نقشه ژنتیکی انسان تا حد زیادی در سال ۲۰۰۳ تکمیل شد. این نقشه‌ای از مصالح مهم شیمیایی است که دی ان اِی انسان را تشکیل می‌دهند. محققان از این نقشه برای شناسایی ژن‌های دخیل در بیماری‌ها استفاده می‌کنند تا به معالجات بهتری دست پیدا کنند. این به بهبود روش‌های درمان سرطان و توسعه آزمایش‌هایی برای پیش‌بینی شروع بیماری‌های ارثی مانند بیماری هانتینگتون منجر شده است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
ماری که اکنون نام علمی تاکیمِنویدِس هاریسون‌فوردی را به خود گرفته اولین بار در ماه مه ۲۰۲۲ در کوه‌های جنگلیِ پارک ملی اُتیشی در پرو کشف شد، اما دانشمندان به‌تازگی فهمیده‌اند که این گونه تاکنون اصلاً ناشناخته بوده است.
فیزیکدانان می‌گویند اختلاف پیش‌بینی‌های مدل استاندارد با آزمایش‌های حرکت میون می‌تواند نشانه‌ای از وجود نیروی بنیادی ناشناخته‌ای در فیزیک باشد.
دانشمندان می‌گویند تلسکوپ جدید ناسا که انتظار می‌رود بین اکتبر ۲۰۲۶ تا مه ۲۰۲۷ به فضا پرتاب شود، احتمالا پتانسیل شناسایی ۴۰۰ سیاره سرگردان را که از نظر جرم مشابه زمین هستند داشته باشد. مشخص نیست این سیارات در کنار جرم خود شباهت دیگری با زمین خواهند داشت یا خیر.
دانشمندان اکنون از مولکول‌های تی‌سی‌آی‌پی برای شناسایی عوامل سرطان و فعال کردن خود تخریبی سلولی استفاده می‌کنند آن‌ها می‌گویند «اما ما همچنین می‌توانیم از همان رویکرد و مولکول‌های مشابه برای فعال کردن سایر ژن‌های درمانی استفاده کنیم.»
پیچ و تیم همکاران اش در مطالعه ای که نتیجه آن اخیرا در مجله Physiology and Behavior منتشر شد نشان دادند که ترجیح مواد غذایی شیرین‌ تر با افزایش فعالیت هیپوتالاموس بخشی از مغز که در کنترل اشتها نقش دارد در پاسخ به گلوکز مرتبط است.
پژوهشگران همچنان فکر می‌کنند سطح اکسیژن نقشی کلیدی در تکثیر گونه‌های چندسلولی داشته است. اما می‌گویند این کاهش اکسیژن بود که در نقش عامل نهایی ظاهر شد.
رویکرد جدید در معکوس کردن روند پیری، رویکردی نوین است که می‌تواند با پیری و بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مقابله کند. این مطالعه به روشی شیمیایی دست پیدا کرده که می‌تواند سلول‌ها را جوان کند و آن‌ها را به وضعیتی جوان‌تر برساند. تا قبل ازاین تحقیق فقط درمان ژن‌تراپی قوی می‌توانست به چنین موفقیتی برسد.
در طول دهه‌ها، دانشمندان می‌دانستند که فوران‌های آتشفشانی یک سنگ آذرین به نام کیمبرلیت، احتمالا حاوی الماس‌هایی در ماتریس سنگی‌اش است و نقاط داغ فوران کیمبرلیت را می‌توان در آفریقای جنوبی، شمال شرقی آمریکا، سیبری و چند نقطه دیگر دنیا یافت.
مرغوب‌ترین انگور یاقوتی در تاکستان‌های سیستان و بلوچستان پرورش می‌یابد. انگور نوبرانه در بهار، انگور یاقوتی است که حدودا اوایل خرداد راهی بازار می‌شود. انگور یاقوتی سیستان طعم، رنگ، مزه و رنگ منحصر به فردی دارد. دیگر انگور‌های یاقوتی بیشتر در ساوه و شهریار به عمل می‌آیند. تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که انگور یاقوتی می‌تواند در کنترل فشار خون بالا و کلسترول خون نقش مهمی داشته باشد. قیمت هر کیلوگرم از این انگور بسته به کیفیت بار و شهرستانی که از آنجا می‌آید متغیر است.
دانشمندان قبلاً محاسبه کرده بودند که انسان از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۰ تقریباً ۲۱۵۰ گیگا تن آب زیرزمینی را در سطح جهان استخراج کرده است. با این حال، تا قبل از این مطالعه جدید، مشخص نبود که آب‌های زیرزمینی چگونه در حرکت قطب‌های زمین نقش دارند.
در طی مطالعات، محققان ژنی را کشف کردند که پروتئینی را که در رشد یا عدم رشد دندان نقش دارد، رمزگذاری می‌کند. محققان دریافتند موش‌هایی که فاقد ژن خاصی هستند، تعداد دندان‌هایشان افزایش یافته است. پروتئینی به نام (USAG-۱) که توسط این ژن سنتز شده است، رشد دندان‌ها را محدود می‌کند.
دانشمندان معتقدند رگ‌های خونی در گلو و دهان و عصب سه‌قلو نقش مهمی در احساس تیر کشیدن سر در سردرد بستنی دارند. اما هنوز درباره اینکه کدامیک از آن‌ها نقش اصلی را در این مورد به عهده دارند، به توافق نرسیده‌اند.
گروهی از دانشمندان «مؤسسه فناوری کالیفرنیا» (Caltech)، از ۱۱۰ هزار عکس گرفته‌شده با «مدارگرد شناسایی مریخ» (MRO) ناسا برای جمع‌آوری نقشه جدیدی از سیاره سرخ استفاده کردند.
دانشمندان بیش از سه هزار مشاهده EXI از مریخ در یک سال را - دوره‌ای که معادل دو سال زمینی است - در کنار هم قرار دادند تا از ترکیب آن‌ها یک نقشه رنگی تولید کنند.
یکی از دانشمندان باستان‌شناس از اینکه اداره میراث اسرائیل طی این مدت نتوانسته (یا نخواسته) از قدمت این خط اطمینان حاصل کند ابراز تاسف کرد.
مطالعه تازه صورت گرفته نقطه عطفی در درک ساختار‌های مغز است. از آنجایی که مگس‌های میوه ژن‌های بسیاری را با انسان‌ها به اشتراک می‌گذارند نقشه مغزی لارو مگس میوه تازه ایجاد شده ممکن است به دانشمندان کمک کند تا یاد بگیرند که چگونه جهش‌های عامل بیماری سیم کشی مغز را در شرایط عصبی مانند اختلالات طیف اوتیسم و اسکیزوفرنی تغییر می‌دهند.
این نقشه به محققان کمک می‌کند تا درک بهتری از نحوه کنترل رفتار، یادگیری و عملکرد بدن توسط مغز حشرات و حیوانات داشته باشند.
برخلاف آنچه اغلب به نظر می‌رسد این معده ما نیست که تعیین می‌کند که چقدر گرسنه‌ایم بلکه مغز با تحلیل اطلاعات دریافتی از حس بینایی نقش تعیین‌کننده‌ای در درک ما از اندازه وعده غذایی و میزان خوردن دارد. دانشمندان حوزه تغذیه با این دید به سراغ پژوهش‌های جدیدی که به جلوگیری از چاقی ناشی از پرخوری می‌انجامد رفتند.
«شیخ‌کلینی»، محدث و عالم ایرانی و مؤلف «اصول کافی»، از ساکنان قدیمی این روستای دوهزارساله بوده است. بقعه «شیخ‌کلینی» مهم‌ترین بنای روستاست و در نامگذاری روستا هم نقش داشته و از جنبه تاریخی و مذهبی نیز شاخص است.
محققان به دنبال توسعه دارویی بودند که پروتئینی به نام کیناز وابسته به سیکلین ۲ (CDK ۲) را که به خانواده پروتئین کیناز وابسته به سیکلین تعلق دارد مهار می‌کند. این خانواده از پروتئین‌ها در تولید سلول‌های اسپرم و توسعه تومور نقش دارند. موش‌های فاقد گیرنده CDK ۲ عقیم هستند، که این امر نشان می‌دهد این گیرنده می‌تواند یک هدف موثر برای مهار به عنوان یک ضد بارداری باشد.
محمودوند گفت: این اجماع جهانی علیه ایران که در حال گسترش است، به واسطه جریان‌های غربی است که می‌دانند جمهوری اسلامی ایران به پیشرفت فوق العاده‌ای در حوزه هسته‌ای رسیده است. امروز تمام این تنش‌ها فقط به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای در اراک، بوشهر و فردو نیست بلکه موضوع مهم بلکه رسیدن به نقطه اوج تکنولوژی است که دانشمندان جوان ما به آن رسیدند.
اگرچه دانشمندان مدت‌هاست که کاهش شنوایی اجتناب‌ناپذیر مرتبط با افزایش سن را با تخریب سلول‌های مویی در گوش داخلی مرتبط می‌دانند، این مطالعه جدید نشان می‌دهد مغز نقش زیادی در این وضعیت دارد؛ بنابراین ممکن است بتوان این نوع کم‌شنوایی را درمان کرد.
در حالی که فرض شده بود که باید راهی وجود داشته باشد که این نورون‌های حس‌کننده درد، تهدیدها را به سایر سلول‌های روده منتقل کنند، اما تاکنون دانشمندان دقیقاً نمی‌دانستند که چه مکانیسم‌هایی در این فرآیند دخیل هستند.
دانشمندان فیزیک ساختار جدیدی را در لایه محافظتی ژنتیکی کشف کردند که می‌تواند در افزایش عمر انسان نقش بسزایی داشته باشد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ