نمایندگان مجلس شورای اسلامی با برگزاری انتخابات تناسبی برای اولین بار در تهران موافقت کردند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
اصلاحات قانون انتخابات با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو بود و تنها بندی که مورد استقبال فعالان و کارشناسان قرار گرفت و از آن به‌عنوان تنها نکته مثبت این اصلاحات نام بردند، برگزاری انتخابات تناسبی بود. چراکه باعث می‌شد تمام جریانات نسبت به رای‌ای که در جامعه دارند، به مجلس راه پیدا کنند. حالا ماده ۵۳ در خصوص برگزاری انتخابات تناسبی در حوزه انتخابیه تهران که مبتنی بر دموکراسی بود، در مجلس انقلابی حذف شده است.
«رویکرد موافقان این طرح به شکلی بود که تمایل داشتند انتخابات کل کشور تناسبی باشد و معتقدند وقتی انتخابات لیست محور برگزار می‌شود، درست نیست. آن‌ها می‌گویند نباید یک جریان به طور کلی حذف شود و برای آن که از هر فهرستی، سهمی در کرسی‌های مجلس کسب کنند، معتقدند هر لیست به میزان رای که دارد، سهمی در مجلس کسب کند. موافقان می‌گویند این طرح کمک می‌کند مجلس از یک دستی خارج شود، اما نمی‌توان چنین چیزی را پذیرفت.»
نمایندگان با حذف ماده ۵۳ این طرح مبنی بر حذف انتخابات تناسبی در جهت رفع ایراد هیات عالی نظارت موافقت کردند.
با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، موضوع مربوط به برگزاری انتخابات تناسبی در تهران از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس حذف شد.
با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی موضوع مربوط به برگزاری انتخابات تناسبی در تهران از طرح اصلاح قانون انتخابات حذف شد.
سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس از اصرار اعضای این کمیسیون بر حذف تناسبی شدن انتخابات تهران از قانون انتخابات مجلس خبر داد.
سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از حذف بند مربوط به برگزاری انتخابات مجلس به صورت تناسبی در نشست امروز این کمیسیون خبر داد.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: تناسبی شدن انتخابات تهران کمک می‌کند دیدگاه‌های مختلف در مجلس حضور داشته باشند و هر چه نظرات و سلایق فکری بیشتری در مجلس وجود داشته باشد، بهتر است.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: بحث تناسبی شدن برگزاری انتخابات تهران از نظر شورای نگهبان ایرادی ندارد و خلاف شرع و قانون اساسی نیست.
نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: انتخابات تناسبی به دلیل نهادینه نشدن احزاب در ایران قابل اجرا و پیاده‌سازی نیست.
طبق طرح «نظام تناسبی انتخابات» که در مجلس تصویب شده احزاب می‌توانند به میزانی که رأی از مردم گرفته‌اند، در کرسی‌های بهارستان سهیم باشند، اما این طرح با مشکلاتی زیرساختی در اجرا مواجه است.
رئیس کمیسیون امور داخلی و شورا‌ها در مورد اینکه چرا علیرغم تایید شورای نگهبان، هیات نظارت این ایرادات را گرفته گفت: شورای نگهبان از نظرقانون اساسی واحکام شرع طرح را مورد بررسی قرارداده وتایید کرده، ولی مجمع با توجه به سیاست‌های کلی آن را تایید نکرده است ضمن اینکه شورای نگهبان و هیات عالی نظارت مجمع تشخیص در ماهیت کلی با یکدیگر تفاوت دارند.
بر اساس آنچه در مجلس یازدهم به تصویب رسید، در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، هر داوطلب تعیین صلاحیت شده می‌تواند، منفرد یا به عنوان عضوی از یک لیست انتخاباتی نامزد انتخابات شود. دستورالعمل نحوه شکل گیری، زمان‌بندی آغاز فعالیت، انحلال و جابجایی نامزدها بین فهرست‌ها و انصراف آنها از فهرست در هر دوره از انتخابات حداقل یک ماه قبل از زمان آزادی تبلیغات ...
در طرح تناسبی بر اساس آنچه در مجلس یازدهم به تصویب رسید، در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس هر داوطلب تعیین صلاحیت شده می‌تواند به صورت منفرد یا به عنوان عضوی از یک لیست انتخاباتی نامزد انتخابات شود. دستورالعمل نحوه شکل گیری، زمان‌بندی آغاز فعالیت، انحلال و جابجایی نامزدها بین فهرست‌ها و انصراف آنها از فهرست در هر دوره از انتخابات حداقل یک ماه قبل از زمان آزادی تبلیغات توسط هیأت اجرایی مرکزی انتخابات تهیه، به روز شده و پس از تأیید هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات توسط وزیر کشور ابلاغ می‌شود.
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: در جلسه امروز هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، تکلیف اصلاح قانون انتخابات و نیز انتخابات تناسبی که ذیل آن است، مشخص می‌شود.
هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، تناسبی شدن انتخابات مجلس در تهران را مغایر با برخی سیاست های کلی و دارای ابهام دانست.
«انتخابات تناسبی» در هفته‌های اخیر در فضای رسانه‌ای و سیاسی کشور پرتکرار شده و آنطور که از سخنان مسئولان بر می‌آید، در صورت تصویب نهایی مصوبه مجلس، در انتخابات اسفندماه امسال شاهد برگزاری این نوع انتخابات جدید در تهران خواهیم بود.
قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه طرح انتخابات تناسبی باعث ایجاد رقابت خواهد شد، گفت: هر اقدامی که بتواند انتخابات را به سمت شاخص محوری سوق دهد به نفع کیفیت قوه مقننه خواهد بود.
اگر شورای نگهبان انتخابات تناسبی را تایید کند، برای اولین بار این شیوه انتخابات در تهران برگزار خواهد شد و آنگاه می‌توان مزایای و معایب این انتخابات را در عمل بررسی کرد. اگر احزاب قوی و لیست‌های محدودی وجود داشته باشند، شناخت مردم از نامزد‌ها و انتخاب آن‌ها راحت‌تر می‌شود، ولی تجربه سال‌های اخیر نشان داده است که در روز‌های منتهی به انتخابات شاهد لیست‌های متعدد و متنوع خواهیم بود که برای خیلی‌ها شناخته شده نیستند.
سخنگوی کمیسیون شوراها در مجلس با اشاره به بررسی ایرادات هیئت عالی نظارت مجمع در جلسه امروز کمیسیون متبوعش گفت: بر همین اساس، ماده تناسبی شدن انتخابات از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس حذف شد.
نماینده مردم بابلسر در مجلس گفت: تناسبی شدن انتخابات تهران منجر به افزایش انگیزه احزاب و جناح‌های مختلف برای حضور در انتخابات می‌شود و رقابت و مشارکت انتخاباتی را بیشتر می‌کند.
‎محسن پیرهادی گفت: در الگوی انتخابات تناسبی، بستر برای حضور هر نوع گروه و تشکل فعال و در چارچوب قانون با هر میزان اثرگذاری و حمایت و مقبولیت اجتماعی فراهم خواهد شد و به تعبیری دیگر هر تشکل، گروه یا حزب دارای فهرست انتخاباتی به تناسب آرای ماخوذه‌شان صاحب کرسی نمایندگی در بهارستان می‌شوند.
نمایندگان مجلس با برگزاری انتخابات تناسبی برای نخستین بار در تهران موافقت کردند.
پیگیری و تصویب «تناسبی شدن» انتخابات مجلس، نه تنها ایرادهای اساسی وضعیت موجود را برطرف نمی‌کند، بلکه به دلیل مغایرت با سیاست‌های کلی انتخابات فرصت محدود مجلس برای اصلاح را می‌گیرد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ