هرتزوگ پیش از سفر به باکو و در فرودگاه بن گوریون به خبرنگاران گفت: اکنون برای یک سفر رسمی مهم به آذربایجان می‌روم که میزبان آن رئیس جمهور آذربایجان خواهد بود. آذربایجان کشوری دوست، نزدیک، مهم و کلیدی است و ما مسائل زیادی در چارچوب همکاری میان دو طرف داریم.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
وزیر خارجه ایران در نشست خبری با همتای ارمنستانی خود گفت: تهران و ایروان بر اهمیت مسیر‌های ترانزیتی تاکید دارند، آقای الهام علی‌اف اطمینان داد که به دنبال بستن مسیر تاریخی ایران و ارمنستان نخواهد بود.
الهام علی اف رییس جمهوری مادام العمر آذربایجان پس از مرگ پدرش حیدر علی اف رییس جمهوری سابق آذربایجان جانشین او شده است. در سال‌های گذشته گزارش‌های زیادی در برخی رسانه‌های بین المللی درباره عمق فساد مالی و ویژه خواری خاندان علی اف و نزدیکان به دستگاه حکومت او منتشر شده است.
رئیس جمهور آذربایجان با بیان اینکه این کشور هرگز اجازه نخواهد داد از خاکش تهدیدی علیه منطقه و ایران صورت بگیرد، گفت: به دنبال رفع انسداد کریدورهای مواصلاتی در منطقه هستیم.
ارمنستان و جمهوری آذربایجان مکررا درگیری های مرزی پیدا کرده و یکدیگر را به نقض آتش‌بس با گشودن آتش به مواضع خود متهم می‌کنند. وزارت دفاع ارمنستان روز شنبه جمهوری آذربایجان را متهم به ربودن دو نظامی این کشور کرد.
الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه در یک کنفرانس بین‌المللی گفت: درحال حاضر سفارت ما در تهران بسته است. این تصمیم من بوده چراکه امنیت و جان مردم‌مان از آنچه که در ایران تصور می‌کردند برای من مهم‌تر است.
در ۳۰ آوریل، خبرگزاری دولتی آذرتاج چندین تفسیر درباره سفر علی‌اف به استانبول منتشر کرد که در آن از دستاورد‌های ترکیه در دولت اردوغان و اتحاد بین دو کشور «تحت رهبری خردمندانه» رؤسای جمهور دو کشور تمجید کرد. طغرل اسماعیل، تحلیلگر مسائل سیاسی مستقر در آنکارا، به آذرتاج گفت که سفر علی‌اف به استانبول نشانه حمایت از اردوغان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ۱۴ ماه مه بود.
رئیس جمهور آذربایجان در پیامی فرارسیدن عید سعید فطر را به مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و مردم کشورمان تبریک گفت.
رئیس جمهور جمهوری آذربایجان از قدرتمند‌تر شدن ارتش این کشور و اجرای طرح‌های خود در قره باغ خبر داد.
برای دفاع از منافع و امنیت ملی هر اقدامی که ضرورت داشته باشد، باید صورت بگیرد، اما به نظر می‌رسد استراتژیست‌های کشورمان می‌بایست با دقت‌نظر بیشتر با موضوع جنگ‌طلبی علی‌اف مواجه شوند. این‌که ایران به عنوان نیروی متجاوز و پیش‌دست در حمله شناخته شود، شاید همان رخدادی باشد که ماجرای روس‌ها در اوکراین را نیز برای ما تکرار کند
غالب ناظران و تحلیل‌گران مسائل بین‌االملل و سیاست خارجی، بر این باور هستند که نتیجه حتمی تداوم روند فعلی تخاصمات باکو علیه ایران، «جنگ» خواهد بود. این که هر روز به صورت دومینوار و سریالی، مقام‌های سیاسی جمهوری آذربایجان و در راس آن الهام علی‌اف، از سطحی جدید از اقدامات ضدایرانی رونمایی کنند، ایران را به سمت جنگی ناگریز و اجباری سوق می‌دهد.
الهام علی اف گفت: درخواست تحقیق فوری و شفاف داریم. اینکه دقیقا بعداز این اقدام تروریستی رسانه های ایران با این تروریست مصاحبه کردند نشان می دهد او آن کسی است که توسط یکی از شاخه ها و نهادهای وابسته فرستاده شده است.
قرائت «سوره فتح» به خودی خود نه عامل تهدید است و نه عجیب، اما زمانی که علی‌اف، کنار رود ارس را بر می‌گزیند، هم تعجب‌برانگیز است و هم معنادار
بر خلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر آتش تنش علیه ایران دمیده است. حالا به نظر می‌رسد صبر استراتژیک ایران نمی‌تواند همیشگی باشد. رویکرد تعامل‌جویانه، به هیچ عنوان نمی‌تواند در مقابل رویکرد تنش‌جویانه باکو کارایی داشته باشد. حالا از هر زمانی ضروری‌تر است که تهران رویکرد جدیدی را در تقابل با مخاصمه‌جویی‌های باکو اتخاذ کند
رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، امروز (چهارشنبه)، رسما «مختار محمد اوغلو محمدوف» را به عنوان اولین سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار این کشور در اسرائیل تعیین کرد.
فراتر از قضاوت پیرامون این‌که آیا سه سال قبل حمایت ضمنی ایران از کنترل جمهوری آذربایجان بر منطقه قره‌باغ، صحیح بود یا خیر، مساله مهم‌تر نبود استراتژی به معنا داشتن نگاه بلندمدت به بحران در مرز‌های شمالی خود است. متاسفانه در نگاه ایران به برحان میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، با خلاء سیاست‌گذاری استراتژیک مواجه بوده و هستیم.
برهان حشمتی گفت: در نظر داشته باشیم همان طور که دشمنان ایران در این زمینه خیلی مصمم هستند، ایران هم باید در مقابله مصمم باشد. بنابراین تنها بحث ترانزیتی و حمل و نقل نیست که برخی در داخل کشور مطرح می کنند چه ضرورتی دارد ایران انرژی خود را برای ممانعت و جلوگیری از این طرح صرف کند.
رؤسای جمهور فرانسه و جمهوری آذربایجان درباره موضوع گذرگاه لاچین به صورت تلفنی رایزنی کردند.
از همان زمان مشخص بود بازی در می‌آورند تا در این بازی کار خودشان را انجام دهند، نهایتا مانوری که در شهریور ماه ایران انجام داد، علی اف را عصبانی کرد و او احساس کرد با مانوری که انجام شده در واقع امکان عملیاتی شدن تونل زنگزور در مقطع فعلی وجود ندارد.
اید توجه داشت که رزمایش سه‌‌‌روزه سپاه در منطقه ارس و سفر سه‌‌‌روزه حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه به ارمنستان که با افتتاح کنسولگری در شهر قاپان همراه شد، نشان می‌دهد که راهبرد تهران برای عدم تغییر مرزهای شمال غربی بسیار جدی است و هرگونه تشدید بحران از سوی جمهوری آذربایجان در همراهی با دیگر بازیگران همچون ترکیه یا اسرائیل را تحمل نخواهد کرد.
رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در مراسم روز پیروزی این کشور مدعی شد، برگزاری رزمایش‌ها در مرز جمهوری آذربایجان موجب ترس باکو نخواهد شد.
رئیس جمهور جمهوری آذربایجان امروز اعلام کرد که بهبود روابط میان باکو و ارمنستان نیازمند گام‌ های جدی است.
این بیانیه پس از وقوع درگیری‌های مسلحانه شب گذشته در مرز دو کشور که منجر به کشته و زخمی شدن نیروهای دو طرف شد، صادر شده است.
رئیس جمهور جمهوری آذربایجان گفت که از تهران پیامی در زمینه مواضع باکو در مذاکره با ارمنستان دریافت نکرده است.
رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در گفت‌وگویی تلویزیونی بار دیگر بر حق این کشور در انجام عملیات‌ نظامی در منطقه لاچین در قره‌باغ کوهستانی تأکید کرد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ