رئیس جمهور در تماس تلفنی با رئیس جمهور آذربایجان گفت: دولت‌های ایران و آذربایجان، اجازه نمی‌دهند روابط فیمابین تحت تاثیر القائات بدخواهان دو ملت قرار گیرد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان پس از آنکه یک فرد مسلح با انگیزه‌های شخصی در زمستان سال گذشته به ساختمان سفارت باکو در تهران حمله کرد با تنش‌هایی مواجه شد.
بعد از ارتقا روابط ایران و عربستان و چند کشور مهم غرب آسیا اکنون دامنه گسترش روابط به لیبی رسیده است، کشوری که یکی از حلقه‌های ضروری برای ارتباط گیری با آفریقاست.
نشست باکو آخرین نشست دوره‌ای به ریاست جمهوری آذربایجان بود و فرصت بسیار مناسبی برای کشورمان و دستگاه دیپلماسی فعال آن بود تا از همه ظرفیت‌های اجلاس جنبش عدم تعهد نهایت استفاده را داشته باشد.
وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که در این گفت‌وگو وضعیت کنونی و چشم انداز روابط بین باکو و تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
یک سایت صهیونیستی با انتشار گزارشی به وجود شکاف‌های داخلی در رژیم صهیونیستی، خشم این رژیم از روابط میان ایران و عربستان و کاهش نفوذ آمریکا در منطقه اشاره کرد.
یکی از کشورهای منطقه ای که مصالحه ایران و مصر به نفع آن نیست اسرائیل است. پارسی می گوید بعید است اسرائیل عادی سازی با ایران را امری مثبت قلمداد کند زیرا این موضوع صرفا به تهران کمک خواهد کرد تا خود را از انزوای تحمیل شده توسط غرب و متحدان اش که توسط اسرائیل حمایت می شود خارج سازد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفر رئیس جمهور به دمشق بی‌تردید یکی از رخدادهای مهم در تحولات دو کشور ایران و سوریه است که بعد از پیروزی باشکوه مقاومت بر تروریسم بود و معنا و مفهوم خاصی داشت.
با انتشار خبر دستگیری دو عضو جنبش حسینیون در ایران، برخی فعالان فضای جمهوری آذربایجان، استرداد این افراد را به‌عنوان نشانه‌ای از حسن‌نیت ایران عنوان کرده و شروطی را برای عادی‌سازی روابط تهران و باکو مطرح می‌کنند. این در حالی است که برخی دیگر از ناظران معتقدند تجربه روابط با همسایه شمالی نشان داده، حتی یک قدم عقب‌نشینی تهران، باکو را به بیان مواضع و انجام اقدامات خصمانه‌تر مُصر می‌کند.
به‌رغم تحولات مثبت در منطقه پس از توافق ایران و عربستان، همچنان تردید‌های زیادی در مورد توافق گروه‌های رقیب در عربستان سعودی وجود دارد. هر چند در طول سالیان گذشته بار‌ها گفته شده که عامل اصلی بن‌بست سیاسی در لبنان اختلاف ایران و عربستان است، اما به نظر می‌رسد که حتی آشتی تهران و ریاض هم نمی‌تواند به اختلافات همیشگی گروه‌های سیاسی لبنان پایان دهد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس جمهور عراق، آمریکا را دشمن مشترک دو کشور دانست و بر توسعه روابط اقتصادی دو کشور و نیز حل و فصل موضوع بازپرداخت مطالبات کشورمان از عراق تأکید کرد.
تل‌آویو و باکو روابطی عمل‌گرایانه و محتاطانه ایجاد کرده‌اند و در چارچوب این رابطه، جمهوری‌آذربایجان به بازاری چندمیلیارد دلاری برای صنایع دفاعی اسرائیل تبدیل شده است. روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داده که از سال ۲۰۰۵ و به‌رغم تحریم‌های تسلیحاتی، تقریبا ۷۰ درصد زرادخانه تسلیحاتی آذربایجان توسط اسرائیل تامین شده است.
وال استریت ژورنال می‌گوید رئیس سازمان سیا در سفر به عربستان به محمدبن سلمان گفته است که آمریکا از نزدیکی روابط ریاض با ایران و سوریه ناامید است.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران و عربستان توافق کردند زمینه‌های بازگشایی سفارتخانه‌ها و کنسولگری دو کشور را در اسرع وقت فراهم کنند.
محسن پاک‌آیین معتقد است که انتخابات پیش روی ترکیه اثرچندانی بر موضع جمهوری آذربایجان در قبال ایران نخواهد داشت. وی می‌گوید: «بعید است که نتیجه انتخابات ترکیه اثری بر مواضع الهام علی‌اف، رییس‌جمهور آذربایجان داشته‌باشد. مواضع آقای علی‌اف از اختلافات جمهوری آذربایجان با جمهوری ارمنستان منبعث می‌شود. جنگ اصلی بین آذربایجان و ارمنستان است، کشور‌ها و بازگیران دیگر می‌توانند نقشی داشته‌باشند، اما تا باکو و ایروان نخواهند مسائل خودشان را حل کنند، به‌طور طبیعی کشور‌های پیرامونی هم تحت تاثیر اختلافات آن‌ها قرار می‌گیرند.»
وزیر خارجه جمهوری اسلامی پاکستان در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان بازگشت روابط تهران و ریاض را گامی مهم و به نفع منطقه و جهان اسلام خواند.
جوزپ بورل نیز در این گفتگو، تلاش خود بعنوان هماهنگ کننده در راستای جمع بندی مذاکرات وین و ابتکار عملی برای منتج به نتیجه شدن گفتگو ها را مورد تاکید قرار داد.
امیر عبداللهیان درخصوص آخرین تحولات مذاکرات تهران و ریاض و تلاش بغداد برای بهبود روابط میان ایران و مصر و اردن گفت: صفحه جدیدی در روابط ایران و کشور‌های منطقه باز شده است و این در راستای سیاست خارجی ایران در دولت ابراهیم رئیسی است و کشور و حکومت‌های منطقه این پیام را به خوبی دریافت کردند.
رئیس جمهور در دیدار با رئیس جمهور چین با بیان اینکه ایران و چین دوستان روزهای سخت هستند، گفت: تحکیم روابط تهران - پکن در ارتقای امنیت جهان مؤثر است.
سفیر سابق ایران در آذربایجان با بیان اینکه اشتراکات تهران و باکو بیشتر از اختلافات است،گفت: تغییر سریع رئیس پلیس تهران بیانگر رویکرد مثبت ایران است تا روابط با کشور دوست دچار خدشه نشود.
رئیس جمهور در تماس تلفنی با رئیس جمهور آذربایجان گفت: دولت‌های ایران و آذربایجان، اجازه نمی‌دهند روابط فیمابین تحت تاثیر القائات بدخواهان دو ملت قرار گیرد.
جعفر خاشع، مدیرعامل بنیاد مطالعات قفقاز گفت: «پیش‌بینی آینده روابط ایران و جمهوری آذربایجان به پیش‌‌‌فرض‌‌‌های ذهنی ما بازمی‌گردد؛ تحلیلی وجود دارد مبنی بر اینکه جمهوری آذربایجان هرگاه می‌‌‌خواهد یک اقدام علیه خطوط قرمز ایران انجام دهد و از واکنش ایران هراسناک است، یک فضای متشنج درست می‌کند تا آن اتفاق اصلی را رقم بزند و سپس دوباره اوضاع به روال عادی بازمی‌گردد.»
روابط ایران و مصر در طول تاریخ همواره با فراز و نشیب‌های سیاسی همراه بوده است و در دهه‌های اخیر تلاش‌ها برای ارتقا روابط تاکنون ناکام مانده است.
جمهوری اسلامی در مناقشۀ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقۀ قره‌باغ، به‌طور رسمی طرف باکو را گرفته، با این حال، دولت الهام علی‌اف مدعی است که تهران به دلیل روابط گرم و صمیمانه اش با ارمنستان عملاً در کنار ایروان قرار گرفته است.
روابط بین باکو و تهران از زمان جنگ 2020 بین آذربایجان و ارمنستان تیره و تار بوده است. در حالی که ایران بارها حمایت خود را از کنترل آذربایجان بر بسیاری از مناطقی که در جنگ اول بین دو طرف در دهه 1990 از دست داده بود، ابراز کرده است، به نظر می رسد نگران گام های بعدی بالقوه آذربایجان است که اکنون جسور شده است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ