لکه خورشیدی رویدادی موقت بر روی سطح خورشید (نورسپهر/فوتوسفر) است که به صورت لکه‌هایی تاریک‌تر از نواحی اطراف آن‌ها به وسیله فعالیت‌های شدید شار مغناطیسی که مانع از انتقال گرما می‌شود به وجود می‌آید. این لکه‌ها به علت کاهش درجه حرارت سطح خورشید در آن ناحیه‌ها به وجود می‌آیند. لکه‌های خورشیدی دارای قطر‌هایی به ابعاد ۱۶ کیلومتر تا ۱۶۰ هزار کیلومتر هستند و بزرگ‌ترین آن‌ها بدون تلسکوپ هم قابل مشاهده است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
عزت‌الله پورقاز از بازیکنانی است که در فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر هنوز موفق به عقد قرارداد رسمی با تیمی نشده است.
دروازه‌بان سپاهان عزادار شد
شمس آذر قزوین در اولین میزبانی خود با دست خالی میدان را ترک کرد، اما اتفاق مهمی در این بازی به وقوع پیوست.
گران‌ترین بازیکن فصل گذشته تیم استقلال و یکی از گزان‌ترین بازیکنان فوتبال ایران، هنوز هیچ پیشنهاد خوبی دریافت نکرده است!
بانوان اراکی تمام بلیت‌های در نظر گرفته شده برای دیدار آلومینیوم و استقلال خوزستان را خریداری کردند.
بازیک تیم فوتبال پرسپولیس که زمان زیادی از حضورش در تیم بزرگسالان نمی‌گذرد با اتفاق تلخی مواجه شد.
بازیک تیم فوتبال پرسپولیس که زمان زیادی از حضورش در تیم بزرگسالان نمی گذرد با اتفاق تلخی مواجه شد.
مدافع جدید نساجی مازندران در لحظات پایانی دیدار با پیکان کاپیتان تیمش بود.
حمیدرضا خان محمدی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیزات مدارس کشور گفت: تا امروز ۵۴۰ ملک مازاد در آموزش و پرورش شناسایی شده‌اند و ۳۴۱ ملک در فرایند ارزش‌افزایی قرار گرفته است.
مدیر تیم فوتبال سپاهان اصفهان گفت برطرف شدن مشکل بازی مهاجم ۳۳ ساله طلایی‌پوشان در گروی اصلاح قرارداد اوست.
لیگ‌های مختلف اروپایی در فرمت جدید لیگ قهرمانان اروپا شانس زیادی برای کسب یک سهمیه بیشتر خواهند داشت.
تعدادی از بازیکنان استقلال در آستانه جدایی قرار گرفتند، اما نهایتا در این تیم ماندگار شدند، فسخ قراردادهایی که به قرارداد جدید ختم شده است.
سعید عزت‌اللهی در لیست وایله برای هفته سوم هم حضور ندارد.
به گفته فرد اسپناک، فیزیک‌دان و اخترشناس اهل آمریکا، شب‌های گرم تابستان زمان مناسبی برای تماشای طلوع ماه کامل در آسمان شرقی در عرض چند دقیقه پس از غروب خورشید است، اتفاقی که دو بار در ماه اوت رخ می‌دهد.
وقتی پوست بدن انسان پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید واکنش نشان می‌دهد و علائمی شبیه خارش، دانه قرمز و سوزش، تاول و ... بروز می‌دهد، آفتاب زدگی یا حساسیت به نور آفتاب اتفاق افتاده است.
خورشید در واقع یک تنور آتش نیست. در شعله‌های آتش و و شمع، احتراق شیمیایی وجود دارد. وقتی آب را روی آتش می‌ریزیم، آب گرمای شعله را جذب می‌کند و آنقدر آن را خنک می‌کند که دیگر نمی‌تواند واکنش سوختن را حفظ کند. همچنین دسترسی آتش به اکسیژن را مسدود می‌کند. آب اساسا فرآیند شیمیایی را متوقف می‌کند.
هرکولِ بیستون در سال۱۳۳۷ خورشیدی توسط «علی سلمانی» در پروژه‌ای عمرانی کشف شد، هنگامی که کارگران شرکت کامساکس (Kamsax) درحال خاک‌برداری راه جدید همدان به کرمانشاه در دامنه کوه بیستون و خروج سنگ‌ها از پای کوه بودند به‌طور اتفاقی آن را از زیر خاک درآوردند.
کارشناسان معتقدند از عمر خورشید، حدود ۵ میلیارد سال باقی مانده است. در آن مرحله، آن‌ها پیش بینی می‌کنند که هسته هیدروژنی که آن را حفظ می‌کند به پایان خود خواهد رسید.
اختفای مریخ توسط ماه که از شهر Kosice در اسلواکی دیده شد، درست قبل از طلوع خورشید اتفاق افتاده است. این منظره سحرانگیز تایم لپسی است که در نتیجه نوردهی‌های پیاپی توسط تلسکوپ ثبت شده است. حدود یک ساعت طول کشید تا سیاره سرخ در پشت قرص ماه ناپدید شد و سپس دوباره ظاهر شد و آخرین ماه کامل سال ۲۰۲۲ با رنگ گرم، غروب کرد.
امروز سه‌شنبه ۱۷ آبان ماه‌گرفتگی کامل که به آن «ماه خونین» هم گفته می‌شود اتفاق خواهد افتاد و این پدیده تا سال ۲۰۲۵ تکرار نخواهد شد. «خسوف کامل»زمانی اتفاق می‌افتد که زمین مستقیماً از بین ماه و خورشید عبور می‌کند و سایه‌ای بر همراه همیشگی و کیهانی ما می‌اندازد.
امروز سه‌شنبه ۱۷ آبان ماه‌گرفتگی کامل که به آن «ماه خونین» هم گفته می‌شود اتفاق خواهد افتاد و این پدیده تا سال ۲۰۲۵ تکرار نخواهد شد. «خسوف کامل»زمانی اتفاق می‌افتد که زمین مستقیماً از بین ماه و خورشید عبور می‌کند و سایه‌ای بر همراه همیشگی و کیهانی ما می‌اندازد.
این خورشید گرفتگی به صورت جزئی اتفاق می‌افتد و هر چه به سمت شمال کره‌زمین و کشورهایی مانند روسیه حرکت می‌کنیم درصد خورشیدگرفتگی افزایش می‌یابد و تا ۸۲ درصد می‌رسد.
محمد رنجبران کارشناس نجوم گفت: کل گرفت در تهران ۲ ساعت و ۲۲ دقیقه است که شروع آن به وقت ایران ۱۳:۴۱ بوده و تا ۱۶:۰۹ دقیقه قابل رؤیت است. زمان اوج گرفت با قدر ۶۴ درصد در ساعت ۱۴:۵۸ خواهد بود. برای دیگر نقاط کشور هم نزدیک همین بازه زمانی اتفاق می‌افتد.
شرکت آدیداس با همکاری Zound Industries به تازگی محصول شگفت انگیزی به نام هدفون خورشیدی بی سیم Adidas RPT-02 SOL را ارائه کرده است که با یک بار شارژ تا ۸۰ ساعت پخش را ارائه می‌دهد و قادر است حتی با نور اتاق نیز شارژ شود.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ