مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه مجلس را در خصوص «عدم صلاحیت دیوان عدالت در رسیدگی به مصوبات شورای عالی انقلاب و شورای عالی فضای مجازی» تایید نکرد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
این دومین بار است که هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به برگزاری انتخابات مجلس به صورت تناسبی در تهران ایراد گرفته، اما نمایندگان در صحن مجلس همچنان بر مصوبه خود اصرار می‌کنند.
اعضای هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام رفع مغایرت مصوبه «طرح حمایت از گزارشگران فساد» در جریان اصلاحات صورت گرفته از سوی مجلس شورای اسلامی را پذیرفتند.
در گزارش پیش رو به روایت فراز و نشیب طرح تناسبی شدن انتخابات پرداخته‌ایم که با وجود تایید شورای نگهبان ۲ بار از جانب هیات عالی نظارت مجمع تشخیص رد شد تا با اصرار نمایندگان این بار از هیات عالی نظارت خارج شده و به صحن مجمع برود.
رئیس کمیسیون امور داخلی و شورا‌ها در مورد اینکه چرا علیرغم تایید شورای نگهبان، هیات نظارت این ایرادات را گرفته گفت: شورای نگهبان از نظرقانون اساسی واحکام شرع طرح را مورد بررسی قرارداده وتایید کرده، ولی مجمع با توجه به سیاست‌های کلی آن را تایید نکرده است ضمن اینکه شورای نگهبان و هیات عالی نظارت مجمع تشخیص در ماهیت کلی با یکدیگر تفاوت دارند.
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس گفت: امروز ایرادات شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبه مجلس درباره برگزاری انتخابات تناسبی در تهران را مرتفع کردیم.
یکی از دلایل نادران برای ورود به انتخابات ریاست مجلس، در رأس امور نبودن مجلس است. او معتقد است که هرسال جایگاه مجلس در ایفای این وظیفه تنزل پیدا کرده است تا جایی که اعضای هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت، بدون داشتن آئین‌نامه مصوب و تعیین حدود اختیارات مطالبات‌شان را به مسئولان مجلس دیکته می‌کنند.
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس بیان کرد: در این نامه قرار است به موضوع شفافیت هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بپردازیم.
در شرایطی که این روزها بازار خودرو به شدت نیاز به عرضه دارد، وزارت صمت دست به کار شده و با ارسال لایحه ای به هیات دولت، تلاش دارد تا جاده مخصوص برای واردات خودروهای کارکرده، هموار شود. این در حالی است که چند هفته قبل، هیات عالی نظات در مجمع تشخیص مصلحت، با این نوع واردات مخالفت کرده بود.
مصباحی مقدم با تأکید بر اینکه ایراد هیئت عالی نظارت مجمع به مصوبه واردات خودرو شکلی است و مجمع به‌هیچ‌وجه با اصل واردات خودرو مخالفتی ندارد، گفت: دولت این اختیار را دارد که بدون اخذ مجوز از هیچ یک از مراجع از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام آیین‌نامه واردات خودرو را تدوین و اجرایی کند و هیچ مانعی در این رابطه وجود ندارد.
هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلت نظام، اگر بر حمایت از تولید خودروی داخلی تاکید دارند، پس نباید با واردات خودرو موافقت می‌کرد و حال اگر موافق واردات خودروست، پس دلیل مخالفت با واردات خودرو با عمر کمتر از پنج سال چیست؟
هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام «بندالحاقی۱۰ تبصره۱۱» و «بند الحاقی۵ تبصره۸» و «بند ل تبصره۹» را مغایر با سیاستهای کلی نظام قانونگذاری تشخیص داد.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نادران اظهار کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه بودجه دخالت ندارد، تصمیمات هیات عالی نظارت هم براساس بند ۲ اصل ۱۱۰ است که نباید مصوبات مجلس شورای اسلامی مغایرتی با سیاست‌های کلان داشته باشد و آن هم از طریق شورای نگهبان ارسال می‌شود یعنی ارتباطی با مجمع تشخیص ندارد و حتما شورا باید به مجلس ارائه دهد.
رئیس مجلس گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه بودجه دخالت ندارد و تصمیمات هیات عالی نظارت هم اینگونه است که نباید مصوبات مجلس مغایرتی با سیاست‌های کلان داشته باشد.
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اقدامات هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که چرا هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام جلوتر از شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس در لایحه بودجه نظر می‌دهد؟
در جلسه هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبه «ساماندهی کارکنان دستگاه های موضوع ماده ۲۹» بررسی شد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی هیات عالی نظارت مجمع تشخیص را به عنوان شورای نگهبان دوم تعبیر کردند و جایگاه این هیات کجاست؟ گفت: بارها صحبت کردم و ممکن در کیفیت رسیدگی این هیات نکاتی باشد ولی جایگاه این هیات، قانونی است و باید توجه کنیم براساس قانون اساسی وقتی سیاست کلی از طرف رهبری ابلاغ می شود باید مبنای عمل قرار گیرد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان درباره مصوبه اخیر هیئت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: تا به امروز هیئت محترم عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نمی‌تواند مستقیم به مصوبات مجلس ورود کند هر نظری که دارد باید در اختیار شورای نگهبان قرار دهد و مجلس نیز مصوبات خود را به شورای نگهبان ارسال می‌کند و فقط نظر شورای نگهبان برای مجلس لازم‌الاجرا است.
مصباحی مقدم گفت: هیات عالی نظارت می خواهد از کمیسیون های مجمع تشخیص برای تقویت کار خود کمک بگیرد و آنچه که نهایتا اهمیت پیدا می کند اظهار نظر عالی نظارت است نه اظهار نظر کمیسیون های مجمع تشخیص مصلحت نظام.
هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل جلسه داد و مصوبه مجلس درباره «بانک مرکزی جمهوری اسلامی» را بررسی کرد و موادی از آن را مغایر سیاست‌های کلی تشخیص داد.
هادی طحان‌نظیف؛ سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح شفافیت قوای سه‌گانه نیز برای چندمین‌بار در شورای نگهبان بررسی شد. البته شورا در ابتدا نسبت به این مصوبه ایرادات زیادی داشت که همه موارد در رفت و برگشت‌های قبلی مرتفع شد به جز یک مورد که در ارتباط با شفافیت آرای هیئت عالی نظارت و مجمع تشخیص مصلحت بود که مغایرت اصل ۱۱۲ قانون اساسی است و مجلس همچنان به این مسئله اصرار دارد. همچنین هیئت عالی نظارت نیز این مصوبه را از جهات مختلف مغایرت با سیاست‌های کلی اعلام کرده بود که شورا این موارد را به مجلس ابلاغ کرده است.
هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مصوبه اصلاحی مجلس درباره شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی اعلام کرد: مغایرت‌های ابلاغ شده به مجلس در مواد یک تا ۴ مصوبه قبلی، در مصوبه اصلاحی جدید همچنان به قوت خود باقی است.
هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبه اصلاحی مجلس در خصوص طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه های اجرایی و سایر نهادها را مورد بررسی قرار داد.
منابع فلسطینی شامگاه دوشنبه از درگیری بین فلسطینی ها و نظامیان صهیونیست در جنین خبر دادند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی، هیات وزیران، شوراهای اسلامی شهر و روستا مشروح مذاکرات خود را منتشر کنند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ