در حالی که ویدئوهای تسخیر سریع و تکان دهنده افغانستان توسط طالبان در سراسر جهان پخش می‌شد، یک منظره آشنا، تصاویر گسترده‌ای از شیوه حمل و نقل مورد علاقه این گروه بود؛ وانت های تویوتا.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
به تازگی تصویری در فضای منتشر شده که گمان می رود متعلق به ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان است.
عبدالحمید خراسانی پس از درگیری مرزی هفته قبل طالبان و ایران توئیتی جنجالی منتشر و در آن ایران را تهدید کرد.
وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان با انتشار تصاویری نوشت که برای ۲۵۱ خانواده در ولایت لوگر مساعدت نقدی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان توزیع شد.
نخست وزیر طالبان به بازیکنان تیم ملی فوتبال گفته است حکومت طالبان از «ورزشکاران خود به طور کامل حمایت می‌کند و همه شرایط ممکن را برای موفقیت آنها مساعد کرده است و تیم ملی فوتبال در مسابقات آسیایی برای افغانستان به میدان خواهد رفت.»
هفته قبل نیز فرمانده پاسگاه مرزی ساسولی توسط عناصر طالبان به شهادت رسیده بود.
تصویر سرباز وظیفه "مهدی احمدی" که در حین حراست و پاسداری از مرزهای عزت و شرف ایران اسلامی در درگیری مسلحانه با نیروهای تحت امر طالبان در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان به فیض شهادت نائل آمد. شهید "محمد مهدی احمدی" مجرد و ساکن استان خراسان شمالی بود.
تصاویر از ماهواره‌های بین‌المللی و ماهواره خیام از نقاط مختلف بالادست هیرمند اعم از سد کجکی و سد کمالخان، مقادیر قابل توجهی آب پشت این سد‌ها را نشان می‌دهد و ادعای اخیر حاکمان افغانستان را رد می‌کند.
محمد ندیم وزیر آموزش عالی طالبان با انتشار توئیتی ایران را تهدید کرد.
تعدادی از دیپلمات‌های افغانستان در ایران در چهارمین روز برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی‌(ره) حاضر شدند و از نمایشگاه بازدید کردند.
در حاشیه چهارمین نشست کشور‌های همسایه افغانستان در سمرقند امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه دولت سرپرستی موقت افغانستان و حنا ربانی وزیر مشاور در امور خارجی پاکستان با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کردند.
درپی قرار گرفتن نقش پرچم طالبان بر روی دیوارنگاره میدان ولیعصر سازمان اوج توضیحاتی ارائه کرد.
آمریکا در حمله به افغانستان از پهپاد‌های رزمی جنرال اتمیکس پردتور استفاده کرد. پهپادی که سال ۱۹۹۵ معرفی شد و سال ۲۰۱۸ بازنشسته و از خدمت کنار گذاشته شد. پهپادی که توان ۱۴ ساعت پرواز مداوم، ۷۰۰ کیلومتر برد عملیاتی و قدرت حمل بمب داشته و برای عملیات‌های خاص ضربتی استفاده می‌شده است!
این پهپاد که به خاطر پرداخت هزینه‌های ساختش توسط مبین خان، روی بدنه اش با نام مبین ۱۲۳۱ معرفی شده است و بر بدنه نام زبیب که احتمالا سازنده این هواپیمای بی سرنشین است هم دیده می‌شود. ساخت هر پهپاد جنگی در کمترین حالت هزینه‌ای حدود ۱۰۰ هزار دلار دارد، اما طالبانی‌ها هیچ اطلاعات دقیق و قابل سنجشی درباره این ساخته جدید خود ارائه نکرده اند.
دیپلمات های افغانستان سفارت را تخلیه و ترک کردند و عکس احمد شاه مسعود را هم با خود بردند.
کاربر دیگر توییتر می گوید که افغانستان در این کره «بزرگتر از واقعیت ترسیم شده است و عملا ایران حذف شده و جز اندکی ازش پیدا نیست. باید دید این صرفا خطای مقیاسی و ترسیمی است یا طالبان اطراف خودشون رو اینطوری می‌بینند.»
یک مقام وزارت دفاع طالبان با بیان اینکه وقتی به قدرت رسیدیم حتی یک هواپیمای قابل پرواز هم نداشتیم افزود: حدود ۴۰ خلبان و تکنسین فنی که در زمان حکومت اشرف غنی در نیروی هوایی کار می‌کردند، به کابل بازگشتند و روند تعمیر ناوگان هوایی تخریب‌شده این کشور را آغاز کردند.
سید حسن مرتضوی معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در ادامه سفر خود به شمال افغانستان وارد مزارشریف مرکز ولایت بلخ شد.
در این ویدئو یکی از شهروندان افغان می گوید: این دیوار در مرکز شهر مزار شریف افغانستان قرار دارد که عکس‌های شاعرانی مثل مولانا جلال الدین محمد بلخی، ابو علی سینا و رابعه بلخی روی آن حکاکی شده بود. او می‌گوید طالبان این تصاویر را با لوگوی حکومت‌شان، شعار‌ها و اعلانات خود پوشانده‌اند.
نیروهای طالبان در سالروز اخراج نظامیان آمریکایی از افغانستان در پایگاه بگرام رژه نظامی برگزار کردند.
یک سال از روی کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان و کنترل شهر‌های این کشور به دست این گروه گذشت. در این یک سال چهره شهر‌های افغانستان تغییر کرده، بسیاری از مراکز آموزشی و فرهنگی و نهاد‌های اجتماعی تعطیل شده و یا تغییر کاربری داده است و قوانین تازه‌ای در شهر‌ها و در میان مردم حاکم شده است. زنان از صحنه فعالیت‌های اجتماعی حذف شده و مدارس آن‌ها تقریبا تعطیل شده است. چهره‌ی شهر‌ها امنیتی است و در جای جای شهر نیرو‌های نظامی طالبان که عمدتا از جوانان تشکیل شده است، کنترل اوضاع را به دست گرفته‌اند. مقامات بلند پایه طالبان همچنان در تلاشند تا روابط بین‌المللی خود را گسترش دهند، اما توفیق چندانی کسب نکرده‌اند.
جنگجویان خوشحال طالبان در خارج از سفارت سابق آمریکا در کابل اولین سالگرد به قدرت رسیدن جنبش را جشن گرفتند را جشن می‌گیرند، در حالی که این رژیم حقوق زنان را زیر پا گذاشته و ملت به سمت فقر و بدبختی حرکت می‌کنند.
از زمانی که طالبان در ماه اوت سال گذشته به قدرت بازگشتند، صد‌ها جنگجو به کلاس‌های درس بازگشته اند.
صحنه‌هایی از پایتخت افغانستان، تقریبا یک سال پس از حکومت مجدد طالبان بر این کشور را مشاهده می‌کنید. طی این مدت زنان با محرومیت از تحصیل، مجبور به پوشیدن برقع، ممنوعیت حضور در سیاست و رسانه، به تدریج از زندگی عمومی در افغانستان ناپدید شده اند. رژیم طالبان نسخه دقیقی از قوانین را وضع کرده است که جایی برای زنان که بیش از نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند، باقی نمی‌گذارد. یک کارمند دولتی به خبرگزاری فرانسه گفته من کارم را دوست داشتم، می‌توانستم به فرزندانم تحصیلات خوبی ارائه دهم. اما وقتی آن‌ها رسیدند مجبور شدم در خانه بمانم؛ و حقوقم را قطع کردند. من معتقدم که طالبان همان‌هایی هستند که قبلا بودند: رژیم تاریک.
بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها پیرامون رویداد‌های سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ