به گفته متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مصرف دمنوش گیاهی مانند چای سبز با زنجبیل و پونه، آویشن، دم نوش ترکیب چای سبز با زعفران و دارچین برای کاهش اثرات منفی الودگی هوا در بین افراد و حتی دانش آموزان موثر است. مصرف مایعات و به خصوص سوپ حاوی سبزی یا آش مملو از سبزی جهت کاهش عوارض آلودگی هوا توصیه می‌شود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
پونه کوهی یکی از گیاهان دارویی بسیار مفید است که در درمان بیماری‌ها مفید است و سلامت بدن شما را تضمین می‌کند. خیلی از خانواه‌ها به طور سنتی در هنگام سرماخوردگی از دمنوش پونه کوهی استفاده استفاده می‌کنند. در مجموع پونه کوهی خواص پرشماری دارد. خواص آنتی بیوتیکی، درمان سردرد و گلودرد و کاهش استرس و ... شماری از فواید مهم این دمنوش گیاهی و طبیعی به حساب می‌آید.
در این مطلب به معرفی راهکارهای سنتی پیشگیری و کنترل زخم معده پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.
چای بابونه برای رفع سوء هاضمه، بی‌خوابی، گرفتگی عضلانی، مسکن، درد‌های شکمی توأم با نفخ، تب و بی‌قراری اطفال بکار می‌رود. اشتهاآور تلخ و محرک معده و یک ماده شستشو دهنده خوب در زخم‌های باز است.
آیا دوست دارید یک روز کاری را با نوشیدن یک فنجان دمنوش بابونه و حل آزمون شناسایی صاحب گربه سپری کنید؟
بابونه، گیاهی دارویی است که باعث تسکین اعصاب و آرامش می‌شود؛ این گیاه سیستم عصبی را آرام می‌سازد و استرس و اضطراب را از بین می‌برد. بابونه ضد اسپاسم است که سبب شل شدن اسپاسم‌های عضلانی نیز می‌شود.
اسطوخودوس یک درمان طبیعی موثر برای لرزش دست‌ها است. این گیاه دارویی برای سیستم عصبی نیز بسیار مفید است. اسطوخودوس همچنین سبب کاهش اضطراب و استرس افراد نیز می‌شود.
می‌توانید شادابی و طراوت را با یک فنجان دمنوش به خودتان و دیگر اعضای خانواده هدیه دهید، پس همین حالا دست با کار شوید بهترین دمنوش بهاری را درست کنید. فصل بهار به رغم تمام زیبایی‌هایش برای برخی‌ها توام با کسالت و حتی افسردگی است، اما با اعتماد به معجزه گیاهان و شکوفه‌های بهاری، می‌توانید شادابی و طراوت را با یک فنجان دمنوش آرامبخش، به خودتان و دیگر اعضای خانواده هدیه دهید، پس همین حالا دست با کار شوید و یک دمنوش ایده آل را به منوی روزانه خود اضافه کنید.
این دمنوش برای داشتن شکم صاف موثر است و به‌خصوص پس از صرف شام توصیه می‌شود. کمی زنجبیل تازه را در یک لیوان آب جوش بریزید. پس از چند دقیقه، کمی آب لیموترش و عسل به آن اضافه کرده و میل کنید.
عطسه و آبریزش بینی شایع‌ترین علائم آلرژی فصلی است که معمولاً در همه افراد مبتلا مشترک است. اما علائم دیگری نیز وجود دارد که در برخی افراد متغیر و کم و زیاد می‌شود؛ خارش و سوزش گلو، سردرد، سرگیجه و تب نیز از دیگر علائم حساسیت فصلی است که بسته به شدت آن در افراد متفاوت است، برای مثال یک فرد که دارای حساسیت شدید بهاری است علاوه بر عطسه‌های متوالی و آبریزش بینی سایر علائم را نیز دارد و در برخی از افراد حتی سرفه‌های شدید و تنگی نفس هم مشاهده می‌شود.
دمنوش گل گازبان برای تقویت سیستم عمومی بدن توصیه می‌شود. دمنوش نعناع نیز ضد سرماخوردگی و اسهال عمومی است.
نوشیدنی‌های بدون کافئین بهترین گزینه برای گذراندن یک روز طولانی و گرم در ماه رمضان هستند؛ برخی دمنوش‌ها به جبران کم آبی بدن کمک کرده و بوی بد دهان را رفع و کمک می‌کنند تا غذا به راحتی هضم شود.
طب سنتی راهکار‌های مختلفی در استفاده از دارو‌های گیاهی و دمنوش برای کاهش استرس دارد. تهیه کردن دمنوش ضمن این‌که یک روش ساده است، در صورتی‌که تکرار شود و استمرار داشته باشد بسیار اثر بخش است و می‌تواند استرس و اضطراب را کنترل کند.
دمنوش‌ها بسته به گیاهان به کار رفته در آن‌ها برای حل مشکلات خاصی از بدن به کار می‌رود. درمان خلط پشت حلق، سردی بدن، چاقی شکم و پهلو با دمنوش گل گاوزبان ممکن است. کافی است مقداری گل گاوزبان را با دارچین و به لیمو مخلوط کرده و روی آن آب جوش بریزید؛ اجازه دهید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دم بکشد. هر روز این دمنوش را به مدت ۶۰ روز به عنوان میان وعده صبح‌ها می‌نوشید.
مصرف دمنوش بادرنجبویه برای یبوست، فشاخون بالا، تسکین درد قاعدگی و … خواص زیادی را به همراه دارد.
یک دمنوش مناسب برای دفع سنگ کلیه استفاده از دانه خرمالوست. برای این کار ابتدا باید دانه‌های خرمالو رو بو دهید و سپس در آسیاب پودر کنید. حالا یک قاشق چایخوری از این پودر را با ۱ لیوان آب ترکیب کرده و روی حرارت کتری دم کنید. بعد از ۱۰ دقیقه این دمنوش را میل کنید. بعد از ۳ روز سنگ کلیه شما دفع می‌شود.
یک مزیت شناخته‌شده‌ی بابونه، رفع گاز معده، نفخ شکم و سوءهاضمه در مواقع اضطراری است. یک یا دو فنجان چای بابونه به کاهش بیشتر درد‌های معده و روده کمک می‌کند.
استفاده از دمنوش های گیاهی برای مقابله با عوارض بیماری کرونا، توصیه می‌شود.
دانه‌های گیاه گل گندم خاصیت مسهلی دارد و برای سلامت کبد و درمان یرقان مفید است و دمنوش آن برای افرادی که تصمیم به ترک سیگار دارند، بسیار اثربخش است.
دمنوش بابونه از زمان‌های گذشته جهت کاهش اضطراب مورد استفاده قرار می‌گرفت. گویا این گیاه دارای ترکیباتی است که اثری مشابه داروی والیوم روی گیرنده‌های مغزی دارد. در واقع به همین دلیل است که با نوشیدن دمنوش بابونه احساس آرامش بیشتری می‌کنید و خواب بهتری خواهید داشت.
برای مراقبت از خود و جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌توان این موارد را رعایت کرد: ابتدا گرم نگه داشتن بدن، نوشیدن مایعات گرم و پرهیز از قرار گرفتن در معرض سرما بخصوص شب‌ها و پرهیز از استفاده از وسائل خنک‌کننده در ساعات شب و اولیه صبح.
گلودرد اغلب نتیجه طبیعی التهاب است. وقتی سیستم ایمنی بدن شما در حال مبارزه با ویروسی است که در مجاری تنفسی فوقانی جا خوش کرده، تورم و درد می‌تواند بلع غذا و هیدراته ماندن را دشوارتر کند. این خشکی سرفه را تشدید می‌کند. هیدراته ماندن با نوشیدن آب ساده، چای و دمنوش یا سوپ می‌تواند به شما کمک کند احساس راحتی بیشتری داشته باشید.
دمنوش لاغری زنجبیل به دلیل داشتن طعم و طبعی گرم، سوخت و ساز بدن را تا حدودی افزایش می‌دهد. زمانی که اشتهایتان زیاد است، زنجبیل تازه را به صورت معکب‌های کوچک خرد و خشک کرده و آن را به غذا‌ها و چای خود اضافه کنید.
زیره ادویه‌ای با عطر قوی و خواص شناخته شده است، اما گاهی در مورد آن مبالغه می‌شود! زیره سیاه و سبز هر دو طبعی گرم و خشک دارند؛ زیره سیاه بیشتر مصارف دارویی دارد و توصیه نمی‌شود که به صورت عمومی مصرف شود، اما از زیره سبز می‌توان به عنوان ادویه در غذای روزمره استفاده کرد.
محمدباقر مینایی؛ متخصص طب سنتی گفت: هر عضوی از بدن یا هر بدنی نسبت به دمنوش‌ها عکس العمل متفاوتی نشان می‌دهد، بنابراین نمی‌توان یک دمنوش واحد را برای همه افراد تجویز کرد. وی در خصوص دمنوش‌هایی که می‌توانند برای بدن مفید واقع شوند و از تجمع چربی و بروز اضافه وزن در افراد جلوگیری کنند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ