رقابت‌ها و منازعات اروپایی‌ها بر سر تصاحب منابع آفریقا یکی از عوامل پیدایش دنیای مدرن بود؛ زیرا وفاداری‌ و تعلق‌خاطرِ ملی را تقویت کرد. جنگ‌های دریایی شدیدی بین پرتغال و اسپانیا بر سر دستیابی به طلای آفریقای غربی درگرفت.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
جنبش‌های ضداستعماری در آفریقا واکنشی به امپریالیسم اروپایی در این قاره در اواخر قرن نوزدهم وبخش زیادی از قرن بیستم بود.
الجزیره در مطلبی تاثیرهای کودتای نیجر بر آفریقا و نقش غرب، چین و روسیه در تحولات کنونی و پیش‌روی کشورهای منطقه را مورد بررسی قرار داد.
کشورهای آفریقا از ثمره سالها استعمار غرب به ستوه آمده و می‌خواهند سرنوشت خویش را به دست بگیرند.
رئیس جمهور روسیه بر نقش آفریقا به عنوان یکی از قطب‌های جهان چندقطبی تاکید کرد.
سیدابراهیم در تشریح نتایج و دستاورد‌های این سفر گفت: ارتباط ما با قاره آفریقا، مثل ارتباط با کشور‌های قاره آسیا و دیگر نقاط جهان اهمیت دارد و نباید ارتباط با این قاره که سرزمین فرصت‌هاست، مورد غفلت واقع شود.
رئیس جمهور کشورمان با تشریح دستاوردهای سفر خود به چند کشور آفریقایی، گفت: آفریقا سرزمین فرصت‌هاست، نباید مورد غفلت قرار گیرد.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه وجود جمعیت جوان، مردمان خوب و خونگرم، قاره آفریقا را به سرزمین فرصت‌های رو به پیشرفت تبدیل کرده است،گفت: آفریقا برای حفظ استقلال سیاسی تعصب دارد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در دیدار با سفیر ساحل‌عاج در تهران با بیان اینکه قاره آفریقا در اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، بر نقش مجالس دو کشور در تقویت مناسبات تاکید کرد.
ایران با داشتن سوابق درخشان در مبارزه با استعمار و حمایت از جنبش‌های سیاه‌پوستان دارای سرمایه معنوی در میان مردم قاره آفریقاست، اما متأسفانه از دیپلماسی پایدار در این قاره غفلت کرده است.
اتحادیه آفریقا بر مخالفت با هر گونه مداخله خارجی در سودان تأکید کرد.
سران کشورهای آفریقایی اعلام کردند که این کشورها هنوز از زیربار تبعات استعمار غرب در این قاره رها نشده اند.
کمیته ملی المپیک آفریقا به حمایت از ورزشکاران روس و بلاروس پرداخت.
جزییات موجود در اسناد بیانگر آن است که سازمان اطلاعات مرکزی امریکا اطلاعات دقیقی از سفر‌های خارجی ماندلا به دست آورده و با تحویل این اطلاعات به دولت آفریقای جنوبی کمک کرد تا او در سال ۱۹۶۲ در حالی که از دوربان به ژوهانسبورگ می‌رفت، دستگیر شود.
جزییات موجود در اسناد بیانگر آن است که سازمان اطلاعات مرکزی امریکا اطلاعات دقیقی از سفر‌های خارجی ماندلا به دست آورده و با تحویل این اطلاعات به دولت آفریقای جنوبی کمک کرد تا او در سال ۱۹۶۲ در حالی که از دوربان به ژوهانسبورگ می‌رفت، دستگیر شود.
معاون وزیر امور خارجه در ارتباط با سطح تعامل چین با دولت سیزدهم در مقایسه دولت‌های گذشته چگونه ارزیابی می‌شود؟ گفت: سیاست دولت‌ها فرق می‌کند، همیشه تاکید کردم که باید سیاست خارجی ما وابسته به دولت‌ها نباشد، حاکمیتی باشد که با یک دولت جهت ما عوض نشود، در این دولت گرایش محکمی به کشور‌های آسیایی وجود دارد همچنین آفریقا و اروپا. دولت هم اعلام کرده بود همسایگان در اولویت قرار دارند و همین سیاست دنبال می‌شود و طرف چینی هم متوجه این مساله است؛ بنابراین سطح روابط عالی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ترک تهران برای عزیمت به الجزایر جهت شرکت در نشست مجالس سازمان همکاری‌های اسلامی گفت: آفریقا در شرایط فعلی از فرصت های مهم اقتصادی فرهنگی امروز جهان اسلام است.
عبدی نوشت: من هنوز باور نمی‌کنم که چرا باید خانم الهه محمدی یا بسیاری دیگر از زنان پیش و پس از این جریان اعتراضی همچنان در زندان باشند؟ چگونه ممکن است با وجود چنین زنانی در زندان و حتی رسیدگی‌های قضایی غیرعلنی، بتوان از زنان تاثیرگذار امریکای لاتین یا آفریقا یا آسیای جنوب شرقی برای حضور در ایران دعوت کرد؟ یک لحظه خود را جای خانم‌های زندانی بگذارید که دارند از تلویزیون این نشست را می‌بینند چه احساسی به حکومت و کشور خواهند داشت؟
دانشمندان دانشگاه کورتین در استرالیا و دانشگاه پکن در چین سناریویی پیش‌بینی کرده‌اند که در آن قاره آمریکا به سمت غرب و قاره آسیا به شرق، قطب جنوب به سمت آمریکای جنوبی حرکت می‌کند، آفریقا از یک طرف به آسیا و از سوی دیگر به اروپا می‌چسبد تا آماسیا بوجود بیاید. این مقاله تحقیقاتی اخیرا در نشنال ساینس ریویو منتشر شد.
پرتغال با ستارگانش به دنبال سنت شکنی و کسب پیروزی در بازی اول جام جهانیُ در رقابت برابر غنا است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که آفریقا از جنگ در اوکراین رنج زیادی می‌کشد، زیرا روسیه جلوی (صادرات) غذا را می‌گیرد و زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشاورزی را از بین می‌برد.
همزمان با نزدیک شدن هند به ایالات متحده و متحدان سنتی امریکا روابط آن کشور با چین و گروه‌های مورد حمایت روسیه متوقف شده است. بحران مرزی محدودیت‌های نهاد‌ها و سازمان‌هایی مانند بریکس (شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی)، سازوکار مثلث روسیه – هند - چین موسوم به ریک و سازمان همکاری شانگهای را آشکار ساخته است.
رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در مورد دومین برنامه ۱۰ ساله این اتحادیه گفت که اقداماتی در زمینه‌ های کشاورزی، انرژی پاک و فنی انجام خواهد شد.
فدراسیون فوتبال سنگال از قطعی شدن دیدار دوستانه این تیم با تیم ملی ایران خبر داد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ