برخی نمایندگان از بازبینی و در لایحه در بهارستان سخن گفته‌اند. در جبهه روزنامه کیهان و حسین شریعتمداری نیز کار به طرح ادعای عدم مطالعه لایحه از سوی رئیس دستگاه قضا و انتقاد شدیداللحن از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشیده شده است. فراتر از تمامی این واکنش‌ها، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، نه تنها در قامت منتقد ظاهر شده، بلکه خود نیز مدعی طرح لایحه‌ای مجزا و ارسال آن به پارلمان شده است
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
حسن نوروزی گفت: هیچ محدودیتی برای دانش آموزان مانند عدم صدور پاسپورت یا امثال آن در صورت عدم رعایت حجاب و عفاف در مصوبه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیامده است؛ لذا این ادعا کاملا بی اساس است.
این نوع قانون گذاری‌های شتاب زده و عوام گرایانه هستیم، اما باز هم این اتفاق تکرار می‌شود. انتظار می‌رود که قانونگذاران محترم با کسب تجربه از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی در تصویب طرح‌ها و لوایح خود شتاب زدگی را کنار گذاشته و با جلب نظر اساتید حوزه و دانشگاه و جلب نظر صاحب نظران مربوطه اقدام به تصویب قانونی کنند که قابلیت اجرایی «چه به لحاظ مادی و چه به لحاظ نیروی انسانی» و پذیرش در بعد فرهنگی جامعه را داشته باشند. لایحه جدید حجاب و عفاف ایرادات زیادی دارد؛ چه به لحاظ حقوقی و چه به لحاظ جرم شناسی و آسیب شناسی اجتماعی. از دیدگاه اقتصادی و مبحث اقتصاد جرم که یکی از مباحث کاربردی میان رشته‌ای بین دانش اقتصاد و دانش حقوق جزا و جرم شناسی است، به نظر می‌رسد در صورتی که این لایحه به مرحله اجرا برسد، بخش قابل توجهی از هیئت وزیران و وزارتخانه‌های زیر مجموعه قوه مجریه، درگیر اجرای این طرح خواهند شد.
نقش بسیج و سپاه به عنوان ضابطان قانونی دستگاه قضائی در کجای لایحه آمده است؟! و آیا آن‌گونه که در لایحه آمده است، وظیفه بسیج در آموزش عمومی امر به معروف و نهی از منکر خلاصه می‌شود و یا مقابله با منکرات و هنجارشکنی‌ها؟!
یکی از ویژگی‌های علم حقوق این است که قوانین باید به شیوه‌ای نگارش شوند که توسط همه افراد جامعه قابل درک باشند و مجریان قانون، قضات و افزادی که به نقض قانون توجه دارند نیز درک مشترکی داشته باشند؛ بنابراین باید از واژگان حقوقی استفاده شود نه از واژگان احساسی. در متن لایحه مجلس با حجم زیادی از واژگان غیرحقوقی مواجهیم که اگر تبدیل به قانون شوند، منشاء مشکلات، اختلاف نظر‌ها و بحران‌های جدید در جامعه خواهند شد.
سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است با همکاری مدیریت حوزه‌های علمیه، حداکثر ظرف سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون محتوای آموزشی موضوع این ماده را تهیه کند و حداکثر ظرف یک ماه به تأیید دبیرخانه شورایعالی انقلاب‌فرهنگی برساند.
همانطور که لاریجانی و ناطق نوری را تحمل نکرد. حالا نیز نوبت به قالیباف رسیده که از سوی این گروه تحمل نشود؛ بنابراین اختلاف و تضاد بین این گروه و رئیس مجلس شورای اسلامی کاملا جدی است.»
معاون اول قوه‌قضاییه گفت: لایحه مربوط به حجاب در کمیسیون قضایی مجلس در حال بررسی است، از نخبگان دعوت شده و به صورت جدی روی آن کار می‌شود. قوای سه گانه روی این لایحه وفاق دارند.
محمد تقی نقدعلی گفت: بسیاری از تغییرات جدی در ماهیت مجازات‌ها در ارتباط با حجاب و عفاف به نظر باید رخ بدهد مثل نگاه به مسئله حجاب دربحث مباحث فرهنگی، که در کنار مسائل قضایی باید دیده شود، بحث حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و تقویت قوای نظامی انتظامی و بسیج مردمی، همچنین قاطع بودن در برخورد قضایی زمانی کار به مراحل قضایی می‌رسد از مواردی است که فکر می‌کنم تغییر خواهند کرد.
سخنگوی دولت: از دوران دفاع مقدس گرفته تا دوران مبارزه با کرونا و نهضت کمک­‌های مومنانه، ایرانیان نشان داده­‌اند اجازه نخواهند داد برخی اختلاف سلیقه­‌ها، به عاملی جهت دودستگی و شکاف جدی در جامعه تبدیل شود و در بزنگاه­‌ها با تدبیر و تفاهم نسبی، مسائل را حل­‌و­فصل می­‌کنند. امر حجاب نیز جزئی از مفهوم کلی حیا و عفت است که جامعه ایرانی نسبت به اصل آن اتفاق نظر و اشتراک دیدگاه دارد. اساساً حیا و عفت عاملی برای وحدت ملی و امور هویت­‌ساز در جامعه ایرانی است.
دبیر جدید ستاد امر به معروف گفت: گروهی کارشناس در گوشه‌ای نشسته و بر اساس مصادیق جرم، از نگاه جرم شناسی به موضوع نگاه کرده و مصادیق بی حجابی، بدحجابی و کشف حجاب را فقط با جرم تشخیص داده اند در حالی که اگر برداشت‌های اجتماعی و فقهی را درنظر می‌گرفتند، بسیار موثر بود.
لایحه عفاف و حجاب در ۹ ماده توسط قوه قضائیه تدوین شده تا از طریق دولت به مجلس ارائه شود، اما این لایحه تاکنون با انتقادات زیادی مواجه شده است.
مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم، بر اساس تکلیف تبیین‌گری از مجلس شورای اسلامی خواستار است بار دیگر با دعوت از فرهیختگان حوزه و دانشگاه با تجدیدنظر جدی در این لایحه، تجربه شیرین تصویب قانون تمدنی امر به معروف و نهی از منکر را تکرار کنند و نام این مجلس را برای همیشه در تاریخ این کشور و قلب این ملت عظیم ماندگار نمایند.
اظهارات این روز‌های منتقدان جدی کشف حجاب در کشور نشان می‌دهد این لایحه نتوانسته انتظارات آن‌ها را در جلوگیری از بی‌حجابی در کشور برآورده کند. آن‌ها معتقدند لایحه مذکور ضعیف است و مانع جلوگیری از برخورد با زنان و دختران بی‌حجاب نخواهد شد. نخستین معترضان لایحه عفاف و حجاب قوه‌قضائیه و تصویب آن در دولت، دو روزنامه اصولگرای کیهان و همشهری بودند.
مشکل قانون‌نویسی در ایران این است که فاقد فلسفه حقوق و فلسفه جزایی است. نه می‌تواند فلسفه دینی را حاکم کند و نه اجرای این فلسفه عملی است و نه حاضر است که فلسفه اجتماعی حقوق را بپذیرد، لذا با این لوایح دعوا‌ها و اختلافات تمام نخواهد شد که بیشتر می‌شود. از ما گفتن بود. خود دانید.
معاون حقوقی رییس جمهور گفت: حجاب فرهنگ ایرانی و اسلامی است و کسانی که پایبند به فرهنگ ایرانی و اسلامی هستند طبیعتا به حجاب هم پایبند هستند.
معاون حقوقی رییس جمهور گفت:حجاب فرهنگ ایرانی و اسلامی است و کسانی که پایبند به فرهنگ ایرانی و اسلامی هستند طبیعتا به حجاب هم پایبند هستند.
در متنی که در فضای مجازی به‌عنوان لایحه جدید عفاف و حجاب منتشر شده و البته تاکنون دولت، قوه قضاییه و مجلس متن رسمی آن را منتشر نکرده‌اند، قوانین و مقررات دستخوش تغییرات وسیع و نگران‌کننده شده است که اگر صحت داشته باشد، ضربه بدی به حیثیت رفیع دستگاه قضایی است.
اواخر هفته گذشته لایحه پیشنهادی قوه قضائیه درباره عفاف و حجاب به مجلس شورای اسلامی ارسال شد، در این لایحه فناوری‌های نوین و سامانه های هوشمند جایگزین روش های قبلی در برخورد با جرم کشف حجاب شده است.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره لایحه پیشنهادی قوه‌قضائیه درباره عفاف و حجاب گفت: این لایحه نگاه جدیدی به مقوله حفظ کرامت زن و مسئله عفاف و حمایت های قانونی از سلامت اخلاقی جامعه دارد.
مسوولان قضایی معتقدند افزودن به حجم پرونده‌های قضایی به دلیل بی‌حجابی، نتیجه‌بخش نخواهد بود و راهکار معقول‌تر آن است که حجاب از این پس نه به عنوان جرم، بلکه در شمایل یک تخلف دیده شود. در این صورت نیروی انتظامی و سایر ضابطان می‌توانند راسا به موضوع رسیدگی کرده و جریمه‌های لازم را اعمال کنند.
رییس کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: در آخرین جلسه شورای انقلاب فرهنگی، رؤسای قوا بر لزوم تصویب هرچه سریعتر این قانون تاکید داشتند؛ لذا امیدواریم جدیت خود را در تسریع و اتقان روند تصویب و اجرای قانون جدید عفاف و حجاب به خوبی نشان دهند و ثمرات آن را به زودی در جامعه مشاهده کنیم.
مجلس ابهامات شورای نگهبان در خصوص "طرح الزام به ثبت معاملات غیر منقول" را رفع نکرده و بر مصوبه قبل و ارسال به مجمع تشخیص مصلحت نظام اصرار دارد. در هر حال قبل از ارسال به مجمع تشخیص مصلحت نظام باید ابهامات آن را رفع کند.
مجلس ابهامات شورای نگهبان در خصوص "طرح الزام به ثبت معاملات غیر منقول" را رفع نکرده و بر مصوبه قبل و ارسال به مجمع تشخیص مصلحت نظام اصرار دارد. در هر حال قبل از ارسال به مجمع تشخیص مصلحت نظام باید ابهامات آن را رفع کند.
مجلس ابهامات شورای نگهبان در خصوص "طرح الزام به ثبت معاملات غیر منقول" را رفع نکرده و بر مصوبه قبل و ارسال به مجمع تشخیص مصلحت نظام اصرار دارد. در هر حال قبل از ارسال به مجمع تشخیص مصلحت نظام باید ابهامات آن را رفع کند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ