حاکمیت قصد فراهم کردن پیش‌نیاز‌های گفتگو در عرصه عمومی دارد و نکته آنکه از مقدمات این پیش‌نیازها، ارتباط و «به‌رسمیت شناختن» است. این گامی که توسط حاکمیت برداشته شده، از جهات بسیاری قابلیت پرداخت دارد. یکی از مهم‌ترین جهات، ترجیح و اولویت حاکمیت در ترمیم شکاف‌های اجتماعی و شکل‌گیری «دیالوگ» برای این ترمیم است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
وی درخواست عفو عمومی رئیس قوه قضائیه از رهبر انقلاب در خصوص محکومان حوادث سال گذشته را نشان از پختگی اژه‌ای خواند و گفت: واقعاً نمی‌شد که از دم اعدام کنند. خیلی‌ها همان طور که ایشان تشخیص داده بود، مفسد نبودند؛ درست است که فساد انجام داده بودند اما مفسد نبودند و لازم بود که انعطاف قوة قضائیه بر مردم روشن شود؛ این خود نشان‌دهنده پختگی است.
ظاهرا مسئولان از نکونام خواسته‌اند تعدادی از پست‌های بحث‌برانگیزش را پاک کند تا دوباره شرایط برای ادامه همکاری‌اش با استقلال فراهم شود.
در بسته خبری امروز «تابناک» تیتر‌هایی مانند:حمایت مهاجرانی از وزارت خارجه در ماجرای تغییر سالن نشست خبری «بن فرحان» /رشیدی: وزیر کشور با معاون سیاسی برخورد جدی می‌کند / محسن آرمین: اصلاح‌طلبان اصرار دارند بهزاد نبوی ریاست جبهه اصلاحات را بر عهده گیرد/ قرائت خطبه عقد خواهر شهید مدافع حرم مجید قربانخانی توسط رهبر انقلاب و... را می‌خوانید.
اثر مخرب و خطرناکی که به جریان انداختن مجدد پرونده متهمان عفو شده در پی دارد آنقدر می‌تواند زیاد باشد که می‌شود آرزو کرد‌ای کاش آن عفو صادر نمی‌شد و در پی آن، این پرونده‌ها دوباره اینچنین به جریان نمی‌افتادند. در واقع صادر نشدن آن عفو اثر منفی کمتری برای اعتماد عمومی داشت تا صدور دستور عفو بزرگ و نقض آن در برخی مراجع قضایی. جدای از آثار منفی اجتماعی و سیاسی این اتفاق، از نظر حقوقی نیز به جریان انداختن مجدد پرونده متهمان عفو شده دارای اشکالات اساسی است و انطباقی با موازین حقوقی و قوانین ندارد.
معاون وزیر علوم خاطر نشان کرد: ممکن است درصدی از دانشجویان باشند که آن تنبیهاتی که در حوزه انضباطی برایشان در نظر گرفته شده است باقی بماند، ولی هنوز آمار این دانشجویان مشخص نیست و سعی کردیم دسته بندی کنیم و متناسب با وضعیت، تصمیماتی بگیریم.
عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به فرمان عفو اخیر رهبری، گفت: این اقدام بر اساس دستور "اشداء علی الکفار و رحماء بینهم" یعنی ایجاد محبت درونی، جلب قلوب، هدایت افراد و رعایت کرامت افرادی که بازگشتی به سمت مسیر ولایت دارند، انجام شد و از این جهت کار بزرگی بود.
یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه عفو رهبری باید مبنا و پایه رویکرد سیاسی کشور قرار گیرد، گفت: از آزادی دستگیرشدگان خوشحال هستیم و این اقدام را عملی اصلاحی در کشور میدانیم.
اصفهان- دادستان کل کشور در مجموعه زندان مرکزی اصفهان و آیین آزادی زندانیان مشمول عفو گسترده اخیر حضور یافت.
حاکمیت قصد فراهم کردن پیش‌نیاز‌های گفتگو در عرصه عمومی دارد و نکته آنکه از مقدمات این پیش‌نیازها، ارتباط و «به‌رسمیت شناختن» است. این گامی که توسط حاکمیت برداشته شده، از جهات بسیاری قابلیت پرداخت دارد. یکی از مهم‌ترین جهات، ترجیح و اولویت حاکمیت در ترمیم شکاف‌های اجتماعی و شکل‌گیری «دیالوگ» برای این ترمیم است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: عفو گسترده از سوی مقام معظم رهبری نشان داد که نظام در کمال اقتدار با رأفت اسلامی با امور برخورد می کند.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل اقدام حکیمانه مقام معظم رهبری در مورد عفو برخی فریب خوردگان فتنه اخیر را مصداق دیگری از جلوه‌های مردمی بودن و پایداری اجتماعی نظام اسلامی دانست.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: موافقت رهبر انقلاب با عفو محکومان و متهمان اغتشاشات، نشان‌دهنده حساسیت فوق‌العاده رهبر انقلاب نسبت به جان و مال و آبروی مردم است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: موافقت رهبر انقلاب با عفو محکومان و متهمان اغتشاشات نشان‌دهنده حساسیت فوق‌العاده رهبر انقلاب نسبت به جان و مال و آبروی مردم است.
رئیس دیوان عالی کشور گفت: هیچ چیزی بهتر از اجرای عدالت این نظام را حفظ نمی‌کند.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: فرمان رهبر معظم انقلاب برای عفو گسترده محکومان و متهمان ناآرامی‌های اخیر نشان دهنده رأفت، اقتدار و صلابت نظام مقدس اسلامی است.
بیانیه مجلس تاکید کرده است: فرمان عفو عمومی جمع کثیری از محکومان و متهمان اغتشاشات اخیر در زمره همان تدابیر درخشان رهبر فرزانه انقلاب است که نشان و نماد عقلانیت، اقتدار و رأفت توأمان نظام جمهوری اسلامی ایران است. این فرمان تاریخی یک بار دیگر باعث رویش مهرورزی‌های وحدت آفرین و انسجام ملی گردید، از سوی دیگر دشمن را در یک بن بست تصمیم گیری و سیاست بازی قرار داد.
نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای تاکید کردند: فرمان عفو رهبری باعث رویش مهرورزی‌های وحدت‌آفرین و انسجام ملی شد و از سوی دیگر دشمن را در یک بن‌بست تصمیم گیری و سیاست بازی قرار داد.
اینکه خانم خبرنگار جوان را در مقابل پدر و مادرش با دست‌بند به زندان اوین منتقل کنند، این اقدام با روشی که آقای اژه‌ای برای کرامت انسانی و عفو پیشنهاد می‌کند، متناسب نیست. صرف اینکه بازپرس گفته بود من از رفتار و صحبت تو احساس خوبی بهم دست نداد، در هیچ جای قانون نیامده است که اگر بازپرس احساس خوبی به آن دست نداد، بتواند کسی را اینگونه بازداشت کند. به نظرم باید این رفتار‌ها با برخورد‌هایی که هم رئیس دستگاه قضا و هم موافقت رهبری می‌خواهد به جامعه نشان دهد، تناسب پیدا کند.
احمدی استفاده از واژه متهم برای عفوشدگان را بسیار ایده آل دانست و اظهار داشت: در اعلام عفو اخیر استفاده از واژه «متهمین» رو به جلو و سازنده است. به این معنا که این افراد محکومیت قطعی پیدا نکردند.
برخی معتقدند عفو رهبری، «عفو نیست بلکه حکم حکومتی است». محسن برهانی حقوقدان با ذکر این مطلب تاکید می کند که مجریان با تبصره های «من درآوردی»، شیرینی این اقدام حکمیانه را نکاهند. و این دستور شامل تمامی مراحل از قبل از دستگیری، تا دادسرا و دادگاه و تجدید نظر است. اغلب حقوق دان ها نیز چنین استنباطی را به اشکال دیگر ارائه کرده اند.
یک کارشناس حقوقی گفت: فرمان عفو ده‌ها هزار نفری مقام معظم رهبری بسیار خوشحال کننده و مثبت بوده و از گسترده‌ترین عفوهایی است که به مناسبت ۴۴ سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفته است.
نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: عفو مجازات برخی از محکومان و متهمان باعث شد که توطئه دو قطبی سازی کشور توسط دشمنان خارجی و دلدادگان داخلی آنها نقش بر آب شود.
نماینده مردم اراک در مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره رأفت اسلامی خودش را نشان داده که عفو مقام معظم رهبری هم در راستای ایجاد همدلی و وحدت در کشور بود.
رئیس کمیسیون شوراها در مجلس گفت: موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات ده‌ها هزار نفر از متهمان و محکومان نشان دهنده رأفت نظام جمهوری اسلامی ایران است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ