هماهنگ کننده کمک های بشر دوستانه سازمان ملل هشدار داد ممنوعیت کار زنان افغان از سوی طالبان، می تواند به قیمت قطع کمک های بشر دوستانه به این کشور تمام شود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
در پی انتشار اخباری مبنی بر ممنوعیت یا محدودیت عزاداری محرم از سوی طالبان در افغانستان، مقامات طالبان در اظهارات خود تایید کردند که اطمینان می‌دهند امنیت مراسم‌های عزاداری در ایام محرم تامین خواهد شد.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان با انتشار پیامی توییتری از تصمیم دولت طالبان حمایت و اعلام کرد که مساله ممنوعیت کار زنان به «ارزش‌های داخلی» افغانستان مربوط می‌شود و همه باید این تصمیم احترام بگذارند.
طبق گفته مسئولان، محدودیت‌های جدید به دلیل مختلط بودن زنان و مردان و اینکه زنان در این مکان‌ها حجاب‌ را به صورت درست نمی‌پوشیدند، إعمال شده است.
شهروندان افغانستان، به ویژه زنان معترض، می‌گویند که جامعه جهانی در واکنش به ممنوعیت کامل آموزش دختران از سوی گروه طالبان، تنها به «اعلامیه دادن» اکتفا کرده است.
سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان با رد برخی ادعاها اعلام کرد: ممنوعیت تجلیل از عید نوروز در افغانستان صحت ندارد.
ممنوعیت فروش قرص‌های ضد بارداری در دو شهر بزرگ افغانستان، تازه‌ترین ضربه طالبان به حقوق زنان در این کشور است، در حالی که یک بار دیگر زنان افغان از آموزش عالی و حتی رفتن به دکتر به تنهایی محروم شده‌اند.
نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان اعلام کرد: درباره ممنوعیت تحصیل زنان با طالبان گفتگو می‌کنم.
یک استاد دانشگاه کابل که در واکنش به ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه با یک گاری مملو از کتاب در خیابان‌های پایتخت افغانستان حرکت کرده و به دختران و زنان کتاب رایگان هدیه می‌داد توسط طالبان دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد.
ندا محمد ندیم، وزیر آموزش عالی در دولت طالبان، تاکید کرده است که این ممنوعیت برای جلوگیری از اختلاط دو جنس در دانشگاه‌ها و به این دلیل که به اعتقاد او برخی از موضوعات تدریس شده، اصول اسلامی را نقض می‌کنند، ضروری است.
وزارت آموزش عالی دولت موقت طالبان امروز از ممنوعیت ثبت‌نام دختران در آزمون کنکور ۱۴۰۲ در افغانستان خبرداد.
طالبان ظاهراً ممنوعیت مواد مخدر را برای بهبود روابط خود با کشور‌های همسایه و همچنین ایجاد این تصور در جهان که با مواد مخدر مبارزه می‌کنند، اعلام کردند. اما کشت و قاچاق خشخاش به دلیل سود بالای آن برای طالبان، در یک سال سه برابر شده است.
وزیر کشور دولت موقت طالبان در افغانستان در دیدار با معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه گفت: ممنوعیت تحصیل زنان در افغانستان دائمی نیست.
البته اعتراضات و واکنش‌ها به این تصمیمات طالبان به چهره‌های سیاسی هم کشیده شده است. فعالان سیاسی و سیاستمدارانی مانند حکمت یار با این تصمیم طالبان مخالفت کرده و خواهان بازگشت دختران به مدرسه و دانشگاه هستند. با این وجود هنوز هیچ تصمیم جدیدی گرفته نشده است، ولی اطلاعاتی وجود دارد که دستور ممنوعیت تحصیل دختران در داخل طالبان هم اختلافات جدی ایجاد کرده است و برخی رهبران آن‌ها خواهان تجدیدنظر در این تصمیم هبت الله هستند
اسماعیل مشعل استاد دانشگاه در کابل در یک برنامه زنده تلویزیون طلوع مدارک تحصیلی خود را در اعتراض به ممنوعیت آموزش دختران از سوی طالبان پاره کرد.
سازمان ملل از طالبان خواست تا دستور منع کار زنان در سازمان‌های غیر دولتی را لغو کند.
وزیر امور خارجه آمریکا به تصمیم طالبان در ممنوعیت استخدام زنان افغانستانی در سازمان ها و شرکت های خصوصی واکنش نشان داد.
شورای حقوق بشر سازمان ملل ممنوعیت وضع شده از سوی گروه طالبان در خصوص ممنوعیت اشتغال زنان در نهادهای غیر دولتی را مصداق نادیده گرفتن حقوق آنها دانست.
طالبان برای متفرق کردن تظاهرات زنانی که در اعتراض به ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه برگزار شده بود، از ماشین‌های آب پاش استفاده کردند. ویدئویی از استفاده جنگجویان طالبان از آب برای متفرق کردن دختران و زنان هرات را نشان می‌دهد، که چند نفر از معترضان بر اثر اصابت آب پرفشار به زمین می‌خورند.
دولت طالبان از ممنوعیت اشتغال زنان در سازمان های غیردولتی داخلی و بین المللی در افغانستان خبر داد.
نماینده سازمان ملل خواستار اعمال فشار بر طالبان در مورد ممنوعیت ورود زنان به دانشگاه شد.
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران هشدار داد: اگر این تصمیم لغو نشود، طالبان با عواقبی مواجه خواهد شد. وزیر امور خارجه آمریکا گفت که طالبان با ممنوعیت حضور زنان در دانشگاهها، آن‌ها را به آینده‌ای تاریک و بدون فرصت محکوم می‌کند.
گروه طالبان از ممنوعیت تحصیلات دانشگاهی زنان در افغانستان تا اطلاع ثانوی خبر داد.
وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان با اعلام ممنوعیت موسیقی در افغانستان اعلام کرد که به هتل‌ها، مغازه‌ها و راننده‌های تاکسی در کابل دستور داده شد تا از پخش و شنیدن موسیقی خودداری کنند.
صحنه‌هایی از پایتخت افغانستان، تقریبا یک سال پس از حکومت مجدد طالبان بر این کشور را مشاهده می‌کنید. طی این مدت زنان با محرومیت از تحصیل، مجبور به پوشیدن برقع، ممنوعیت حضور در سیاست و رسانه، به تدریج از زندگی عمومی در افغانستان ناپدید شده اند. رژیم طالبان نسخه دقیقی از قوانین را وضع کرده است که جایی برای زنان که بیش از نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند، باقی نمی‌گذارد. یک کارمند دولتی به خبرگزاری فرانسه گفته من کارم را دوست داشتم، می‌توانستم به فرزندانم تحصیلات خوبی ارائه دهم. اما وقتی آن‌ها رسیدند مجبور شدم در خانه بمانم؛ و حقوقم را قطع کردند. من معتقدم که طالبان همان‌هایی هستند که قبلا بودند: رژیم تاریک.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ