دانشمندان می‌گویند پنج اسکلت یامنا، همراه با ۱۹ اسکلت دیگر از نمونه بزرگتر، نشانه‌هایی از اسب‌سواری را نشان می‌دهند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
باستان‌شناسان در تپه‌ای آفتابی در جنوب شرق ترکیه قدیمی‌ترین پناهگاه مذهبی شناخته شده در جهان را پیدا کرده‌اند. پناهگاهی که درباره چگونگی ساخته شدنش سوال‌های زیادی وجود دارد و محققان کم‌کم دارند به اسرار آن ...
دانشمندان می‌گویند با بررسی استخوانی از 1.45 میلیون سال پیش احتمالاً به اولین شواهد هم‌نوع‌خواری در انسان‌ها رسیده‌اند.
به گفته کارشناسان، این کشف اهمیت این اشیاء را برای افرادی که با آن‌ها دفن شده‌اند و همچنین توجه به جزئیات در ظاهر مردمی را که هزاران سال پیش در جنوب ولز زندگی می‌کردند به نمایش گذاشته است.
محققان می‌گویند کاوش‌های اخیر در پناهگاه سنگی ریم‌راک درا (Rimrock Draw) نزدیک رایلی، اورگان منجر به کشف یافته‌های هیجان‌انگیزی شده است.
این استخوان‌ها، نخستین شواهد تأیید شده از دوقلوزایی در حدود هشت هزار سال قبل را نشان می‌دهند؛ مادر احتمالا زایمان بسیار سختی داشته است و جان خود را در هنگام زایمان از دست داده است. یکی از قل‌ها در رحم مادر باقی مانده و نوزاد دیگر نیز مرده بدنیا آمده است.
جوان‌ترها که یادشان نیست. آن زمان خوردن این غذا برای خودش آدابی داشت.
شاید انتظار داشته باشیم که قدیمی‌ترین گنجینۀ طلایی جهان در جایی مثل سومر یا مصر کشف شده باشد؛ اما در واقع شهر وارنا در کشور بلغارستان جایی است که این کشف حیرت‌انگیز در آن اتفاق افتاد.
آبگوشت، محصول زندگی یکجانشینی است و کباب، خوراک زندگی کوچ‌نشینی و کوچندگان تنها هنگامی که به مقصد نهایی می‌رسیدند، فرصت و شرایط بارگذاشتن آبگوشت را می‌یافتند.
در بین صد‌ها شیء ۶ هزارسالۀ یافت شده در «غار گنج‌ها» در فلسطین، ۱۰ تاج برنزی هم وجود داشت که قدیمی‌ترین تاج‌های شناخته شده در دنیا به حساب می‌آیند.
خانه‌های دراز نوعی از خانه‌های تاریخی در شمال اروپا هستند که از یک اتاق طولانی تشکیل می‌شده‌اند؛ اتاقی که طول آن گاهی به بیش از سی متر می‌رسیده است.
تصور دانشمندان بر این است که گونه طاعون که به اواخر عصر نوسنگی و عصر برنز بازمی‌گردد، به احتمال زیاد در حدود سال ۴۸۰۰ پیش از میلاد توسط انسان‌هایی به اوراسیا آورده شده و از آن‌جا به اروپای مرکزی و غربی راه یافته است.
محققان امیدوارند ارائه تصویر این مرد باستانی بتواند درک بهتری برای باستان‌شناسان درباره نحوه تکامل انسان در طول زمان ایجاد کند.
نخستین مدرک سرطان مربوط به یکی از خویشاوندان اولیه انسان است که حدود ۱.۷ میلیون سال پیش می‌زیسته است. این فرد از گونه‌ی Paranthropus robustus یا Homo ergaster، در استخوان انگشت پای چپ خود یک تومور بدخیم داشته است.
گربه‌ها فقط به راه رفتن روی سفال اکتفا نمی‌کنند. مورد جالب‌تری که از ردپای گربه پیدا شد به سال ۲۰۱۳ و کشور کرواسی برمی‌گردد. در این سال یک کتاب قرون وسطایی مربوط به قرن پانزدهم میلادی در این کشور کشف شد که اثر راه رفتن یک گربه روی آن به جا مانده بود.
تلسکوپ جیمز وب قدیمی‌ترین کهکشان‌های رصدشده را در فاصله ۱۳ میلیارد سال نوری کشف کرد.
این چهار کهکشان با نام‌های JADES-GS-z۱۲-۰، JADES-GS-z۱۱-۰، JADES-GS-z۱۰-۰ و JADES-GS-z۱۳-۰ شناخته شده‌اند. دانشمندان می‌گویند قدمت این کهکشان‌های کشف‌شده بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون سال پس از مه‌بانگ در بیش از ۱۳ میلیارد سال پیش است؛ یعنی زمانی که جهان تنها دو درصد از سن کنونی خود را داشت.
باستان‌شناسان پیشتر صومعه‌ای باستانی متعلق به مسیحیان را در جزیره سینیه کشف کرده بودند که قدمت آن به پیش از هزار و ۴۰۰ سال قبل و سال‌های پیش از اسلام برمی‌گردد. شهر مروارید دقیقاً در جنوب این صومعه قدیمی قرار دارد و وسعت آن حدود ۱۲ هکتار برآورد شده است.
قدمت این تسبیح به قرن هشتم یا اوایل قرن نهم بازمی‌گردد که بطور قابل‌توجهی قدیمی‌تر از تسبیح‌های ساخته‌شده از استخوان‌های ماهی کاد هستند که در کلیسای کوچک قرون وسطایی نزدیک در چوینگتون، همچنین در نورثامبرلند، یافت شدند.
محققان پژوهش جدید از روی تصویر سی‌تی‌اسکنِ جمجمه این ماهی، آرواره و دندان‌هایش، توانسته‌اند طول آن را بینِ ۶ تا ۸ اینچ تخمین بزنند. دانشمندان تصور می‌کنند که این ماهی به محضِ مردن در رسوباتی که اکسیژن کمی در آن‌ها وجود داشته است، مدفون شده است. این محیط‌ها فروپاشی بافت‌های نرم بدن را کند می‌کنند.
گفته می‌شود که بزرگترین مومیایی کشف شده در این محوطه متعلق به مردی به نام «خنومجِدِف» - یک موبد، بازرس و سرپرست اشراف - است.
این شهر قدیمی‌ترین و مهم‌ترین شهری است که در ساحل شرقی اقصر کشف شده شهری که ساختمان‌های مسکونی و دو برج برای نگهداری کبوتر‌ها را در خود جای داده است.
تپه چمن لیلان در بخش لیلان در جنوب شرق دریاچه ارومیه و در جنوب غربی‌ترین نقطه استان آذربایجان شرقی واقع شده است. این محوطه در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ۳۰۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد که قدمت این سرپرتابه‌ها به ۱۵ هزار و ۷۰۰ سال پیش بر می‌گردد. به این ترتیب آن‌ها حدود سه هزار سال قدیمی‌تر از سرپرتابه‌هایی هستند که پیش از این در قاره آمریکای شمالی کشف شده بود.
باستان شناسان موفق شدند قدیمی‌ترین نقشه آسمان شب را که متعلق به هیپارخوس است، در پس زمینه یک نسخه خطی قرون وسطایی کشف کنند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ