منو غذای فضانوردان باید به شکلی تغییر پیدا کند که با محیط بدون جاذبه تطابق داشته باشد به همین دلیل در این منو نان وجود ندارد، چون خرده‌های آن در فضا شناور می‌شود، اما به‌جای آن ترتیلا (نان مکزیکی) گذاشته‌شده که خرده ایجاد نمی‌کند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
لباس‌های فضایی علاوه بر تامین کردن اکسیژن و فشار حیاتی، فضانوردان را از خطرات و آسیب‌های دیگر نیز محافظت می‌کنند. دی می‌گفت: مشکل دما، تشعشعات و تهدیدات ریزشهاب‌سنگ‌ها وجود دارد. بنابراین، لباس‌های فضایی برای محافظت فیزیکی از فضانوردان در فضای بیرونی طراحی شده‌اند.
ماموریت آتی اسپیس ایکس برای ارسال فضانوردان به فضا تا اواخر ماه آگوست ۲۰۲۳ میلادی به تاخیر افتاده است.در این ماموریت ۴ فضانورد به ایستگاه فضایی بین المللی می روند.
ناسا مشغول توسعه سیستمی است که به فضانوردان کمک می کند با استفاده از یک رابط زبان طبیعی مشابه ChatGPT، مانورها، آزمایش ها و موارد دیگر را انجام دهند.
فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین المللی توانستند ۹۸ درصد آب مصرفی شان را بازیافت کنند.
بررسی جدید پژوهشگران «دانشگاه اتاوا» نشان می‌دهد که سیستم ایمنی بدن فضانوردان در محیط فضا مختل می‌شود.
هر ذره کوچکی که می‌تواند وارد ماشین‌آلات ظریف شده و داخل آن‌ها گیر کند، در فضا یک فاکتور خطر به شمار می‌رود.
کلینیک فضایی تولوز در فرانسه با هدف شبیه‌سازی ریزگرانشی در فضا و تحقیقات مربوط به بهبود شرایط فضانوردان از افراد داوطلب می‌خواهد برای دو ماه در این کلینیک روی تخت دراز بکشند. ماری پیر باریل، رئیس کلینیک فضایی تولوز به خبرگزاری فرانسه گفت: ما می‌خواهیم شرایط و فعالیت‌های مختلف در فضا را بر بدن انسان روی زمین شبیه‌سازی کنیم تا به بهبود شرایط زندگی فضانوردان در طول ماموریت فضایی کمک کنیم. شرکت‌کنندگان در آزمایش به نوبت، گاهی سوار بر دوچرخه‌ای که برای رکاب زدن دراز کشیده طراحی شده است، گاهی در سانتریفیوژ می‌روند و همچنین بازی‌های ویدئویی انجام می‌دهند.
‌دومین ماموریت اسپیس‌ایکس و اکسیوم‌اسپیس به فضا از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به پایان رسید. دو فضانورد اهل عربستان از اعضای تیم چهارنفره‌ای هستند که بامداد امروز چهارشنبه ۱۰ خرداد، به زمین بازگشتند. یکی از این فضانوردان ریانه برناوی، ۳۴ ساله که در زمینه سرطان پستان پژوهش می‌کند، به عنوان نخستین زن عرب که به فضا سفر کرده، نام خود را در تاریخ ثبت کرد. این پروژه ده روزه با حمایت و هماهنگی آژانس فضایی عربستان سعودی و مشارکت اسپیس‌ایکس، ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی ژاپن، با موفقیت به پایان رسید.
با پرتاب ماموریت شنژو ۱۶ چین سه مسافر دیگر در روز دوشنبه (۲۹ اردیبهشت) به مدار زمین اضافه شدند و جمعیت حاضرین در مدار به ۱۷ نفر افزایش یافت.
فضاپیمایی شنگژو ۱۶ (Shenzhou XVI) ساخت این کشور روز سه شنبه ۹ خرداد ماه جاری با سه فضا نورد چینی عازم پایگاه فضایی تیانگونگ می‌شود تا این افراد را جایگزین سه فضانور دیگری کند که از نوامبر گذشته (آذرماه سال گذشته) در این سفینه حضور داشته اند.
فضانوردان عربستانی با موشک اسپس‌ایکس عازم ایستگاه فضایی بین‌المللی شدند. ریانه برناوی، اولین فضانورد زن عربستانی است که به فضا می‌رود. همسفران او در این ماموریت، علی قرنی، دیگر فضانورد عربستانی، پگی ویتسون، فضانورد بازنشسته ناسا و جان شافنر هستند.
چهار فضانورد جدید طی ماموریتی موفق به ایستگاه بین المللی فضایی اعزام شدند. یکی از این فضانوردان ریحانه برناوی، اولین زن فضانورد عربستانی است.
گروهی از شرکت ها به رهبری بلواوریجین برنده قرارداد ناسا به ارزش ۳.۴ میلیارد دلار شدند تا فضاپیمایی بسازند که فضانوردان را به فضا و از آنجا به سطح ماه می برد.
چانگ هووآ - سفیر جمهوری خلق چین در ایران – ضمن ابراز اشتیاق از برگزاری چنین رویدادی گفت: همان‌طور که عمر خیام - شاعر ایرانی - به ستاره‌ها نگاه می‌کرد و برایش سؤال ایجاد شد در سال‌های اخیر صنعت فضایی ایران پیشرفت‌هایی داشته تا جایی‌که حتی یک ماهواره هم به نام «خیام» به فضا فرستاده است.
روزه در فضا به یک چالش بزرگ تبدیل شده است، شاید یکی از برجسته‌ترین دلایل آن این باشد که فضانوردان در یک روز معمولی ۲۴ ساعته زمین، ۱۶ بار طلوع خورشید و ۱۶ بار غروب آفتاب را تماشا می‌کنند که چالشی در مورد زمان بندی روزه و نماز فضانورد به شمار می‌رود.
آژانس فضایی روسیه اعلام کرده که قصد دارد یک فضاپیمای جایگزین سایوز را برای بازگرداندن خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین در اواخر این ماه به فضا پرتاب کند.
به گفته بزرگترین پیمانکار فضایی چین، این کشور احتمالا  یک موشک با قابلیت انجام نخستین ماموریت سرنشین دار به ماه را در ۲۰۲۷ میلادی به فضا بفرستد.
این پرسش قدیمی عصر فضا است: فضانوردان چگونه در فضا از توالت استفاده می‌کنند؟ در خارج از سیاره و به دلیل کمبود گرانش، اساسی‌ترین فرایندهای بیولوژیکی انسان چالش‌برانگیز می‌شوند.
فضانوردان ماموریت شنژو ۱۴ دانه برنج تولید شده در فضا را به زمین بازگرداندند. اکنون دانشمندان می‌توانند برای تولید منابع غذایی پایدار از این گیاه استفاده کنند. همچنین رشد این گیاه در فضای بدون گرانش می‌تواند به دانشمندان در شناخت اثر ریز گرانش بر رشد گیاه کمک کند.
تا به حال فکر کرده‌اید که فضانوردان در مورد بوی فضا چه می‌گویند؟ از نظر فنی، آن‌ها نمی‌توانند مستقیماً فضا را بو بکشند، به این دلیل که بینی، حداقل بینی انسان در شرایط خلاء کار نمی‌کند و حتی اگر فضانوردان بخواهند فضا را بو بکشند، انجام این کار مستلزم برداشتن کلاه ایمنی است که در آن صورت همه ما می‌دانیم که پایان بدی خواهد داشت.
خدمه ماموریت فضانوردی جدید اسپیس ایکس وارد مقر پرتاب شدند. طی این عملیات که «کرو-۵» نام گرفته قرار است کپسولی حامل۴ فضانورد از پد ۳۹A مقر فضایی کندی به فضا پرتاب شود.
موشک Soyuz-۲.۱ a که حامل فضاپیمای MS-۲۲ است از مرکز فضایی بایکونور سفر خود به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی را آغاز کرد. خدمه فضاپیمای روسی متشکل از فضانوردان آژانس فضایی روسکاسموس روسیه، سرگئی پروکوپیف (Sergey Prokopyev) و دیمیتری پتلین (Dmitry Petelin) و فضانورد ناسا فرانسیسکو روبیو (Francisco Rubio) است. ماموریت فضایی آن‌ها تا روز ۲۸ مارس به مدت ۱۸۸ روز به طول خواهد انجامید. این فضاپیما علاوه بر سرنشینان خود، حدود ۱۲۰ کیلوگرم محموله را نیز به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد برد.
پس از آنکه دو هفته قبل، پیاده روی فضایی دو فضانورد روس به دلیل اختلالی زودتر از موعد پایان یافت، اکنون آنها دوباره یک پیاده روی دیگر انجام دادند که ۷ ساعت طول کشید.
محققان دانشگاه وارویک روشی نوین برای ساخت اکسیژن برای فضانوردان با استفاده از آهن ربا ابداع کرده اند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ