عضو  هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: قیمت بسیاری از کالاهای اساسی سر به فلک کشیده و لازم است دولت نرخ تورم را کنترل کند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
علم‌الهدی گفت: امروز تورم کالاهای اساسی طوری است که یک خانواده نمی‌دانند آیا فردا هم می‌توانند همین ناهار امروزشان را بخورند یا نه. دولت باید این دو مشکل را حل کند. یکی از عواملی که باعث ایجاد این مشکلات شده، برخی حرکت‌های ارادی اقتصادی است. وقتی برای ریشه‌کن کردن فقر، درآمد کارگران و کارمندان را افزایش می‌دهیم، هزینه تولید هم افزایش می‌یابد و قیمت محصول بالا می‌رود و گرانی غیر قابل کنترل ایجاد می‌شود لذا باید اصلاح شود.
شفافیت در دو دولت خاتمی و روحانی قابل مقایسه با دو دولت دیگر نبوده و نیست. شفافیت کمک زیادی می‌کند که تخصیص منابع و صرف پول و بودجه، منطقی و عقلایی انجام شود و در نتیجه کارایی اقتصادی بهتر شود و با منابع مشخص مالی خروجی‌های بهتری به دست آید.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در خرداد ماه تورم کاهش چشمگیری خواهد داشت، گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم کنترل تورم است.
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به سیاست‌های دولت مبنی بر کنترل تورم و احتمال اعمال فشار بیشتر بر قیمت‌ها و کنترل نرخ‌های فروش شرکت‌های بزرگ به‌نظر می‌رسد که دولت نمی‌خواهد بورس به‌صورت بی‌محابا رشد کند.
وقتی دولت، خود عامل ایجاد تورم است چگونه می‌خواهد تورم را کنترل کند؟ امیدواریم دولت بتواند تورم را کنترل کند که با توجه به بودجه‌ای که دولت برای امسال بسته، کنترل تورم بعید به نظر می‌رسد چرا که دولت برای تامین بودجه نیازمند فروش ارز است و ارز فروشی یعنی گرفتن مالیات از جیب کارگران و بازنشستگان. دولت اگر مصوبه افزایش ۲۷ درصدی حداقل دستمزد را لغو کند، درواقع به خود کمک کرده، چون اگر نتواند تورم را کنترل کند و حقوق کارگران را ترمیم نکند، شاهد گسترش اعتراضات کارگران و بازنشستگان در سطح کشور خواهیم بود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: تیم اقتصادی دولت نیاز به آچارکشی اساسی دارد و نیاز است اقدامات تیم اقتصادی دولت به خوبی رصد و ارزیابی شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: تیم اقتصادی دولت نیاز به آچارکشی اساسی دارد و نیاز است اقدامات تیم اقتصادی دولت به خوبی رصد و ارزیابی شود.
عبدالناصر همتی نوشت: برای کنترل تورم و نرخ ارز، دولت بایستی در کنار سایر اقدامات لازم، برای کاهش انتظارات تورمی و معکوس کردن روند رشد سهم پول در نقدینگی نیز چاره جویی جدی بکند.
رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس گفت: دولت برای کنترل تورم باید برنامه‌های مدونی داشته باشد و حتماً باید این برنامه‌ها را اعلام کند.
هیچ‌ کدام از مدیران دولتی چک سفید دریافت نکردند که به صورت مستمر در دولت و در دستگاه‌ها حضور داشته باشند، بلکه به صورت مستمر در معرض ارزیابی هستند. اگر ببینم فردی توان یا صلاحیت خدمت جهادی به مردم را ندارد، طبیعی است که با نیروی با انگیزه و متخصص دیگری جابجا ‌شود.
مسعود نیلی با یادآوری عدم جامعیت این طرح و همراه نشدن آن با اقداماتی که برای موفقیت آن لازم است گفت که اجرای این مصوبه دولت را در جایگاه متناقضی قرار می‌دهد چرا که دولت درحالی‌که باید تورم را کنترل کند، همزمان از این تورم منتفع می‌شود.
دولت موجود فاقد نظریه اقتصادی است، بدترین کار‌های دولت‌های قبل را تکرار می‌کند، بدون اینکه به تبعات آن‌ها واقف باشد. در این مدیریت حداقل‌های صلاحیت علمی و حرفه‌ای اداره اقتصاد کشور دیده نمی‌شود. برای اثبات این ادعا کافی است که آقای رئیسی توضیح دهند که چگونه می‌خواهند تورم را کنترل کنند و چرا تاکنون نتوانسته‌اند؟ شما که نفت را به اندازه دوران برجام می‌فروشید، چرا دنبال مولدسازی و فروش مدرسه و زمین و... هستید تا قدری کسری بودجه را تخفیف دهید؟ چرا دنبال غرق کردن بانک‌ها در پرداخت اعتبار برای مسکن‌های وعده داده شده هستید.
رئیس جمهور بعد از ظهر امروز (یکشنبه) در جلسه هیئت دولت گفت: ستاد تنظیم بازار زیر نظر معاون اول رئیس جمهور موظف است تورم و بازار ارز و قیمت کالاهای اساسی را روزانه رصد و کنترل کند.
رئیس جمهور در جلسه هیات دولت در آستانه ایام نوروز، گفت: هر تصمیمی که به افزایش غیرمنطقی قیمت کالا و خدمات و بالا رفتن تورم منجر شود پذیرفته نیست و ستاد زیر نظر معاون اول رئیس جمهور موظف است تورم و بازار ارز و قیمت کالاهای اساسی را روزانه رصد و کنترل کند.
اگر دولت و وزرا و تصمیم‌سازان بتوانند تورم را روی ده درصد بیاورند و روی همین نرخ نگه دارند، افزایش حقوق را هم ده درصد بدهند؛ آن زمان هیچکس اعتراضی ندارد؛ اما، چون نمی‌توانند تورم را کنترل کنند، باید براساس تورم مزد را افزایش دهند. ما بازنشستگان حمایت قاطع خود را از نمایندگان کارگری شورایعالی کار که قرار است برای دستمزد چانه‌زنی کنند، اعلام می‌کنیم و همه‌جانبه پشت آن‌ها ایستاده‌ایم تا بتوانند در جایگاهی که دارند براساس قانون، نظریات خود را به کرسی بنشانند.
انسیه خزعلی گفت: طی یک سال گذشته، کشور‌های همسایه ایران تورم بالای ۱۰۰ درصد را تجربه کردند، اما دولت سیزدهم با وضعیتی که اقتصاد را تحویل گرفت، تلاش کرد که نقدینگی و تورم را کنترل و ارز ترجیحی را حذف کند تا بتواند اقتصاد را به ریل خود بازگرداند.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: عوامل تاثیرگذار بر نقدینگی را به بهترین شکل کنترل کردیم.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: عوامل تاثیرگذار بر نقدینگی را به بهترین شکل کنترل کردیم.
«باید حاکمیت متوجه باشد که این «انتظار تورمی» به مراتب از روند تورمی یا تورم موجود، خطرناک‌تر است. زیرا ممکن است دولت و مجلس اقداماتی (بر فرض درست و اصولی) در راستای کاهش تورم انجام دهند، اما اگر نتوانند «انتظار تورمی» را کنترل کنند، هیچکدام از برنامه‌ها و اقداماتشان در مهار تورم، مفید و اثربخش نخواهد بود؛ لذا مجدد من تاکید می‌کنم که حاکمیت باید یک فکر اساسی در خصوص «انتظار تورمی» در کشور کند و بعد به سراغ مهار تورم برود.»
استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌ها تنها یک مُسکن است، که اثر موقتی و مقطعی دارد، گفت: همواره دولت‌ها در برهه‌های مختلف راحت‌ترین راهکار را انتخاب می‌کنند و به همین دلیل است که امروز شاهد هستیم وضعیت اقتصادی کشور در بدترین وضع ممکن است، از سوی دیگر دولت برای بهبود اوضاع باید بتواند تورم را کنترل کند، در غیر این صورت ما هر زمان ممکن است با شوک‌های تورمی مواجه شویم.
رئیسی در این زمینه از تلاش‌های مسئولان اقتصادی دولت برای کاهش تورم نقطه به نقطه قدردانی کرد و با تأکید بر لزوم تبیین این اقدام برای نخبگان و مردم اظهار داشت: مردم باید در جریان قرار بگیرند علی‌رغم اصلاح نظام توزیع یارانه‌ها، تورم توسط دولت کنترل شده است.
معاون وزیر اقتصاد گفت: تورم به موضوع پیش بینی ناپذیری اقتصاد انجامیده است که با شروع بکار دولت سیزدهم، دولت موفق شد در زمینه کنترل رشد پایه پولی و رشد نقدینگی به توفیقات زیادی دست یابد.
مدیرکل دفتر مطالعات بخش عمومی وزارت اقتصاد با تشریح وضعیت تحقق درآمدهای دولت در ۴ ماهه نخست امسال گفت: دولت به جهت جلوگیری از کسری بودجه نیازمند آن است که انضباط مالی را از خود شروع کند.
زیباکلام گفت: روحانی سعی کرد در یک سال گذشته مورد غضب طیف تندرو و اصول‌گرایان قرار نگیرد، اما به دلیل اینکه دولت رئیسی نتوانست به وعده‌هایی که در مورد بهبود معیشت مردم داده بود عمل کند، به طوریکه تورم نه تنها کنترل نشد، بلکه شاهد بودیم با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت‌ها در بازار کالا‌های اساسی و مایحتاج ضروری مردم با افزایش چندین برابری روبرو شد، در حوزه سیاسی خارجی نیز برجام هنوز بعد از یک سال در برزخ قرار دارد و هر روزی که می‌گذرد امید به احیای آن کم‌رنگ‌تر می‌شود، بنابراین در چنین شرایطی روحانی با انتقاداتی که از دولت رئیسی مطرح کرده، به نوعی در مقابل پاسخگویی بر آمده و اتهاماتی که یک سال گذشته به او و دولتش زده شده را جواب داده است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ