براساس اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی ۸۰ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در جهان انجام می شود اما سهم ایران در حوزه ناچیز و این نشان دهنده غفلتی بزرگ در استفاده از این موقعیت است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
در سفر مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال به همراه رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به عراق، توسعه کشت فراسرزمینی در این کشور مورد ارزیابی فنی و امکان‌سنجی قرار گرفت.
در کنار پالایشگاه فراسرزمینی، کشت فراسرزمینی در ونزوئلا هم اتفاق دیگری بود که از سمت کابینه سیزدهم بار‌ها شنیده شد. هرچند اخبار منتشرشده در این زمینه حاکی از آن است که از سال ۹۶ تاکنون برای توسعه کشت فراسرزمینی با ۲۸ کشور جهان قرارداد بسته شده، اما از گفته‌های علی رضوانی‌زاده، عضو هیئت‌مدیره انجمن کشت فراسرزمینی، این‌گونه برمی‌آید که کشت فراسرزمینی در ونزوئلا هم وضعیت مبهمی مثل پالایشگاه‌های فراسرزمینی در این کشور دارد.
مطالعه مؤسسه ODI نشان داده در استان نیمروز افغانستان در مرز ایران از نظر تناژ، متامفتامین بیشتر از تریاک تولید و جا به جا می‌شود و صنعت مت، با سرعت سرسام آور در این مناطق در حال رشد است.
این سفر (به اوگاندا و کنیا و زیمبابوه) صرفاً مربوط به امور فوق نبوده و موارد متعددی مانند کشت فراسرزمینی، صادرات محصولاتی مانند پهپاد و خودرو و محصولات پتروشیمی و همچنین صادرات فنی و... را شامل می‌شود.
افتتاح دفتر نوآوری و فناوری ایران در اوگاندا، بازدید از مزرعه کشت فراسرزمینی ایران در این کشور، نشست با فعالان اقتصادی ایران و اوگاندا و شرکت در نشست گفتگوی ادیان در مسجد ملی کامپالا بخش‌های دیگر برنامه‌های سفر رئیس جمهور به اوگاندا بود.
رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های سفر منطقه‌ای به آفریقا، از مزرعه کشت فراسرزمینی ایران در اوگاندا بازدید کرد.
گرگان- معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای نخستین بار کشت محصولات سازگار با خشکی برای مقابله با کم آبی در وزارت جهاد در دستور کار قرار گرفته است.
اهواز- استاندار خوزستان گفت: ۴٠ هزار هکتار سایر کشت‌های غیر از شلتوک با الگوی کشت اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی و تأمین آب از سوی سازمان آب و برق تصویب شد.
گرگان- کشت سنتی شالی در اراضی زراعی گلستان آغاز شده و این روزها کشاورزان مشغول نشاء هستند.
محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به کشت گیاه استویا از طریق کشت بافت کردند و این گیاه می‌تواند به عنوان یک شیرین طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.
تربت حیدریه ـ رئیس مرکز جهادکشاورزی بخش رخ گفت: کشت سیب زمینی در سطح یک هزار هکتار از اراضی زراعی بخش رخ تربت حیدریه آغاز شد.
ایجاد کارخانجات فرآوری برنج با ظرفیت بالای ۱۰۰ هزار تن، انجام کشت‌های قراردادی برای تأمین برنج مورد نیاز کارخانجات و مذاکره برای کشت فراسرزمینی از جمله اقدامات در حال انجام بازار برنج است.
یک کارشناس بخش کشاورزی گفت: کشت قراردادی پروژه ای ملی است که عدم موفقیت آن به پرداخت نشدن هزینه محصولات خریداری شده برمی گردد؛ از این رو انتظار است وزیر جدید متعهدانه تر عمل کند.
محققان می‌گویند کاهش میزان آسپاراژین در دانه گندم به معنای کاهش آکریل‌آمید و درنتیجه کم شدن خطر ابتلا به سرطان در نان سوخاری، غلات بوداده، بیسکویت و سایر مواد غذایی پخته‌شده حاوی گندم است. آزمایش‌های به عمل آمده تاکنون کاهش ۵۰ درصدی آسپاراژین در گندم‌های اصلاح‌شده و کاهش ۵۰ درصدی آکریل‌آمید در آرد را نشان داده‌اند.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشت ۹۰ درصدی اراضی کشاورزی در طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور مربوط به گندم و جو است.
کشت «فراسرزمینی» کمک به تقویت دیپلماسی اقتصادی است ضمن اینکه در این نوع کشت حاشیه سود کشاورزان بین ۲۵ تا ۱۰۰ درصد در سال است بنابراین نباید از کنار این بخش بی توجه عبور کرد.
گرگان- با استمرار خشکسالی، کاهش پهنه های اراضی زراعی و رشد جمعیت، «کشت فراسرزمینی» به عنوان یک رویکرد حاکم برای تحقق خودکفایی و استقلال غذایی کشور مطرح بوده ولی عملیات اجرایی آن کُند است.
کشت فراسرزمینی به معنای کاشت انواع محصول در سایر کشورها و واردات آن به ایران است. این نوع کشت، موضوعی است که طی چند سال اخیر در کشورمان مطرح شده است.
نمایندگان بخش‌های خصوصی ایران و جمهوری مالی با هم دیدار کردند که در این دیدار، رئیس اتاق بازرگانی مالی پیشنهادهایی در مورد استفاده از فرصت کشت فراسرزمینی به طرف ایرانی ارائه کرد.
یکی از بزرگترین مشکلات کشور در خودکفایی محصولات اساسی، مساله بحران آب است، به گفته کارشناسان کشت فراسرزمینی یکی از راهکارها در این حوزه باشد.
اعلام جزئیات کشت فراسرزمینی، توسعه صادرات مرکبات، چالش های مرغداران و رسیدن میزان خرید تضمینی گندم به ۷ میلیون تن از جمله مهم ترین اخبار کشاورزی در هفته جاری است.
مجری طرح کشت فراسرزمینی جزئیات اجرای این طرح را تشریح کرد و گفت: فقط چهار محصول ذرت، سویا، جو و دانه‌های روغنی شامل کلزا و آفتابگردان تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند.
به گفته کارشناسان با توجه به شرایط اقلیمی کشور و بحران آب، کشت فراسرزمینی می تواند یکی از مهم راهکارها برای تحقق خودکفایی محصولات قلمداد شود.
«در حالی که به نظر می رسد ایران مزایا و منافع قابل توجهی را در تعقیب برنامه های مرتبط با کشت فراسرزمینی به مثابه بخشی از طرح هایش، هم جهت دور زدن تحریم های آمریکا و هم تامین امنیت غذایی خود می بیند، با این حال، واقعیت های میدانی نشان می دهند که چالش های بزرگی در این مسیر وجود دارند که می توانند در روند دستورکارهای تهران، موانع و آسیب های جدی را ایجاد کنند».

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ