رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری کووید۱۹ گفت: روال طبیعی تکامل ویروس این است که بتواند انتشار پذیری بیشتری پیدا کند و از پاسخ سیستم ایمنی بدن فرار کند که از طرف مقابل شدت بیماری‌زایی‌اش کاهش می‌یابد. روند طبیعی باید چنین باشد، اما وقوع اتفاقات دیگر که غیرقابل پیش‌بینی باشد هم نباید دور از انتظار باشد؛ چرا که به یاد داریم در ایام کرونا اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی زیادی را هم تجربه کردیم.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
مدیرعامل سمتکو با بیان توانایی این شرکت در طراحی، تولید و مونتاژ انواع مجموعه های فوق ایمنی در زمینه سیستم ترمز خودرویی گفت: شرکت سمتکو با توجه به اهداف کیفی و پایداری در بازار رقابتی موفق به راه اندازی و تولید مجموعه بوستر مستر Brake Assist (سیستم ترمز کمکی) برای اولین بار در گروه خودروسازی سایپا شده است.
وقتی ما سرعت غلبه سویه BA۵ را در اروپا را رصد می‌کنیم، می‌بینیم با شیوع سویه BQ۱ سرعت انتقال این بیماری افزایش یافته است، در حالی که از زمان آخرین تزریق واکسن عمومی کرونا زمان زیادی گذشته و جمعیت چشمگیری از مردم کشورمان نیز دوز سوم و چهارم کرونا را تزریق کرده اند و پیش بینی می‌شود، در یک تا یک و نیم ماه آینده دچار پیک جدید کرونا خواهیم شد و به اوج خود می‌رسد.
در زیرسویه BQ۱ نوع جهش آمینواسید‌ها را تغییر داده است به همین سبب این زیرسویه نسبت به BF۷ که هر دو از BA۵ نشات گرفتند، خطرناک‌تر است. سرایت‌پذیری آن بسیار بالاتر و واکسن‌گریزی آن بیشتر است.
عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت: BQ ۱ هم درست مانند سویه BA ۵ از زیرسویه‌های فرعی امیکرون است که همین سبب می‌شود بر اساس نظر کارشناسان این سویه هم بیماری‌زایی در حد امیکرون داشته باشد؛ هرچند که فراگیری بالایی دارد و این سبب می‌شود احتمالا در روز‌های آتی با افزایش موارد مواجه شویم.
در بیانیه‌ای که دولت محلی در این خصوص منتشر کرده، آمده است که شیوع بالا از انتقال سریع زنجیره اومیکرون از دو سویه BA.۵.۱.۷ و BF.۷ بوده که هر دو سویه بسیار مسری بوده و به سرعت انتقال می‌یابند.
آمار‌های اُمیکرون می‌گوید میزان مرگ‌ومیر در ابتلا به سویه BA۴ و BA۵ نسبت به دلتا بسیار پایین‌تر است؛ خوشبختانه با وجود سرایت‌پذیری بالای این سویه جدید، اما با افزایش بارز مرگ‌ومیر مواجه نبودیم. با این همه، اما به قطعیت نمی‌توان گفت کسانی که واکسینه شده‌اند و بیماری زمینه‌ای خاصی هم ندارند، در خطر مرگ قرار ندارند.
دکتر سید احمد طباطبایی: گاهی به عنوان تک علامت هم ممکن است علائم ظاهر شوند. شایع‌ترین علائم مشابه سرماخوردگی است و خوشبختانه برخلاف سایر سویه‌های کرونا، این سویه از بیماری ندرتا سبب درگیری ارگان‌هایی مانند ریه می‌شود. حتی ممکن است طول مدت علائم چند ساعت و یا نهایتا یک روز باشد، زیرا ایمنی بدن افراد پس از ابتلا یا تزریق واکسن متفاوت است.
عمده علائم ابتلا به زیرسویه‌های BA ۴ و BA ۵ شامل سردرد، آبریزش بینی، عطسه، سوزش گلو، سرفه خشک، گرفتگی یا درد در قفسه سینه، تنگی نفس مختصر، درگیری سیستم گوارش و اسهال و استفراغ، تب (که چندان بارز نیست)، خستگی مفرط و درد‌های ماهیچه‌ای است. در ابتلا به این زیرسویه برخلاف سایر سویه‌ها، درگیری و از بین رفتن حس بویایی و چشایی بسیار کمتر است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ