مصرف آب فراوان، خواب کافی، افزودن چاشنی‌های تند به غذا و گنجاندن مقادیر زیادی پروتئین در رژیم غذایی؛ راهکار‌هایی اثبات شده برای افزایش متابولیسم بدن و کاهش وزن هستند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
بدن برای رشد و متابولیسم سالم، عملکرد صحیح سلول و ایجاد برخی از هورمون‌ها به آهن نیاز دارد. آهن برای حمل اکسیژن در سلول‌های قرمز و گلبول‌های قرمز خون به عضلات و بافت‌های بدن نقش ضروری دارد؛ بنابراین اگر سطح آهن پایین باشد، اکسیژن کافی به عضلات و ماهیچه‌ها نرسیده و متابولیسم بدن مختل می‌شود.
ویتامین‌های گروه B نقش مهمی در کمک به مغز در تولید سطح کافی مواد شیمیایی مورد نیاز برای مدیریت خلق و خو و سایر عملکرد‌ها دارند؛ بنابراین ویتامین‌های گروه ب در خلق و خو به دلیل نقشی که در متابولیسم بدن دارند بسیار تاثیرگذارند.
اگر می‌خواهید متابولیسم خود را فعال نگه دارید و از تحلیل رفتن توده عضلانی بدن جلوگیری کنید، مصرف پروتئین ضروری است. ماست یونانی، حبوبات، تخم مرغ، پنیر، ماهی، گوشت‌های بدون چربی و مرغ منابع غنی پروتئین هستند.
ترکیب لیمو و زنجبیل، تجویز فوق‌العاده‌ای برای کاهش وزن است و ترکیب ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های موجود در هر دوی این مواد خوراکی، تاثیر عالی در سم زدایی و بهبود متابولیسم بدن دارد. کافیست یک برش کوچک از زنجبیل و آب نصف لیموترش را در یک فنجان آب جوش بریزید، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس آن را بنوشید. برای نتیجه بهتر مصرف سه نوبت در هفته از این نوشیدنی توصیه می‌شود.
محققان می‌گویند جینجرول، ترکیبی است که عامل اثر این گیاه بر متابولیسم است. جینجرول عامل طعم تند زنجبیل است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی و تا حدودی ضد درد هم دارد. به‌علاوه زنجبیل ادرارآور است و کمک می‌کند التهاب شکم کاهش یافته و مایعات محبوس در بدن دفع شوند. یکی از خوبی‌های قابل توجه زنجبیل این است که کالری زیادی ندارد و به راحتی می‌توانید آن را با مواد دیگر ترکیب کرده و خواصش را تقویت کنید.
مصرف گریپ فروت به افزایش سیستم متابولیسم بدن کمک می‌کند. بنابراین، روند تبدیل انرژی از مواد غذایی را افزایش می‌دهد و در نتیجه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. با وجود اینکه بسیاری از گریپ فروت‌ها برای رژیم غذایی مفید هستند، مطمئن شوید که هیچ اثر مضری بری بدن شما نداشته باشد بنابراین، میوه را در مقدار کافی مصرف کنید، از مصرف بیش از حد آن اجتناب کنید. علاوه بر این، اگر برخی نشانه‌های ناخواسته رخ می‌دهد، با متخصص تغذیه مشورت کنید تا منوی رژیم غذایی شما را تغییر دهد.
آغاز روز با صبحانه مغذی یکی از بهترین روش‌ها برای تحریک متابولیسم بدن و تامین انرژی است. اما هیچ مطالعه علمی ثابت نمی‌کند که صبحانه سنگین به کاهش وزن کمک می‌کند.
غده تیروئید کم کار، هورمون تیروئید کمتری تولید می‌کند و متابولیسم را کند می‌کند. سپس بدن مقدار کمتری کالری می‌سوزاند و خطر چاقی، افزایش سطح کلسترول بد و خستگی را افزایش می‌دهد.
مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۰ توسط دانشگاه هاروارد انجام شد، اثبات کرد که نوشیدن چهار فنجان قهوه در روز چربی بدن را تا چهار درصد کاهش می‌دهد. قهوه گزینه خوبی برای کاهش وزن است؛ چرا که حاوی کالری زیادی نیست و کافئین موجود در آن می‌تواند متابولیسم بدن را افزایش دهد.
مصرف ۳ فنجان قهوه در طول روز و نه بیشتر به پر انرژی بودن و افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند.
متخصصان دانشگاه ییل و موسسه پژوهشی متابولیسم ماکس پلانک آلمان در پژوهشی جدید دریافتند که با خوردن روزانه غذای چرب و شیرین بدن میل بیشتری به مصرف این نوع غذا‌ها پیدا می‌کند و ترک این عادت مشکل است.
براساس دستورالعمل‌های غذایی استاندارد، توصیه می‌شود که خانم‌ها حداقل ۲۵ گرم و آقایان حداقل ۳۸ گرم فیبر غذایی در طول روز دریافت کنند. دریافت فیبر کافی در طول روز به کنترل اشتها، کند شدن فرایند هضم و بهبود متابولیسم بدن کمک می‌کند. به همین دلیل هم اگر می‌خواهید که سوخت‌وساز بدنی مناسبی در طول روز داشته باشید، باید میوه‌ها و سبزی‌های تازه، حبوبات، بذر کتان و دانه چیا را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
غذایی که در سحری میل می‌کنید، بهتر است سهم پروتئینی (گوشت و حبوبات) کمتری داشته باشد. زیرا متابولیسم منابع پروتئینی به دفع آب از بدن نیاز دارد و این امر می‌تواند باعث تشنگی شما در طول روز شود.
بهترین زمان برای مصرف سرکه سیب باید با توجه به وزن و میزان بافت چربی در بدن باشد. همچنین مداومت در مصرف این ماده‌ی خوراکی باید بر همین اساس باشد. برای تاثیر بیشتر اگر آن را بعد از غذا مصرف کنید، به افزایش متابولیسم بدن و جذب مواد معدنی کمک می‌کند.
اگر به دنبال وزن کم کردن و لاغری هستید، حتما تاکنون اسم متابولیسم و سوخت وساز را هم شنیده‌اید. تمامی فرایند‌های شیمیایی که در بدن انجام می‌شود تا شخص را زنده نگه دارد و اندام‌های بدن به طور طبیعی کار کند، جزو سیستم متابولیسم است.
توصیه می‌شود فرد بیشترین کالری را در ابتدای روز دریافت کند. زیرا هر چقدر به سمت شب می‌رویم، بدن به‌تدریج خود را برای خواب آماده کرده و متابولیسم بدن کندتر می‌شود.
مصرف ناشتای یک لیوان آب باعث تقویت پوست، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تسریع متابولیسم بدن می‌شود.
ویتامین‌های B گروهی از مواد محلول در آب هستند که نقش حیاتی و مهمی در فرایند سوخت‌وساز یا متابولیسم سلولی در بدن انسان ایفا می‌کنند.
تمساح‌ها به دلیل خونسرد بودن و متابولیسم پایین بدن می‌توانند مدت زیادی را بدون غذا تحمل کنند. تمساح‌های کوچک معمولاً از حشرات و ماهی‌های کوچک تغذیه می‌کنند و به مرور از موجودات بزرگ‌تر مانند انواع ماهی‌ها، خزندگان و پستانداران و گاهی از بی‌مهرگانی مانند صدف‌ها و سخت‌پوستان یا تمساح‌های کوچک‌تر تغذیه می‌کنند.
حمام کردن در غروب می‌تواند باعث پیری زودرس شود. افراد زیادی می‌گویند که بدن آن‌ها به اندازه کافی قوی نیست که با آب سرد شست وشو کنند وقتی در عصر حمام می‌کنند باعث افزایش متابولیسم بدن آن‌ها می‌شود. در نتیجه بدن به کالری و سطح بالایی از اکسیژن نیاز دارد تا آن را تثبیت کند.
متابولیسم و سوخت و ساز بدن ما توسط هورمون‌های متعدد و پیچیده کنترل می‌شود و همین سیستم است که به ما در درک زمان گرسنگی و سیری کمک می‌رساند؛ حال اگر ما آنقدر سرگرم کارهایمان باشیم که متوجه این سیگنال‌ها نشویم نمی‌توانیم کنترلی روی میزان کالری دریافتی داشته باشیم.
متابولیسم بدن و منبع انرژی ترجیحی ما تحت تاثیر چرخه خواب و بیداری است. بدن ما از چربی به عنوان سوخت استفاده می‌کند، اما بازده تبدیل چربی به انرژی در کرونوتایپ‌های شب‌زنده‌دار کمتر است.
غذا‌هایی که پروتئین بالایی دارد، می‌تواند به متابولیسم بدن کمک کند تا سریع‌تر کار کند؛ بنابراین این موضوع باعث افزایش سوزاندن کالری می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: به میزان کالری مورد نیاز روزانه بدن متابولیسم پایه گفته می‌شود بدن ما حتی هنگام استراحت با انجام عملکرد‌های اساسی برای حفظ زندگی، کالری می‌سوزاند. در هنگام ورزش به آنزیم‌های کبدی کمک می‌کنیم که فعال شوند و چربی‌ها را به سلول بفرستند تا سوخته شوند بدین ترتیب چربی‌های موجود در کبد به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ