سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که «متن توافق احتمالی نیاز به تصویب در مجلس ندارد، اما گزارش دولت از رفع تحریم‌ها باید در مجلس بررسی شود» گفته است: متن برجام هم در دوره قبل به رأی گذاشته نشد. در واقع در مجلس نهم اجازه داده شد که برجام مورد اجرا قرار گیرد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
وزیر خارجه امریکا درباره برجام گفت: هم اکنون مذاکرات احیای برجام و هسته‌ای وجود ندارد / قطعا هرتوافقی با ایران باید اهداف امنیتی ما را حفظ کند و منافع ما را برآورده سازد.
کاردار ایران در لندن گفت: ما محتاطانه خوشبین هستیم که این توافق در آینده نزدیک محقق شود. وی تصریح کرد که هرگونه توافقی مستلزم «یک متن عینی روی میز است تا درباره آن صحبت و امضاء شود.»
کاردار ایران در لندن گفت: ما محتاطانه خوشبین هستیم که این توافق در آینده نزدیک محقق شود. وی تصریح کرد که هرگونه توافقی مستلزم «یک متن عینی روی میز است تا درباره آن صحبت و امضاء شود.»
پس از سال‌ها خصومت‌های تلخ و تشدید بحران‌ها در منطقه اکنون عصر دیپلماسی و خرد فرا رسیده است.
این احتمال مطرح است که دولت بایدن صرفا با فرض بازگشت به برجام هنوز امید به اجتناب از رای گیری کنگره دارد. در نتیجه کاخ سفید ممکن است استدلال کند که آن‌ها متن توافق را جهت بررسی تایید کنند درحالیکه دوباره هیچ نیازی به رای گیری کنگره نباشد.
عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: متاسفانه در متن موجود، راستی‌آزمایی رفع تحریم‌های امریکا به خود امریکا سپرده شده است و در بند ۱۸ ضمیمه سوم این پیش‌نویس توافق احتمالی تاکید شده است که امریکا برای راستی‌آزمایی رفع تحریم، صرفا یک بیانیه می‌دهد و همین امر راستی‌آزمایی تلقی خواهد شد.
مشاور هیات مذاکره کننده ایران در مذاکرات رفع تحریم ها گفت: مهم برای ایران این است که توافق احتمالی هیچ گونه نکته مبهمی نداشته باشد.
پیش از این ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها خبر داده بود.
پیش از این ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها خبر داده بود.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها به هماهنگ کننده خبر داد.
فعال سیاسی اصولگرا گفت: دولت سیزدهم در امتداد تلاش‌های آقای روحانی وارد مذاکره شد و متنی که تهیه شد متممی بر متن توافقنامه قبلی است و اگر دولت سیزدهم توانسته باشد امتیازاتی را بگیرد این نتیجه یک اجماع عمومی دولتمردان ما در دولت گذشته و فعلی است که توانستند به این نتایج برسند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در هیچ جای قانون تصریح نشده که باید متن توافق به صحن آید بلکه ماده ۷ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها می‌گوید که کمیسیون امنیت ملی بعد از بررسی گزارش وزارت خارجه درباره عملکرد طرف مقابل در لغو تحریم ها، گزارشی به صحن علنی ارائه کرده و مجلس روی این گزارش اظهار نظر می‌کند و نه روی متن توافق.
کنعانی مقدم گفت: عمر توافق جدید تقریبا ۵ سال بیشتر نیست و قاعدتا بعد از ۵ سال امکان دارد تغییراتی در تعهدات انجام شود.
کشور‌های اروپایی با رد برخی خبر‌ها درباره افشای جزئیات توافق احتمالی احیای برجام، تأکید کردند که مقام‌های اروپایی و آمریکایی در حال بررسی واکنش ایران هستند.
اما آنچه در این میان رخ داد وحدت مواضع اعلامی از سوی اکثر نمایندگان و مسئولان در مورد موضوعات بیان شده در این جلسه غیرعلنی بود البته به جز یک مورد که تاحدی به محل سوال و حتی حاشیه سازی تبدیل گردید.نکته جالب توجه این است که در هنگام تصویب «برجام» در مجلس «نهم» در مهرماه 1394 هم برخی از حاشیه ها برای تصویب این توافق به وجود آمد.
نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی اعلام کرد که طرفین به پایان مذاکرات رسیده اند؛ یا شکست یا توافق. اولیانوف با بیان اینکه در آینده هیچ مذاکره طولانی مدتی وجود نخواهد داشت، تصریح کرد که ایران ممکن است اصلاحاتی را برای متن نهایی به غرب پیشنهاد کند.
ساداتیان توافق و احیای برجام را نیاز همه طرف‌ها می‌داند اما معتقد است که آنچه فعلا روی میز است توافقی مطلوب طرف اروپایی‌ خواهد بود.
روشن است که ایران هنوز نسبت به نهایی بودن آنچه روی میز در وین قرار دارد مطمئن نیست و شاید ادامه بحث درباره برخی اختلافات از جمله بر سر سوالات پادمانی آژانس را ضروری بداند. از این رو تعیین تکلیف برخی طرف‌ها برای مذاکرات با اعلام اینکه متن نهایی روی میز است چیزی از واقعیت و جدی بودن بحث کم نمی‌کند.
امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: همه طرف‌ها برای دستیابی به متن نهایی توافق اراده و جدیت داشته باشند.
گرچه هنوز امکان قضاوت قطعی در مورد نتایج حاصل از گفتگوها وجود ندارد اما مذاکرات انجام شده طی 5 روز گذشته را با توجه به توقفی که در گفتگوها ایجاد شده بود، می‌توان حرکت به سمت جلو اما با روندی کند ارزیابی کرد.
یک مقام وزارت امور خارجه در واکنش به ادعای نشریه وال استریت ژورنال مبنی بر احتمال آماده شدن متن نهایی توافق در وین گفت: هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم.
شرکت نفت و گاز دولتی "کازمونای‌گاز" قزاقستان ناچار شد با تخفیف برای فروش نفت خود که از طریق شبکه خط لوله روسیه حمل می‌شود، موافقت کند.
یک کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از لغو عرضه خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی در بورس کالا از سوی وزارت صمت، اظهار کرد: چرا وزارت صمت به نظر کارشناسان توجهی ندارد؟
در فاصله حدود ۴۰ روز مانده تا مسابقات جهانی کشتی آزاد، ستاره‌های کشتی ایران فشار سنگینی را در تمرینات متحمل می‌شوند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ