دیه، دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام است و بر اساس تعاریف فقهی، مال یا پولی است که به سبب کشتن انسان یا نقص عضو به کسی که صدمه دیده‌است یا به بازماندگان او پرداخت می‌شود. در تعریف حقوقی دیه کیفر نقدی است که از مجرم به نفع مجنی‌علیه یا قائم مقام او گرفته شود. میزان دیه از سوی شارع (دادگاه) برای جنایت تعیین شده‌است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
مطابق ماده ۵۹۳ قانون مجازات اسلامی قطع کردن و یا از بین بردن تمام بینی یا نرمه‌ای که پایین استخوان بینی است دیه کامل دارد. از بین بردن تمام نرمه با تمام یا مقداری از استخوان بینی در صورتی که در یک دفعه باشد، موجب دیه کامل است، اما اگر نرمه بینی در یک دفعه و تمام یا مقداری از استخوان بینی در دفعه دیگر از بین برود، برای نرمه دیه کامل و برای استخوان، ارش تعیین می‌شود.
قانونگذار در قانون مجازات اسلامی دیه مشخصی را برای آسیب رسیدن به بینی مشخص کرده است .
بندر امام- دادستان بندر امام از محکوم شدن شهرداری این شهرستان به پرداخت دیه در خصوص پرونده حمله منجر به صدمه چند سگ بلاصاحب به یک کودک خبر داد.
وراث قانونی جانباختگان با شماره تلفن‌های ۰۲۱۸۸۳۸۴۲۱۱ و ۰۲۱۸۸۳۸۴۲۱۲ در ساعات اداری جهت دریافت اطلاعات و آغاز فرآیند مذکور تماس بگیرند، همچنین پیام‌های مربوطه از طریق ایمیل نیز به نشانی ContactPS ۷۵۲@MRUD.IR دریافت می‌شود.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران گفت: بدون کروکی پلیس، شرکت بیمه تا سی میلیون تومان خسارت را قبول می‌کند.
دیه کامل انسان در ماه‌های غیرحرام برای سال ۱۴۰۲، ۹۰۰ میلیون تومان اعلام شده است. در اینجا حساب کردیم قیمت یک خودرو در بازار آزاد، دیه چند انسان می‌شود.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت دادگستری از افزایش ۹۵ درصدی تخصیص و پرداخت مبالغ دیه در سال ۱۴۰۱ خبر داد.
با ابلاغ رئیس قوه قضائیه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.
رئیس قوه قضاییه در بخشنامه‌ای به همه واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور نرخ دیه سال ۱۴۰۲ را ابلاغ کرد.
نرخ دیه سال ۱۴۰۲ به موجب ابلاغ بخشنامه رئیس قوه قضائیه ۹۰۰ میلیون تومان تعیین شد
مجید مشعلچی گفت: بیمه مرکزی با توجه به وضعیت سخت معیشتی مردم پیشنهاد افزایش صفر تا ۱۰ درصد دیه را در لایحه بودجه داده است.
۵ سال حبس به خاطر دیه ۱۵ میلیون تومانی
حبس و پرداخت دیه مجازات شلیک مرگبار مأمور پلیس
دیه چشم‌های این عزیزان بر عهده بیت‌المال است.
تفاضل دیه دخترم را از بیت المال بدهید
تمام زندانیان اعدامی، سرنوشت مشابهی دارند. آن‌ها محکوم هستند به قصاص. هر کدام از این زندانیان داستان خودشان را دارند. داستان‌هایی که با یک حادثه شروع و با اجرای حکم قصاص‌شان تمام می‎شود.
رئیس هیات امنای ستاد دیه با بیان اینکه ۶۶ درصد مددجویان تحت حمایت ستاد دیه بدهکار چک هستند، گفت: زندانیان بدهکار چک و سفته با ۳۱۳۱ پرونده، بیشترین طیف محبوسان را به خود اختصاص داده‌اند.
اردیبهشت سال ۸۸ خبر یک نزاع خونین در خانه‌ای واقع در جنوب تهران به پلیس اعلام شد. پس از حضور مأموران و بررسی‌های اولیه مشخص شد که این درگیری خانوادگی بین داماد و پدر و مادر زنش رخ داده و مرد ۳۸ ساله به نام محمود با ضربات متعدد چاقو مادرزنش را مجروح کرده و متواری شده است.
زن اسیدپاش: پول پرداخت دیه را ندارم
رسیدگی به این پرونده از اواخر آبان سال ۹۵ با گزارش اسیدپاشی در یکی از مناطق شرقی تهران آغاز شد. پس از حضور مأموران و بررسی‌های اولیه مشخص شد که زن جوانی روی صورت خواهر شوهرش اسید پاشیده و قسمتی از پای خودش نیز سوخته است.
آخرین آمار مبتلایان «کووید-۱۹»/ سرگذشت دختر فراری!/ اغفال دختران با پول و خانه و ماشین/ همسرکشی هولناک در بوشهر/ پدر بعد از دستگیری پسرش تسلیم شد/ ۵ سال حبس و پرداخت دیه به خاطر قتل فرزند/ شکایت ۸ زن از عامل آزار و اذیت جنسی در پارک مهرگان/ همسرم قصد داشت عکس عروسیمان را آتش بزند!/ آدم ربایی و سرقت به خاطر اجرای شرط پدرزن
۵ سال حبس و پرداخت دیه به خاطر قتل فرزند
اکبر در بازجویی اولیه به قتل پسرش اعتراف کرد و گفت: چند سالی بود که وحید به مواد مخدر اعتیاد پیدا کرده بود و سر این موضوع و خرج تهیه مواد با هم درگیر شدیم. اگر ما خانه نبودیم وحید وسایل خانه را می‌فروخت تا مواد تهیه کند. روز حادثه دوباره سر پول مواد با هم درگیر شدیم و من از شدت عصبانیت با قیچی که در دستم بود چند ضربه به او زدم.
شرایط پرداخت کامل دیه به اولیای دم چیست؟

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ