گزارش بررسی وضعیت حقوق بشر در ایسلند از سوی ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
سمنان- رئیس کل دادگستری استان سمنان از دستگیری چهار مامای غیرمجاز در شهرستان شاهرود خبر داد و گفت: این افراد سقط جنین عمدی انجام می‌دادند.
صدور مجوز سقط درمانی (قانونی) دارای شروطی است؛ سن بارداری نباید بالاتر از ۱۹ هفتگی (۴ ماه از لقاح) باشد و در صورتی که سن بارداری بالاتر از این حد باشد حتی با وجود احراز ناهنجاری در جنین، امکان صدور مجوز سقط وجود ندارد.
رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: در سال گذشته هزار و ۴۳۷ شکایت با موضوع سقط جنین از سوی اشخاص حقیقی به قوه قضائیه واصل شد.
به گفته جعفری بر اساس قانون، تصمیم‌گیرنده نهایی برای صدور مجوز یا عدم جواز سقط، قاضی ویژه کمیسیون است و پزشک قانونی و پزشک متخصص تنها ارائه‌دهنده توضیحات لازم در خصوص ناهنجاری جنینی یا بیماری مادر و میزان خطر جانی ناشی از این بیماری به قاضی هستند. قاضی با بررسی پرونده و توضیحات ارائه‌شده، برمبنای شرایط موجود و وجود یا عدم وجود حرج مادر (در موارد جنینی) یا خطر جانی مادر (در موارد مادری) رأی خود را صادر می‌کند.
معاون رئیس جمهور گفت: زنان کشورهای غربی در مسئله پرداخت دستمزدشان عمدتاً با پایمال شدن حقوقشان مواجه می‌شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه خطر سقط جنین در زنان بالای ۳۵ سال بیشتر است، گفت: طبق تحقیقات و مشاهدات بالینی به نظر می‌رسد، سن بالا خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد.
بررسی تحقیق نشان داد که در مقایسه با مصرف کم، مصرف زیاد میوه ممکن است با کاهش ۶۱ درصدی خطر سقط جنین همراه باشد. برای محصولات لبنی این کاهش ۳۷ درصد، برای غلات ۳۳ درصد، برای غذاهای دریایی و تخم مرغ ۱۹ درصد است.
به طور میانگین سالانه ۳۵۰ هزار تا ۵۳۰ هزار مورد سقط جنین در کشور انجام می‌شود که از این میزان حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار مورد مجوزدار است و توسط پزشکی قانونی انجام می‌شود. حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار مورد هم سقط غیرارادی است و بقیه آن سقط غیرقانونی و جنایی است که شامل دو دسته می‌شود.
قیمت دارو‌ها مثل دلار بالا و پایین می‌رود. قیمت یک بسته قرص سقط جنین در یک ساعت می‌تواند صعود و نزولی تا ۱۰۰ درصد قیمت داشته باشد؛ بسته‌هایی با ۱۰ عدد قرص برندی با نام اختصاری «ف» که تنها محصول موجود در بازار است و بسیار محبوب و پرفروش.
محل فعالیت مطب مامایی متخلف با موضوع سقط جنین در سطح شهر تبریز شناسایی و پلمب شد.
سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: در تلقی عمومی جامعه نسبت به سقط جنین این است که تا زمانی که روح در جنین دمیده نشده باشد، سقط اشکالی ندارد در حالی که براساس فتوای مراجع جنین چه یک هفته باشد و چه سه یا چهار ماه انسان محسوب می‌شود و سقط آن حکم قتل نفس را دارد و حرام شرعی و گناه کبیره است.
یک پزشک متخصص زنان براساس شواهد و اطلاعات خودش می‌گوید: اغلب کسانی که به دنبال سقط جنین هستند، با مشکلات اقتصادی و اجتماعی روبه‌رو هستند، مسائل اقتصادی مشخصا روی تصمیم برای فرزندآوری تاثیر می‌گذارد، خانواده‌هایی هستند که تمایل دارند فرزند داشته باشند، اما نگرانی‌های مالی مانع از این تصمیم می‌شود و در صورت بارداری ناخواسته به دنبال سقط هستند.
مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان با بیان اینکه عمده سقط جنین‌های غیرقانونی در خانه‌ها و از طریق قرص‌های خونریزی‌دهنده انجام می‌شود، گفت: در صورت انجام سقط جنین غیرقانونی از سوی پزشک، پروانه کسب وی باطل می‌شود.
پدرام پاک آئین در برنامه گفتگوی ویژه خبری، اظهار داشت: با توجه به اینکه سقط جنین جرم انگاری شده است، وزارت بهداشت نیز برنامه‌هایی برای برخورد با سقط عمدی در دستور کار قرار داده است.
ناهید خداکرمی، ماما و فعال زنان درباره آمار‌های نگران‌کننده سقط‌جنین که رئیس دولت سیزدهم به آن اشاره کرده گفت: آمار‌ها درست نیست و ما بار‌ها منبع این آمار و ارقام را خواسته‌ایم. متاسفانه امثال افرادى که به رئیس‌جمهور توصیه مى‌کنند با یک برنامه کامپیوترى و هوش مصنوعى مشکلات اقتصادى کشور را حل کنند درحوزه جمعیت نیز در حال ارائه آدرس غلط هستند.
صحبت‌های پاک آئین سخنگوی وزارت بهداشت را در خصوص اقدامات این وزارت خانه در خصوص جلوگیری از سقط جنین در کشور را مشاهده می‌کنید.
رئیس جمهور در این جلسه موضوع جمعیت را از جمله موضوعات کلیدی و محوری کشور عنوان کرد و با اشاره به فرصت بسیار کوتاه برای عبور از بروز مشکل جمعیتی، بر ضرورت توجه و اقدام جدی دستگاه‌های مسئول نسبت به وظایف خود در این باره تأکید کرد.
با خودکشی این پزشک معلوم شد که وی پس از عمل سقط جنین مرگبار روی بیمارش به‌شدت متاثر و دچار عذاب وجدان شده بود. همچنین وی به‌خاطر اتهامی که در برابر آن قرار گرفته و می‌بایست در دادسرای جنایی تهران حاضر می‌شد، دچار استرس زیادی شده بود و همه این‌ها باعث شده بود که تصمیم هولناکی بگیرد و به زندگی خودش پایان بدهد.
رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گفت: به زعم کارشناسان، قانون جوانی جمعیت در موضوع مقابله با سقط، به اصلاح نیاز دارد.
مشاور عالی وزیر کشور با اشاره به ساختار فراماسونری و تلاش قدرت‌های جهانی برای تحدید جمعیت ایران افزود: ۷۰ سال پیش مساله تحدید جمعیت مطرح شد. قدرت‌های جهان معتقدند اگر رشد جمعیت ادامه یابد، جمعیت دنیا در سال ۲۱۰۰ به ۱۸ میلیارد نفر می‌رسد، مسلما امکانات رفاهی و غذا و آب برای این میزان جمعیت نخواهیم داشت و گرمایش زمین اتفاق می‌افتد، بر همین اساس آن‌ها رشد جمعیت را تحت کنترل درآورده‌اند، در حالی که این نگاه غلط است و مسلما اگر جمعیت بالا باشد، می‌توان امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز را فراهم کرد.
مدیر مرکز تخصصی مردمی نفس در گلستان با اشاره به اینکه راه‌های دستیابی به جمعیت مطلوب پیش‌بینی شده که تسهیل‌گری ازدواج و کاهش سن باروری را از جمله آن‌ها است، بیان کرد: ما در کنار کاهش جمعیت با سقط جنین به‌عنوان یک معضل اجتماعی روبه‌رو هستیم.
تقریباً همه نامزدهای جمهوری خواه موافق تصمیم دادگاه برای لغو سقط جنین هستند و تقریباً همه نامزدهای دموکرات مخالف آن هستند.
هرکس عالما عامدا به واسطه ضرب یا اذیت و آزار زن حامله، موجب سقط جنین او شود، علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص حسب مورد به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهد شد». این ماده قانون افراد را به طور عام خطاب قرار داده و به ارکان مادی و معنوی این جرم اشاره کرده است؛ اما در مواد قانونی دیگر به افرادی که به طور مشخص با امور مربوط به پزشکی سروکار دارند و اسباب و وسایلی که می‌تواند سقط جنین را فراهم آورد، پرداخته است.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: پیروزی انقلاب به گوش به فرمان بودن رهبری بود؛ مسئولی که امروز گوش به فرمان رهبری نباشد مسئول ما نیست و اگر پشتیبان ولی فقیه نباشیم محکوم به شکست هستیم.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ