داخل کپسول فضایی سایوز-۱۱، فضانوردان ولادیسلاو نیکولایویچ، ویکتور ایوانوویچ پاتسایف و گئورگی تیموفیویچ دوبروولسکی قرار داشتند. آن‌ها تنها سرنشینانی بودند که تا به آن موقع سوار اولین ایستگاه فضایی جهان، سالیوت-۱ شدند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
کلینیک فضایی تولوز در فرانسه با هدف شبیه‌سازی ریزگرانشی در فضا و تحقیقات مربوط به بهبود شرایط فضانوردان از افراد داوطلب می‌خواهد برای دو ماه در این کلینیک روی تخت دراز بکشند. ماری پیر باریل، رئیس کلینیک فضایی تولوز به خبرگزاری فرانسه گفت: ما می‌خواهیم شرایط و فعالیت‌های مختلف در فضا را بر بدن انسان روی زمین شبیه‌سازی کنیم تا به بهبود شرایط زندگی فضانوردان در طول ماموریت فضایی کمک کنیم. شرکت‌کنندگان در آزمایش به نوبت، گاهی سوار بر دوچرخه‌ای که برای رکاب زدن دراز کشیده طراحی شده است، گاهی در سانتریفیوژ می‌روند و همچنین بازی‌های ویدئویی انجام می‌دهند.
۴ فضانورد ماموریت خصوصی Ax-۲ به ایستگاه فضایی بین المللی طبق برنامه ریزی قبلی همراه کپسول دراگون روی اقیانوس فرود آمدند.
فضاپیمایی شنگژو ۱۶ (Shenzhou XVI) ساخت این کشور روز سه شنبه ۹ خرداد ماه جاری با سه فضا نورد چینی عازم پایگاه فضایی تیانگونگ می‌شود تا این افراد را جایگزین سه فضانور دیگری کند که از نوامبر گذشته (آذرماه سال گذشته) در این سفینه حضور داشته اند.
آژانس فضایی اروپا توضیح داد: پژوهش‌های انجام‌شده هنگام استراحت کردن روی تختخواب، راهی را برای آزمایش کردن اقداماتی ارائه می‌دهند که برای مقابله با برخی از جنبه‌های منفی زندگی در فضا انجام می‌شوند. در طول ماموریت‌های فضایی، بدن فضانوردان به دلیل کمبود جاذبه، تغییرات زیادی را تجربه می‌کند. همه اندام‌ها از چشم‌ها گرفته تا قلب تحت تأثیر قرار می‌گیرند و عضلات و استخوان‌ها تحلیل رفتن را آغاز می‌کنند.
یک کپسول باری رباتیک روسی امروز (چهارشنبه) به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال می شود.
در یکی از عکس‌هایی که از دیدار شیخ زاید بن سلطان با فضانوردان ماموریت آپولو ۱۷ موجود است، وجود یک کتاب با نامی خاص بر روی میز جلب توجه می‌کند.
دو فضانورد روس یک راهپیمایی فضایی برای فعالسازی رادیاتوری انجام دادند که قبلا محل آن در خارج از ایستگاه فضایی بین المللی را تغییر داده بودند.
چین اتاقک شبیه‌سازی شده‌ی ماه را برای آماده‌سازی فضانوردان برای فرود روی قمر زمین ساخت. این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ فضانوردانش را به ماه برساند
لی لی‌یی رئیس موسسه محیط زیست فضایی و علوم مواد در موسسه فناوری هاربین می‌گوید: شبیه‌ساز جامع سطح ماه که قادر است چندین محیط بسیار شبیه به شرایط واقعی ماه را شبیه‌سازی کند، به ما کمک می‌کند مکانیسم تشکیل غبار ماه در چنین محیطی و اثرات آن بر فضاپیماها، لباس‌های فضایی و فضانوردان را درک کنیم.
پیاده‌روی فضایی فضانوردان روس که با هدف جابه‌جایی یک هوابند آزمایشی برنامه‌ریزی شده بود، با موفقیت به پایان رسید.
محققان دانشگاه استرالیای غربی، روشی را برای اندازه‌گیری فشار مایع مغزی-نخاعی در انسان ایجاد کرده‌اند که این امر ممکن است آسیب وارد شده به بینایی فضانوردان در پروازهای فضایی طولانی مدت را کاهش دهد.
فضانوردان ماموریت آرتمیس آژانس فضایی ناسا که روی بازگشت دوباره انسان به‌ماه پس از ۵۰سال متمرکز است، معرفی شدند.
ناسا قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۵ فضانوردان را به سطح ماه بازگرداند. آن‌ها برای ماموریت آتی خود قطب جنوب ماه را هدف خواهند گرفت، جایی که گمان می‌رود دهانه‌های تاریک و دائمی آن مملو از آب یخ‌زده باشند.
پنج فضانورد کپسول اندیورنس (endurance/ پایداری) پس از ۵ ماه اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی بامداد یکشنبه ۱۲ مارس (۲۱ اسفند) به زمین بازگشتند. کپسول ماموریت Crew-۵ حدود ساعت ۹ شب شنبه به وقت محلی در آب‌های سواحل فلوریدای ایالات متحده آمریکا در دریا فرود آمد. این سفینه فضایی اکتبر سال گذشته با یک موشک اسپیس ایکس به آسمان پرتاب شد و کوییچی واکاتا، آنا کیکنا، نیکول مان و جوش کاسادا، فضانوردان ژاپنی، روس و آمریکایی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برده بود.
آژانس فضایی روسیه اعلام کرده که قصد دارد یک فضاپیمای جایگزین سایوز را برای بازگرداندن خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین در اواخر این ماه به فضا پرتاب کند.
دو فضانورد چینی روز پنج شنبه یک پیاده روی فضایی ۷ ساعته انجام دادند که در حقیقت نخستین راهپیمایی فضایی در ماموریت «شنژو ۱۵» به حساب  می آید.
محققان در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی اندکی کندتر از افراد روی زمین پیر می‌شوند. اما علت این امر چیست؟
ه فضانورد روسی در ۶ ژوئن ۱۹۷۱ ماموریت سایوز ۱۱ را آغاز کردند و پرتاب ماموریت سایوز ۱۱ از پایگاه فضایی بایکونور در جمهوری سوسیالیستی قزاقستان شوروی انجام شد. در ۷ ژوئن ۱۹۷۱ نیز فضانوردان به ایستگاه فضایی سالیوت ۱ رسیدند و آن‌ها در آن زمان رکورد طولانی‌ترین اقامت پرواز فضایی را شکستند، اما پس از بازگشت به زمین در ۳۰ ژوئن ماموریت موفق آن‌ها با سرنوشتی تلخ به پایان رسید.
پس از ردیابی نشتی در یک کپسول سایوز که فضانوردان را به ایستگاه فضایی برده بود، روسیه تصمیم دارد با انجام یک ماموریت نجات ۳ خدمه را به زمین بیاورد.
نشتی قابل توجه ماده خنک کننده از کپسول سایوز مخصوص حمل فضانوردان که در کنار ایستگاه فضایی بین المللی پهلو گرفته بود، سبب شد دو فضانورد روس پیاده روی فضایی خود را لغو کنند.
موشک Soyuz-۲.۱ a که حامل فضاپیمای MS-۲۲ است از مرکز فضایی بایکونور سفر خود به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی را آغاز کرد. خدمه فضاپیمای روسی متشکل از فضانوردان آژانس فضایی روسکاسموس روسیه، سرگئی پروکوپیف (Sergey Prokopyev) و دیمیتری پتلین (Dmitry Petelin) و فضانورد ناسا فرانسیسکو روبیو (Francisco Rubio) است. ماموریت فضایی آن‌ها تا روز ۲۸ مارس به مدت ۱۸۸ روز به طول خواهد انجامید. این فضاپیما علاوه بر سرنشینان خود، حدود ۱۲۰ کیلوگرم محموله را نیز به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد برد.
دو فضانورد چینی پیاده روی ۴ ساعته ای در خارج از ایستگاه فضایی این کشور انجام دادند.
پس از آنکه دو هفته قبل، پیاده روی فضایی دو فضانورد روس به دلیل اختلالی زودتر از موعد پایان یافت، اکنون آنها دوباره یک پیاده روی دیگر انجام دادند که ۷ ساعت طول کشید.
محققان دانشگاه وارویک روشی نوین برای ساخت اکسیژن برای فضانوردان با استفاده از آهن ربا ابداع کرده اند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ