بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد ریال بابت یارانه نقدی و معیشیتی و مبلغ ۴۵ هزار میلیارد تومان مستمری خانوارهای تحت پوشش پیش بینی شده است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
در حال حاضر یک میلیون خانوار معادل ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از کالابرگ الکترونیک استفاده می‌کنند که متولیان امر امیدوارند این عدد از ۱۰ میلیون خانوار عبور کند.
در شرایطی که بیش از یک سال از آغاز دوره جدید پرداخت یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار می گذرد، قرار است امشب یارانه نقدی دوباره به حساب های بانکی واریز شود، البته با این نکته مهم که مبلغ واریزی برای افراد تفاوت هایی دارد.
معاون وزیر کار گفت: یارانه قطعا قطع نمی‌شود و به قوت خودش باقی است، اما افزایش پیدا نمی‌کند. در واقع اعتباری که جدید است به صورت مشروط روی یارانه ما سوار می‌شود.
معاون وزیر کار گفت: یارانه قطعا قطع نمی‌شود و به قوت خودش باقی است، اما افزایش پیدا نمی‌کند. در واقع اعتباری که جدید است به صورت مشروط روی یارانه ما سوار می‌شود.
عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: دولت به جای کالابرگ الکترونیکی، یارانه نقدی پرداخت کرد که ارزش آن در طول ماه‌های گذشته کاهش یافته و در نتیجه قدرت خرید مردم در طول این مدت به شدت کاهش پیدا کرد.
خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست اقتصادی گفت: در خصوص افزایش قیمت خودرو و مسکن، ما با یک انباشت چند ساله در کم عرضه کردن این کالاها مواجه بودیم.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها را موظف به پرداخت ۳۱۵ هزار میلیارد تومان در سال آتی برای پرداخت یارانه نقدی و معیشتی کردند.
سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: یارانه کمک معیشتی به حساب کلیه سرپرستان خانوار مشمول دریافت یارانه در سراسر کشور واریز و از ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۲۰ بهمن ماه قابل برداشت است.
سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: یارانه کمک معیشتی به حساب کلیه سرپرستان خانوار مشمول دریافت یارانه در سراسر کشور واریز و از ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۲۰ بهمن ماه قابل برداشت است.
لایحه بودجه سال آینده با نقاط قوت و ضعف همراه است. بودجه ای که در موضوعات معیشتی و اقتصادی بیش تر مورد توجه مردم و کارشناسان است. به گونه ای که یکی از چالش های مدنظر، ماندگاری یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ در سال آینده است؛ این در حالی است که رقمی که دولت برای یارانه درنظر گرفته است نسبت به سال قبل بدون تغییر است.
بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد دولت سیزدهم در بخش یارانه نقدی، سقف ۳۱۵ هزار میلیارد تومانی را در نظر گرفته است؛ رقمی که تغییر چندانی نسبت به بودجه امسال ندارد و به نظر می‌رسد، سیاست دولت، عدم تغییر مبلغ یارانه نقدی باشد. هرچند در هفته‌های پایانی سال جاری نیز همچنان موضوع کالابرگ به سرانجام نرسیده است.
در حالی که از اریبهشت ماه امسال هم زمان با آغاز سیاست مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه کالا‌های اساسی در دولت سیزدهم شاهد تجمیع یارانه‌های نقدی و معیشتی بودیم، تا ساعاتی دیگر هشتمین مرحله از واریز یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار انجام خواهد شد.
در حالی که از اریبهشت ماه امسال هم زمان با آغاز سیاست مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه کالا‌های اساسی در دولت سیزدهم شاهد تجمیع یارانه‌های نقدی و معیشتی بودیم، تا ساعاتی دیگر هشتمین مرحله از واریز یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار انجام خواهد شد.
وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی گفت: استفاده از کالابرگ اختیاری است یعنی کسانی که خواستند می‌توانند از استفاده کنند و کسانی که خواستند می‌توانند از مبلغ نقدی استفاده کنند. سازوکار اجرای این طرح این است که کارت الکترونیکی افراد معادل مبلغ یارانه شارژ می‌شود و افراد در یک بازه زمانی مشخص مختار هستند با این کارت، پروتیین خرید کنند یا اینکه زمانی که یارانه به حساب افراد واریز می‌شود، پول آن را برداشت کنند.
سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: یارانه نقدی آبان ماه ۱۴۰۱ امشب به حساب سرپرستان خانوار مشمول دریافت یارانه واریز و از ساعت ۲۴ قابل برداشت است.
ندری اضافه کرد: به طور کلی طی در شش ماه گذشته متوسط تورم مواد خوراکی و کالا‌های اساسی مردم از تورم متوسط که شامل ۴۵۰ قلم کالا است، با افزایش بسیار بیشتری روبرو بوده که دلیل عمده آن نیز حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است، بنابراین اگر دولت می‌خواهد به هر دلیلی پرداخت یارانه نقدی را ادامه بدهد باید قیمت‌ها را ثابت نگه دارد و اجازه افزایش قیمت دیگری را ندهد.
هنوز برای تغییر یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی تصمیم گیری نشده است اما برخی خبرها مبنی بر تغییر مبلغ یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شده است.
بر اساس نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس، ۵۸.۵ درصد مردم ترجیح می‌دهند دولت هفت قلم کالای اساسی را به قیمت سال قبل و از طریق کالابرگ عرضه کند و در مقابل ۲۸.۶ درصد ترجیح می‌دهند، ماهانه یارانه نقدی واریز شود. این در حالی است که معاون رئیس جمهور، نظر دیگری دارد.
براساس نتایج به دست آمده موسسه افکارسنجی ملت، ۵۸.۵ درصد از مردم ترجیح می‌دهند دولت هفت قلم کالای اساسی را به قیمت سال قبل و از طریق کالابرگ عرضه کند و در مقابل ۲۸.۶ درصد ترجیح می‌دهند به ازای هر فرد ماهانه مبلغ ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزارتومان نقدی اختصاص یابد.
فعلا دولت تکلیف اجرای طرح جایگزینی کالابرگ با یارانه نقدی را مشخص نکرده است. اما احتمالا این جایگزینی حداقل به شهریور ماه ۱۴۰۱ نمی‌رسد؛ بنابراین باید در بیستم شهریور ماه نیز منتظر واریز یارانه مرحله ۱۳۹ باشیم. در چنین شرایطی همچنان افراد حاضر در دهک اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: نظر مجلس این است که کالابرگ باید اجرایی شود، در حالی که زیرساخت آن تا به امروز آماده نبود و در نتیجه یارانه نقدی پرداخت کردیم. البته نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، بالای ۸۰ درصد مردم یارانه نقدی را می‌خواهند و حتما دولت و مجلس بهترین شیوه را برای حمایت‌های یارانه‌ای انتخاب خواهند کرد.
از سوی دیگر سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها هم گفته تا زمانی که ابلاغ رسمی صورت نگرفته باشد، یارانه‌ها به صورت نقدی پرداخت می‌شود و هنوز هم ابلاغی صورت نگرفته است. در چنین شرایطی احتمالا در شهریور ماه هم شاهد واریز یارانه نقدی باشیم. البته طبیعی است که این واریز نقدی، شامل استان‌هایی که در حال حاضر طرح کالابرگ الکترونیکی به شکل آزمایشی در آن‌ها به اجرا در آمده، نمی‌شود.
مسئولان سازمان هدفمندی یارانه‌ها ماه قبل گفته بودند که در زمان پرداخت یارانه مرداد ماه، تلاش می‌کنند که واریز یارانه‌ها به شکل همزمان و در یک روز انجام شود؛ بنابراین این احتمالا وجود دارد که تمامی یارانه بگیران در روز چهارشنبه بیستم مرداد ماه ۱۴۰۱ یارانه این مرحله را دریافت کنند.
مراکز معاینه فنی در روز عید فطر تعطیل است

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ