وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که باید آمار‌ها را به روز و اعلام می‌کرد وضعیت ناشی از این شرایط چگونه است کم کاری کرده است، این وزارتخانه سال گذشته اعلام کرد که ما شاهد ۸ درصد مرده زایی ناشی از آلودگی هوا هستیم. این رقم تکان دهنده و بسیار خطرناک است. بعد از ۲ دهه که آمار تلفات آلودگی هوا ۳۰ هزار نفر اعلام می‌شد، سال گذشته برای اولین بار، ۴۵ هزار نفر اعلام شد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
رئیس اداره اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ از جریمه ۳۰۰ هزارتومانی متخلفین قانون هوای پاک خبر داد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ خواستار رفع نواقص و اصلاح قانون هوای پاک شد.
رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: رای نهایی در خصوص پرونده ترک فعل تعدادی از مدیران فعلی و وقت دستگاه‌های مختلف در حوزه اجرای قانون هوای پاک صادر شد.
رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: رای نهایی در خصوص پرونده ترک فعل تعدادی از مدیران فعلی و وقت دستگاه‌های مختلف در حوزه اجرای قانون هوای پاک صادر شد
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفت: از جمله اولویت‌های تبیین شده این است که در چشم انداز توسعه پایدار استان‌ها، موضوع محیط زیست مورد توجه جدی قرار گیرد.
ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری هفتگی گفت: در پرونده قانون هوای پاک برای ۵ مسئول دولت سابق قرار جلب به دادرسی صادر شده است.
یکی از نکات مهم گزارشی که مقصران و اهمال‌کاران قانون هوای‌پاک را معرفی کرده، ناشناخته ماندن اسامی مقصران است. درویش می‌گوید این موضوع یکی از ابهامات است: «اگر قرار است فردی مجازات شود، باید صراحتا اعلام شود، اما نمی‌شود که مدیر داخلی یک دستگاه را مقصر آلودگی هوا اعلام کرد بدون اینکه به نقش مخرب شهرداری‌ها اشاره کرد. در این لیست خبری از شهرداری‌های تهران، اصفهان، تبریز و مشهد نیست. شهر‌هایی که در این سال‌ها به‌شدت کیفیت هوا و ترافیک‌شان بدتر شده است.»
معاون عملیات پلیس راهور تهران گفت: سال گذشته ۲۰۷ هزار مورد اعمال قانون در بحث خودروهای سنگین داشته‌ایم.
معاون عملیات پلیس راهور تهران گفت: سال گذشته 207 هزار مورد اعمال قانون در بحث خودروهای سنگین داشته‌ایم.
بیش از ۶ سال از تصویب قانون هوای پاک می گذرد و به دلیل بی توجهی و قانون گریزی ۵ مسئول متهم و قرار جلب برایشان صادر شد.
در پی گزارش کمیسیون اصل نود و تحقیقات سازمان بازرسی کل کشور، دادستانی تهران کیفرخواست پرونده مسئولانی که در رابطه با اجرای قانون هوای پاک نسبت به تکالیف قانونی خود عمل نکرده‌اند را صادر کرد.
معاون هماهنگی امور استان‌های سازمان حفاظت محیط زیست از معرفی دستگاه‌های اهمال‌کار در حوزه قانون هوای پاک به معاونت حقوقی ریاست جمهوری خبر داد.
آصفری می‌گوید که بر اساس ماده ۲۳۴ قانون، از معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان محیط‌زیست شکایت کرده‌اند. همچنین ۴۰ نفر از نمایندگان امضاء کرده‌اند که معاون رئیس‌جمهوری باید در این زمینه پاسخ دهد. وزیر نفت هم به مجلس فراخوانده شده. حتی به رئیس‌جمهوری به دلیل اجرا نشدن قانون هوای پاک تذکر داده‌اند، اما نتیجه‌ای نداشته است.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به عدم اجرای ۲۰۰ حکم از قانون هوای پاک، گفت: عدم اجرای احکام مصداق ترک فعل است بنابراین ذی نفعان را به دستگاه قضایی معرفی کردیم.
در جلسه امروز هیأت دولت وزیر نفت برای ساماندهی مصرف انرژی و وزیر کشور به پیگیری جدی اجرای قانون هوای پاک ملزم شدند و رئیس‌جمهور خطاب به مسئولان اجرایی متذکر شد: مسائل روزمره، دستگاه‌ها را از اهداف اهداف اصلی و بلندشان غافل نکند.
عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: شاهد عدم اجرای قانون هوای پاک توسط دستگاه‌های دولتی هستیم و سازمان حفاظت محیط‌ زیست که خودش باید متولی باشد، از ۲۲ تکلیف قانونی ۱۲ مورد را اجرا کرده است.
جانشین رییس پلیس راهور فراجا با اشاره به اینکه نادیده گرفته شدن قانون هوای پاک در یک بازه زمانی کوتاه توسط صاحبان قدرت جای تأسف و تعجب فراوانیدارد، اظهار کرد: این روز‌ها میزان آلایندگی هوای تهران رکورد‌های چند ساله و چند دهه گذشته را شکسته است و تصمیم‌گیری درخصوص تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی، در واقع سعی بر سرپوش گذاشتن در میزان بالای آلایندگی خودرو‌های فاقد استاندارد است ودر صورتی که تدبیر اساسی و تلاش گسترده به این منظور صورت نگیرد، نفس شهر بند می‌آید و ریه‌های شهروندان از انواع آلاینده‌ها وذرات معلق انباشته خواهد شد.
جلسه شورای معاونین دیوان محاسبات برگزار شد و بر ورود دوباره به عدم اجرای قانون هوای پاک و بررسی دلایل آن تاکید شد.
رئیس جمهور گفت: در قانون هوای پاک، ۱۶۷ تکلیف برای دستگاه‌های مختلف تعیین شده که انتظار می‌رود همه بخش‌های اجرایی در قبال وظایف خود پاسخگو باشند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران توضیحاتی درباره قانو هوای پاک ارائه داد.
عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران گفت: امروزه با توجه به تجربه شهر‌ها و کشور‌های مختلف جهان، آلودگی هوا، مسئله پیچیده‌ای نیست؛ بسیاری از آن‌ها با کار علمی، پژوهشی و مطالعاتی و هماهنگی در برنامه ریزی موفق شدند که آلودگی هوا را برطرف کنند، تا کی قرار است این وضعیت تداوم داشته باشد؟ شهروندان از ما سوال می‌کنند چرا ما باید در یک هوای آلوده نفس بکشیم؟ آیا تا به حال به آمار مرگ‌های ناشی از هوای آلوده توجه کرده‌ایم؟ اینکه هوای آلوده چه مقدار ضرر و زیان را متوجه کشور می‌کند؟ تعطیلی راه حل نیست
سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست گفت: امیدوارم در بودجه ۱۴۰۲ برای اجرای قانون هوای پاک اعتبارات مناسبی به دستگاه‌ها تعلق بگیرد.
یک کارشناس آلودگی هوا ضمن تاکید بر اینکه دلیل عمده آلودگی هوای سال‌های اخیر توقف نوسازی و اسقاط خودرو‌های فرسوده است، می‌گوید تا زمانیکه نوسازی، کنترل جدی معاینه فنی و طرح‌های کاهش آلودگی هوا اجرا نشوند، کیفیت سوخت به حد مطلوب نرسد و مازوت‌سوزی حذف نشود و همچنین سایر اقداماتی که در قانون هوای پاک مطرح شده، انجام نشود، طبیعتا نباید انتظار هوای پاک را داشته باشیم. بحث نوسازی و از رده خارج شدن خودرو‌های فرسوده مهم‌ترین اقدامی‌ست که طی چند سال اخیر یا متوقف بوده یا به صورت کند اجرا شده است.
رئیس مجلس گفت: بر اساس ماده ۸ قانون هوای پاک یک موتور سیکلت ۲۰ ساله باید اسقاط شود، اما امروز مردم توان اسقاط و قدرت خرید یک موتور سیکلت ۴۰ میلیون تومانی را ندارند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ