توجه به اینکه پتروشیمی پارس دچار مشکل روغن هات اویل شده و تعطیلی مقطعی بخشی از پتروشیمی مبین هم باعث کاهش تولید این محصول شده در نتیجه قیمت ها به صورت مقطعی افزایش یافت.
بررسی نرخ خوراک پتروشیمی ها نشان می دهد حاشیه سود این شرکت ها با فرمول جدید نرخ خوراک در سال ۱۴۰۱ حتی با افزایش مواجه شده است.
دبیرکل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی گفت: در جلسه سازمان بورس مقرر شد موضوع بازنگری قیمت خوراک متانولی‌ها پیگیری شود.
آبادان- ایستگاه افزایش فشار و خطوط انتقال گاز خوراک پتروشیمی آبادان پس از هفت سال تعطیلی به بهره برداری می رسد.
شاخص کل بورس روز یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ در نهایت با کاهش ۲۲۴۴۸ واحدی بر روی کانال یک میلیون و ۲۸۱ هزار و ۹۶۲ واحد آرام گرفت. گزارش بورس امروز دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ را بخوانید.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ