مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار داشت: عصر امروز در محور اتوبان شهید آقابابایی لاین جنوب به شمال در اثر شکستگی خط انتقال فاضلاب، زمین دچار فرونشست شد و حفره‌ای ایجاد شد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
از نظر رکورد فرونشست نقطه‌ای و ابعاد فرومایه ثبت‌شده، استان فارس، همه رکوردها را زده و با پنجاه و چهار سانتی‌متر در سال هیچ منطقه‌ای در ایران و جهان به گرد پایش نمی‌رسد.
رئیس شورای عالی استان‌ها از برقراری تعاملات خوب بین شورای عالی استان‌ها و دولت برای بررسی برنامه هفتم توسعه کشور خبر داد.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه ۶۰۲ دشت کشور در معرض فرونشست هستند، گفت: وزارت نیرو در حال بررسی راهکاری است که برداشت آب در چاه‌های حفرشده در کشور (چاه‌های مجاز و غیرمجاز) برای مدت زمان مشخصی (مثلاً یک یا دو سال) متوقف شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تبریز گفت: با توجه به بیلان منفی آبخوان‌ها، احتمال تخریب آبخوان‌ها و وقوع پدیده فرونشست و تحمیل خسارات غیر قابل جبران در دشت تبریز دور از انتظار نیست.
شهردار تهران گفت: مهم‌ترین عامل فرونشست زمین برداشت بی رویه از سفره آب‌های زیرزمینی است.
شهردار تهران گفت: مهم‌ترین عامل فرونشست زمین برداشت از سفره آب‌های زیرزمینی است.
آقامیری با بیان اینکه وضعیت تهران در حوزه فرونشست خوب نیست و اگر بخواهیم با همین روند ادامه دهیم، فرونشست زمین در تهران هر روز بیشتر می‌شود، گفت: اگر کاری نکنیم فرونشست آنقدر ادامه می‌یابد که زیرساخت‌های شهری را درگیر می‌کند.
بیست و هفتمین همایش نقشه برداری کشور با حضور رییس سازمان فضایی و رییس سازمان زمین شناسی افتتاح شد.
به‌طور خاص در ایران تقریبا برای تمام استان‌ها بازه‌ای از مقادیر نرخ فرونشست گزارش شده است. به علت افزایش بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی و افزایش کسری تجمعی آبخوان‌ها در سال‌های اخیر، مقدار فرونشست زمین در بسیاری از نقاط کشور رو به افزایش بوده است.
محمد درویش پژوهشگر فعال در حوزه محیط زیست نیز با انتشار تصویری از غرق شدن شهر یوسف علی در ترکیه نوشت: ترکیه با آبگیری سد یوسف‌علی بر روی یک رودخانه مشترک با گرجستان و ادامه ساخت ۸ سد دیگر در همین رودخانه، درصدد تکرار فاجعه دجله، فرات و ارس است. شگفتا کشوری که بیش از ۱۴۵۰ سد ساخته است، همچنان با بحران فرونشست زمین روبروست!
آینده «استان‌های درگیر بالاترین نرخ فرونشست زمین» در دو سناریو بررسی شد. نتایج یک تحقیق از روند نشست زمین در پهنه‌هایی از کشور که محل سکونت نیمی از جمعیت ایران است، نشان می‌دهد، سرعت بالای برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در این مناطق باعث شده است از یکسو میزان «افت ذخایر آبی» زیرزمین تا ۴ برابر دهه‌های قبل و از سوی دیگر، نرخ سالانه فرونشست به حداقل ۵/ ۱ برابر سال‌های گذشته برسد. این بحران انسان‌ساز براساس مطالعات تیم تحقیق، ۷تهدید زیست‌محیطی و اقتصادی برای کشور در پی دارد مگر آنکه با «تدابیر ملموس» از سمت سیاستگذار مهار شود. محققان در این مطالعه تاکید می‌کنند، بحران فرونشست برخلاف بحران زلزله، قابل کنترل است؛ اما «فرصت، محدود است». در صورتی که روند برداشت از آب‌های زیرزمینی به روال حداقل یک دهه گذشته ادامه یابد، تلخ‌ترین سناریوی پیش‌رو، «تکمیل فرآیند فرونشست» و «مرگ آبخوان‌ها» خواهد بود که باعث بحران‌های جدید زیست‌محیطی و کشاورزی می‌شود. راهکارهای دستیابی به سناریوی دوم در جمع‌بندی این تحقیق، فهرست شده است.
سمنان- استاندار سمنان درباره بحران کم آبی، گفت: برداشت های بی رویه از چاه های آب و منابع زیر زمینی موجب فرو نشست زمین و افزایش دغدغه مندی مسئولان استان شده است.
در یک حادثه فرونشست زمین در یکی از معابد هندوها در ایالت مادیا پرادش دستکم ۳۵ نفر جان باختند.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با بیان اینکه استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان دارای بیشترین جمعیت در معرض خطر فرونشست زمین هستند، گفت: استان خراسان رضوی از نظر وسعت پهنه‌های فرونشستی در رتبه اول قرار گرفته است؛ این استان از نظر تعداد کل واحدهای مسکونی فاقد اسکلت در معرض خطر فرونشست زمین، رتبه اول را داراست.
عضو شورای شهر تهران گفت:بعد از چندین ماه لایحه پیشگیری و کنترل فرونشست زمین تدوین و در اجلاس شورای عالی استان‌ها به تصویب رسید.
سرپرست اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از فرونشست زمین به عنوان زلزله خاموش یا سرطان زمین یاد کرد و گفت: بر اساس آمار در جنوب، مرکز و دشت‌های غرب و جنوب غرب استان تهران شاهد بیشترین فرونشست زمین هستیم.
شهردار تهران گفت: تلاش ما این است تا میزان مصرف آب را کاهش دهیم تا با استفاده از پساب بتوانیم درب چاه‌های شهری را ببندیم و از این طریق فرونشست زمین را مدیریت کنیم.
علاوه بر احتمال انتساب زمین‌لرزه‌های تاریخی ری به پهنه گسله ایوانکی، شواهد عینی از بریدگی رسوبات عهد حاضر -هولوسن- و لرزه‌زابودن این گسل، با توان لرزه‌زایی با بزرگای ۷.۵ وجود دارد.
در کنار اقلیم خشک و برداشت بی‌رویه از منابع آبی، چند سالی است که خشکسالی هم بر آن‌ها اضافه شده و دشت‌ها، کوه‌ها، رودخانه‌ها و انسان‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند که به مرور این مساله نیز مشکلات زیادی را برای منابع آبی به همراه آورده است به‌طوری که اکنون ۱۴ استان کشور از جمله تهران، کرمان، یزد، اصفهان، خراسان رضوی، همدان، فارس، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سمنان، البرز، قزوین، مرکزی، اردبیل و گلستان درگیر پدیده فرونشست زمین شده است.
مهتاب نصیرپور با تاکید بر اهمیت توجه به مساله خشکسالی می‌گوید: همه مردم ما به نوعی اهمیت این مساله را حس می‌کنند. بویژه با اتفاقاتی که در اطراف‌مان رخ می‌دهد مانند فرو نشست زمین و خشک شدن بعضی رودخانه‌ها و دریاچه‌ها همه متوجه شده‌ایم مساله خشکسالی در کشور ما مقوله‌ای است بسیار مهم که باید به آن توجه کرد.
اصفهان- یک سال از هشدارهای جدی کارشناسان درباره وضعیت فرونشست زمین در شهر اصفهان می گذرد اما در این مدت اقدامی جز برگزاری جلسات نافرجام انجام نشده و زیر پای شهر خالی تر شده است.‌
اصفهان- یک سال از هشدارهای جدی کارشناسان درباره وضعیت فرونشست زمین در شهر اصفهان می گذرد اما در این مدت اقدامی جز برگزاری جلسات نافرجام انجام نشده و زیر پای شهر خالی تر شده است.‌
اصفهان- یک سال از هشدارهای جدی کارشناسان درباره وضعیت فرونشست زمین در شهر اصفهان می گذرد اما در این مدت اقدامی جز برگزاری جلسات نافرجام انجام نشده و زیر پای شهر خالی تر شده است.‌
شهردار یزد از فرونشست ۵۶۰ نقطه شهر پس از سیل اخیر و احداث دو سیل بند توسط نیروی زمینی ارتش خبر داد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ