معروف است که فتحعلی‌شاه، برادرش را پس از تبعید به باغی در دزاشیب، در حمام قدیمی این آباد کور کرد. این ماجرا آنقدر میان اهالی دزاشیب که روستایی کوچک در شمیران بود، پیچید که آن‌ها باغ تبعیدگاه حسین‌قلی‌خان را «باغ نظر» نامیدند. نامی که به ماجرای رابطه شاه قاجار و برادرش و نیز کور کردن چشم‌های حسین‌قلی‌خان در حمام آبادی دازشیب دارد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
فتحعلی‌شاه قاجار، که در زمان سلطنتش عهدنامه‌های گلستان و ترکمنچای را امضا کرد و بخش‌های زیادی از ایران را از دست داد، سکه‌ای ضرب کرد که بر روی آن خود را "خسروِ کشورسِتان" نامید!
بنیان گذار و اولین شاه قاجار گفت: ارباب زراعت و فلاحت باید چنان باشد که هر ده خانه را یک دیگ نباشد تا به جهت طبخ آشی یک روز به عطلت و انتظار بسر برند و الا رعیتی نکنند و نقصان در ملک روی کند.
آنچه می‌خوانید نامه‌ای از ژنرال بارتلمی سمینو -که در دوره فتحعلی‌شاه و محمدشاه و ناصرالدین‌شاه ۲۵ سال در ایران خدمت کرد - و نیز نامه‌ای از ژنرال فریه به سمینو است.
پایتختی تهران و توسعه بی‌حدوحصرش، این شهر را خشک و بی‌آب کرد. کمبود آب تهران از دوره فتحعلی‌شاه آغاز و از آن زمان تاکنون یکی از مشکلات همه حکومت‌ها و دولت‌ها برای تامین آب مورد نیاز پایتخت‌نشینان بوده است.
میدان مشق در زمان فتحعلی‌شاه قاجار بنیاد نهاده شد و در دوره ناصرالدین‌شاه، تجدید و توسعه یافت. به اهتمام محمدحسن‌خان سپهسالار، میدان مشق به شکل مربع درآمد و دیوار‌هایی مشتمل بر طاق‌نما‌های آجری، گرداگرد آن ایجاد و دارای دروازه‌ای شد با یک در دولنگه و دو طاق‌نمای مسدود.
باغ نگارستان به دلیل وجود عمارت‌ها، آثار و ابنیه بسیار مهم که روایت‌کننده بخشی از تاریخ ایران و تهران در ٢٠٠ سال پیش است مهم است، اما مهم‌تر از آن قتلی است که در این باغ رخ داده، آن هم قتل قائم‌مقام فراهانی، وزیر لایق فتحعلی‌شاه.
نام کوچه از مالک قدیمی زمین‌های این منطقه گرفته شده، «محمدحسن‌خان مروی» حاکم مرو در دوره فتحعلی‌شاه، که بعد از حمله ازبک‌ها به تهران آمد وبا عزت و احترام فتحعلی‌شاه مواجه شد و «فخرالدوله» لقب گرفت.
بابک میرزای قاجاری مدتی است که فعالیتش را در فضای مجازی به عنوان شاهزاده ایرانی مدعی پادشاهی آغاز کرده و مانند دو مدعی دیگر به دنبال آرمانخواهی‌های غیر واقعی است. بابک میرزای قجری متولد ۱۹۷۰ در برلین است. او پنجمین نسل از خاندان فتحعلی‌شاه قاجار است و البته گفته می‌شود مادرش نسبت فامیلی با فرح پهلوی نیز دارد. مدرک تحصیلی او مشخص نیست، اما ظاهرا در ترکیه تجارت دارد.
خانه قاجاری عطروش شیراز، چشمه علی و تفرجگاه فتحعلی شاه توسط صندوق توسعه و احیا به مزایده گذاشته می‌شود.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ