رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به وجود صد‌ها دانشمند وشخصیت نام‌آور در حدفاصل رودخانه‌های اترک و جیحون در دوکشور و همچنین وجود مقبره «مختومقلی فراغی» شاعر پرآوازه ترکمن در ایران افزودند: این زمینه‌های فرهنگی را نباید دستکم گرفت.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سوابق همکاری‌های محیط زیستی ایران و ترکمنستان گفت: یکی از اثرات تغییرات اقلیمی بر کشورهای منطقه، بروز توفان‌های گرد و غبار است.
ایران در مقدماتی جام جهانی با دو تیم دیگر از آسیای میانه همگروه شده است.
حریفان ایران برای صعود به دور نهایی مقدماتی جام جهانی 2026 آمریکا مشخص شد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به وجود صد‌ها دانشمند و شخصیت نام‌آور در حدفاصل رودخانه‌های اترک و جیحون در دو کشور و همچنین وجود مقبره «مختومقلی فراغی» شاعر پرآوازه ترکمن در ایران افزودند: این زمینه‌های فرهنگی را نباید دست کم گرفت.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان، ایران و ترکمنستان را خویشاوند و دارای اشتراکات فرهنگی بسیار خواندند.
رییس آژانس حمل و نقل و ارتباطات وابسته به کابینه وزرای ترکمنستان ضمن تقویت حضور آن کشور در تکمیل زنجیره کریدور شمال-جنوب از پیگیری برای راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی دو کشور خبر داد.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: علاوه بر روابط دوجانبه، درباره همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه مذاکره شد. مصمم هستیم همکاری‌های خود را ذیل سازمان‌های منطقه و فرامنطقه گسترش دهیم.
رئیس جمهور کشورمان در جریان نشست خبری مشترک با رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان گفت: میزان روابط فعلی را کافی نمی‌دانیم و معتقدیم باید سطح روابط توسعه پیدا کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع ترانزیت کالا و انرژی میان ایران و ترکمنستان و کشورهای منطقه با توجه به شرایطی که حاکم شده، بسیار حائز اهمیت بوده و یک فرصت محسوب می‌شود.
وزیر نیرو گفت: هم‌اکنون ایران ظرفیت تبادل ۵۰۰ مگاوات برق را با کشور ترکمستان دارد و با احداث خط جدید مرو – سرخس حجم تبادلات برقی بین دو کشور به بیش از دو برابر افزایش می‌یابد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر فعال سازی توافق نامه ترانزیتی عشق آباد و تردد روزانه ۶۰۰ واگن در مرزهای سرخس و اینچه برون از تدوین سند جامع حمل و نقلی جامع بین ایران و ترکمنستان خبر داد.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر بهینه‌سازی مصرف سوخت با توسعه حمل‌ونقل ریلی در کشور، از مذاکرات ایران و ترکمنستان برای توسعه حمل‌ونقل ریلی خبر داد.
رئیس‌جمهور ترکمنستان می‌گوید در آینده گذرگاهی احداث می‌شود که کشورهای ایران، عراق، ترکیه و ترکمنستان را به هم وصل می‌کند.
مشهد ـ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مراودات با کشور ترکمنستان در حوزه حفاظت محیط زیست و مسائل مرتبط با آن تقویت می‌شود.
هیئت ایرانی در دومین روز برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در کشور ترکمنستان در نشست‌های جداگانه‌ای با مدیران شرکت‌های ترکمن‌گاز، ترکمن‌نفت و ترکمن‌شیمی حضور یافت.
چهاردهمین نمایشگاه اختصاصی ایران در ترکمنستان با حضور بیش از ۱۰۰ شرکت ایرانی اعم از دولتی و خصوصی امروز و فردا هم دایر است.
معاونان وزارت خارجه ایران و ترکمنستان درباره موضوعات کنسولی از جمله روادید، زندانیان، همکاری‌های انتظامی، همکاری های حقوقی و مرزی و مسائل گمرکی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
مشهد ـ سفیر ایران در ترکمنستان گفت: براساس یادداشت تفاهمی که بین ایران و ترکمنستان به امضا رسید مقرر شد کمیته ای برای کمک به برطرف کردن اختلافات بازرگانان و مسائل ترانزیتی دو کشور تشکیل شود.
در دیدار علی‌اکبر محرابیان با وزیر امور خارجه ترکمنستان، بر توسعه و تقویت همکاری‌های تهران – عشق‌آباد در زمینه افزایش تعاملات آب و انرژی تاکید شد.
مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور از ساری و جاری بودن تردد در ۳ مرز از ۴ مرز ایران و ترکمنستان خبرداد.
وزیر نیرو در گفت‌وگوی برخط با وزیر انرژی ترکمنستان با اشاره به لزوم افزایش میزان مناسبات دو کشور، بر توسعه همکاری‌های فی مابین در حوزه انرژی تأکید کرد.
عضو کمیسیون انرژی گفت: سوآپ گاز را می‌توانیم از روسیه و ترکمنستان انجام دهیم. این کشور‌ها عضو سازمان همکاری شانگ‌های هستند و در منطقه  اوراسیا واقع شده اند، همکاری با آن‌ها می‌تواند منافع ما را تأمین کند و مزیت‌های زیادی برایمان دارد. با توجه به اینکه الان تحت تحریم هستیم، این روابط می‌تواند در بخش تجارت و اقتصاد کمک کننده باشد و به خنثی سازی تحریم‌ها بپردازد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و معاون وزیر راه و شهرسازی، از تعدیل تعرفه‌های سنگین ناوگان ترانزیتی توسط دولت ترکمنستان خبر داد.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با معاون رئیس کابینه وزرا ترکمنستان در امور کشاورزی، محیط زیست و دیپلماسی آب دیدار و گفت‌وگو کرد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ